پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیحرکت بورس بازان به سمت این نمادها

حرکت بورس بازان به سمت این نمادها

در روز سه‌شنبه تنها ۲۰ درصد نمادهای بازار رشد قیمت داشتند و در مقابل ۶۶ درصد بازار با افت ارزش مواجه بودند. نمادهایی که رشد قیمت داشتند اغلب نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بودند.

در معاملات دو روز اخیر بازار سهام تقاضای حقیقی‌ها و حقوقی‌ها هم‌جهت شده است. روز گذشته شاخص‌های بازار سهام صعود کرد و شاخص بورس سومین رشد بزرگ خود پس از تغییر دامنه نوسان را ثبت کرد.

دیروز شاخص کل بورس ۱۰ هزار و ۲۶۸ واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و ۲۱۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲۹۲ واحد بالا آمد و در رقم ۴۳۲ هزار و ۳۴۳ واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس نیز ۳۲ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۱۱۹ واحد رسید.

    بیشترین افزایش قیمت

    روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ حفاری شمال (حفاری) برای دومین روز پیاپی بیشترین رشد قیمت بازار را داشت. پس از حفاری، شرکت صنعتی بهشهر (غبشهر) و مبین انرژی خلیج فارس (مبین)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های رایان هم افزا (رافزا)، آهن و فولاد ارفع (ارفع) و پلیمر آریا ساسول (آریا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

    بیشترین کاهش قیمت

    در بورس نمادهای وتوسم (سرمایه‌گذاری توسعه ملی)، پتایر (ایران تایر) و شکلر (شرکت نیرو کلر) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، بیمه سامان (بساما) و سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید (گوهران) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

    عرضه و تقاضای بازار

    عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه ۲ هزار و ۹۸۱ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز دوشنبه ۱.۳ درصد کاهش یافته است. کاهش رقم مازاد عرضه برای سومین روز پیاپی نشانه مثبتی برای سهام‌داران است.

    کاهش ارزش صف‌های خرید

    در پایان معاملات سه‌شنبه ۳۴۸ نماد صف فروش داشتند و تنها ۷ نماد صف خرید داشتند. دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز قبل ۷۵ درصد کاهش یافت و به رقم ۷۳ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۸ درصد کاهش یافت و ۳ هزار و ۵۴ میلیارد تومان شد.

    بیشترین تقاضاها

    در روز سه‌شنبه شرکت رایان هم افزا (رافزا) با صف‌ خرید ۳۱ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رفزا، حفاری (حفاری شمال) و بالبر (کابل البرز) بیشترین صف خرید را داشتند.

    بیشترین عرضه‌ها

    دیروز بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۰۵ میلیارد تومانی داشت. پس از دی، پتایر (ایران تایر) و سنیر (سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

    پیش بینی بورس امروز

    در روز سه‌شنبه تنها ۲۰ درصد نمادهای بازار رشد قیمت داشتند و در مقابل ۶۶ درصد بازار با افت ارزش مواجه بودند. نمادهایی که رشد قیمت داشتند اغلب نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بودند. بزرگان بازار مانند شپنا، فولاد، شبندر، شتران، نوری، فارس، مبین، وپاسار، پارس و جم افزایش قیمت داشتند و بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند.

     اما در سومین روز متوالی صعود بازار شاهد رشد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی معاملات دیروز ۷۰۶ میلیارد تومان بود که نسبت به روز دوشنبه ۱۵۳ درصد افزایش یافته است. اما جالب توجه است که در نمادهایی مانند برکت، شپنا و شبندر که تاثیر زیادی در رشد شاخص داشتند بیشترین تقاضا را حقیقی‌ها داشتند. در سمت تقاضا، ۷۵ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۲۵ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد و در سمت عرضه، ۸۷ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۳ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در نتیجه نمی‌توان گفت که تنها حقوقی‌ها موجب رشد شاخص‌ها شده‌اند. نکته مهم بازار این است که حقیقی‌ها نیز به سمت نمادهای بزرگ متمایل شده‌ و به نوعی با حقوقی‌ها همسو شده‌اند. اگر در معاملات امروز هم حقوقی‌ها و حقیقی‌ها تقاضای خوبی از نمادهای شاخص‌ساز داشته باشند باز هم تابلوی بازار سبزپوش خواهد شد.

    منبع: اقتصاد نیوز
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید