پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزبورس در انتظار دو سیگنال مهم

بورس در انتظار دو سیگنال مهم

دو موضوع پیچیدگی‌های تحولات احیای برجام و سرنوشت لوایح FATF برای بورس بازان اهرم سیگنال‌دهنده مهمی ارزیابی می‌شود.

بورس در انتظار دو سیگنال مهم

همچنان نگاه‌های به تحولات احیای برجام و سرنوشت لوایح FATF دوخته شده است. درحالی که برخی از پیچیدگی وضعیت کنونی این دو پرونده خبر می‌ دهند، برخی هم نگاه خوش‌بینانه‌ای دارند.

با صحبت‌های چهارشنبه حسن روحانی، رئیس جمهور در هیئت دولت حالا برخی از دو سیگنال متفاوت ایران به غرب خبر می‌دهند؛ رئیس جمهور در بخشی از سخنانش تصریح کرد: لحن دولت جدید آمریکا تغییر کرده و به برخی از مسائل اشتباه دولت قبل اعتراف کرده است. البته او در ادامه تاکید کردف اراده جدی در همه طرف‌ها مخصوصا آمریکا و ایران وجود داشته باشد در یک یا دو روز می‌توان برجام را احیا کرد؛ همین هفته می‌شود کار را تمام کرد. چهارشنبه همچنین خبر رسید که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و لعیا جنبدی، معاون حقوقی رئیس جمهور در هیات دولت بعد از جلسه هیئت دولت جلسه مشترکی برگزار کرد.

    در تازه ترین تحولات از سوی غرب خبر رسیده که در پیش نویس قطعنامه اروپا ادعا شده است: ایران باید در مورد اقداماتش با آژانس بین المللی انرژی اتمی شفاف باشد. در پیش نویس قطعنامه اروپا علیه ایران ادعا شده است: ایران باید رویکرد اقدامات شفاف را در تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال کند. در این بیانیه دوباره ادعا شده که ما از ایران می خواهیم که از نقض توافق هسته ای عقب‌نشینی کند. نمی توان از ایمنی فعالیتهای هسته ای ایران اطمینان حاصل کرد. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در واکنش به این اخبار اعلام کرد: تنها راه پیشبرد برجام رفع تحریم‌های غیر قانونی از سوی آمریکاست. معاون سیاسى وزیر امور خارجه در دور جدید رایزنی‌های سیاسی ایران و یونان گفته است: ایران پس از شکست رویکرد فشار حداکثری آمریکا حاضر به پذیرش رفتارهای مشابه نخواهد بود. اقدام سه کشور اروپایی برای ارایه پیش نویس قطعنامه، حرکت اشتباهی است. انتظار داریم آنها از فرصت باقیمانده برای دیپلماسی بهره برداری سازنده کنند نه موجب تخریب بیشتر فضای موجود شوند. این در حالی است که روسیه نیز طرح قطعنامه توبیخی علیه ایران را «آزمایش سیاسی خطرناک» خواند.

    پیش تر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده بود: آماده دیدار با ایران درباره مسیر پیش رو برای بازگشت دوجانبه به پایبندی (به برجام) هستیم و بازگشت دوجانبه به پایبندی بدون مذاکره اتفاق نمی‌افتد. در خبرهای مشابه دیگر، کمیته اطلاعات سنای آمریکا سه‌شنبه ۱۲ اسفند، ویلیام برنز، دیپلمات باسابقه آمریکایی را به اتفاق آرا برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی اطلاعات، سی‌آی‌ای، تایید کرد.

    محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در خبر دیگری از توافق ایران و کره‌جنوبی درباره مکانیزم استرداد پول‌های ایران خبر داد. به گفته او مکانیزم استرداد پول‌های ایران از کره‌جنوبی مورد توافق طرفین قرار گرفته است. ظاهرا کره‌ای‌ها هنوز مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند. آن‌ها اعلام می‌کنند که پیگیر موضوع هستند. از نظر ایران دریافت مجوز از آمریکایی‌ها غیرضروری است.

    البته در این روزها علاوه بر تحولات احیای برجام و آزادسازی پول‌های بلوکه شده، سرنوشت یک پرونده هم برای بورس بازان دارای درجه اهمیت پیگیری است؛ حسن روحانی در جلسه‌ای گفته است: «همه کشورها به FATF ملحق شدند. اگر بد هست چرا و چطور همه رفتند. چین روسیه ترکیه همه رفتند و ملحق شدند. ۴ لایحه لازم بوده این کار انجام گرفته است.۲ تا ابلاغ شده و ۲ تا مانده است. باید واضح با مردم صحبت کنند. حتی دوستان ما به ما توصیه میکنند اگرمیخواهید به ما ملحق بشید و کمک کنیم باید به اف ای تی اف بپیوندید.» رئیس جمهور همچنین تاکید کرده «دولت از رهبری درخواست کرد و رهبری زمان رسیدگی را برای مجمع تمدید کردند و در اختیار مجمع است. تصویب ان میتواند به نفع مردم باشد. برجام باشد یا نباشد این لازم است.» اگرچه برخی از کم رنگ شدن مخالفت ها در مجمع خبر می‌دهد اما محسن رضایی، دبیر تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری گفته است: برداشت من این است که نظر مجمع همچنان نظر قبلی است، با این حال باید منتظر جلسات آینده باشیم. او البته خبر داد که تکلیف نهایی ۲ لایحه اف‌ای‌تی‌اف در جلسات آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود

    در جلسه روز چهارشنبه مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را موظف کرد که تا پایان سال ۱۴۰۰ «شبکه ملی اطلاعات» را راه‌اندازی کند. در خبر مهم دیگری سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز صادرات، معاف از مالیات شد. جلسه کمیته حمایت از کسب و کار در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱ با ریاست لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور تشکیل و مشکل نحوه اجرای معافیت مالیاتی سود تفاوت نرخ ارز ناشی از تسعیر ارز حاصل از صادرات پس از مدتها بلاتکلیف ماندن به دلیل اختلاف نظر بخش خصوصی و دولت (سازمان امور مالیاتی) نهایتاً حل و معافیت کامل مالیاتی قطع نظر از میزان معافیت کالاهای موضوع صادرات به تأیید رسید. سازمان امور مالیاتی بخشنامه مربوط را صادر خواهد نمود. در خبر دیگری در دستور شاپرک به پرداخت‌یارها آمده است: خدمات مربوط خریدوفروش ارزهای دیجیتال را قطع کنید. شرکت خدمات پرداخت شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور داده است که نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی‌شده که کالا و خدماتی مغایر به قوانین جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ارائه می‌کنند، اقدام کنند. این شرکت از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات خریدوفروش ارزهای دیجیتال به‌عنوان یکی از همین کسب‌وکارها یاد کرده است.

     موضوع اپیدمی کرونا همچنان کسب‌وکارها را تهدید می‌کند. وزیر بهداشت چهارشنبه بعد از جلسه هیئت دولت از هشدار در مورد احتمال «پیک چهارم کرونا» خبر داد و سعید نمکی گفته است سفر را در خیال‌تان هم تصور نکنید. در همین حال مدیرعامل بنیاد برکت گفته است: فاز یک تست انسانی واکسن ایرانی کرونا با موفقیت به پایان رسیده و هیچ‌گونه عوارضی برای داوطلبان نداشته است. مرحله دوم تست بالینی برای ۴۰۰ داوطلب دیگر از ۲۰ اسفند ماه انجام می‌شود. برای تولید سریع این واکسن با استفاده از ماشین آلات موجود امکان تولید دو میلیون واکسن در ابتدای سال ۱۴۰۰ را داریم. با واردات ماشین آلات امکان تولید ماهیانه ۱۵ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا در کشور وجود دارد. در همین، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: عمده واکسن توزیعی از مسیر کووکس، واکسن استرازنکا-آکسفورد است و بنا بر آخرین اعلام، سهم ایران در دور نخست و در چند محموله، بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز از این واکسن خواهد بود که با توجه به برنامه کشوری، در فصل بهار احتمالا برای تکمیل فاز ۱ و عمدتا برای واکسیناسیون افراد مشمول فاز ۲ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نیکی ملکی، رییس مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام نیز در توییتر خود نوشت: خط تولید نیمه صنعتی واکسن کرونا تولید شده در ستاد اجرایی فرمان امام “کووایران برکت” راه اندازی شده است. انشاءاله بعد از تایید نهایی فاز اول کارآزمایی بالینی، تولید نیمه صنعتی با ظرفیت نزدیک به یک و نیم میلیون دز واکسن در ماه آغاز خواهد شد. پیشتر وزیر بهداشت از آغاز تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن استرازنکا-آکسفورد به ایران در قالب کووکس از ماه فوریه خبر داده بود.

    مجوز افزایش سرمایه شرکت‌ها در راه است؛ در تازه ترین اخبار، مجوز افزایش سرمایه ۳۶۰ درصدی نفت بهران (شبهرن) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انباشته صادر شد؛ انجام افزایش سرمایه ، حداکثر تا ۶۰ روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود؛ سرمایه شرکت از ۲۶۰ میلیارد تومان به ۱۱۹۵ میلیارد تومان می‌رسد. صنایع غذایی مینو شرق (غمینو) از مجوز افزایش سرمایه شرکت به صورت پذیره نویسی از ۱۳ اسفند تا ۲۷ اسفند خبر داد؛ انجام افزایش سرمایه ، حداکثر تا ۶۰ روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود؛ سرمایه شرکت از ۵۶.۳ میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

    مجوز افزایش سرمایه ۱۹۰ درصدی داروسازی امین (دامین) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انباشته صادر شد؛ انجام افزایش سرمایه ، حداکثر تا ۶۰ روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود؛ سرمایه شرکت از ۱۳۵ میلیارد تومان به ۲۵۷ میلیارد تومان می‌رسد. مجوز افزایش سرمایه ۲۳۲ درصدی آهنگری تراکتورسازی ایران (خاهن) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انباشته صادر شد؛ انجام افزایش سرمایه ، حداکثر تا ۶۰ روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود؛ سرمایه شرکت از ۲۷۱ میلیارد تومان به ۹۰۹ میلیارد تومان می‌رسد.

    مجوز افزایش سرمایه ۳۷۴۰ درصدی سرمایه گذاری توسعه و عمران (کرمان) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد؛ انجام افزایش سرمایه ، حداکثر تا ۶۰ روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود؛ سرمایه شرکت از ۱۱۱ میلیارد تومان به ۴۱۶۱ میلیارد تومان (از محل تجدید ارزیابی دارایی ها) می‌رسد.همچنین مجوز افزایش سرمایه ۱۱۱۵ درصدی صنایع آذرآب (فاذر) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد؛ انجام افزایش سرمایه ، حداکثر تا ۶۰ روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود؛ سرمایه شرکت از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۲۱۴ میلیارد تومان می‌رسد. مجوز افزایش سرمایه ۲۲۰ درصدی سرمایه گذاری پارس توسعه (وتوشه) از محلسود انباشته صادر شد؛ انجام افزایش سرمایه ، حداکثر تا ۶۰ روز از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود؛ سرمایه شرکت از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۴۸۰ میلیارد تومان خبر داد.

    در نفت پارس (شنفت) با اضافه شدن تجدید ارزیابی دارایی ها، پیشنهاد هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه شنفت از ۱۰۰ درصد به ۶۶۸ درصد افزایش یافت؛ پیشنهادی هیئت مدیره تصویب به حسابرس ارسال شد. سرمایه شرکت از ۲۵۰ میلیارد تومان به ۱۹۱۹ میلیارد تومان می‌رسد. تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش) از ثبت افزایش سرمایه شرکت از ۴۰ میلیارد تومان به ۱۲۰ میلیارد تومان (مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته) در اداره ثبت شرکت‌ها خبر داد.

    در زمان‌بندی افزایش سرمایه در البرز دارو (دالبر) پس از برگزاری مجمع فوق العاده امده است: افزایش سرمایه فوق تا زمان برگزاری این مجمع نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت نخواهد رسید.سرمایه شرکت از ۲۲۰ میلیارد تومان به یک هزار میلیارد تومان میرسد. نفت سپاهان (شسپا) از پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه به میزان ۶۵۰ درصد (از محل تجدید ارزیابی دارایی ها) خبر داد. سرمایه شرکت از ۹۵۰ میلیارد تومان به ۶۷۰۰ میلیارد تومان میرسد.

    سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) از برگزاری مجمع فوق العاده با دستورکار افزایش سرمایه در ساعت ۱۰ روز سه شنبه ۲۶ اسفند امسال در مجموعه فرهنگی تلاش خبر داد. سرمایه این شرکت از ۸ هزار میلیارد تومان به ۱۴۲۰۰ میلیارد تومان (از محل سایر اندوخته ها) خبر داد. همچنین گروه صنعتی پاکشو (پاکشو) از چلسه مجمع در ساعت ۹ روز شنبه۲۳ اسفند امسال در با دستورکار افزایش سرمایه در دفتر شرکت خبر داد. سرمایه شرکت از ۴۰۰ میلیارد تومان به ۴۸۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

    سیمان کرمان (سکرما) از برگزاری جلسه مجمع در دفتر شرکت در ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۲۴ اسفند خبر داد. همچنان سیمان شمال از برگزاری جلسه مجمع در شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان در ساعت ۱۰ در روز ۲۶ اسفند امسال خبر داد. جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت ۱۴: ۰۰ روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۴ در استان تهران ،شهر تهران به آدرس دفتر تهران واقع در خیابان آفریقا نرسیده به ظفر کوچه فرزان شرقی پلاک ۳ برگزار میگردد. همچنین چهارشنبه مجمع سالانه کویر تایر (پکویر) برگزار شد که محمد حسین زینلی؛مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به تحقق ۹۶.۵ درصدی برنامه های این شرکت در سال ۹۹ یادآور شد: کویر تایر در سال مالی ۱۳۹۹ با ۴۰ درصد رشد با شکست رکورد سایر تایرسازان همراه بوده است،همچنین در فروش به لحاظ وزنی با ۳۸ درصد رشد همراه بوده است. این شرکت اعلام کرد: در سال آینده افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات حال شده، آورده نقدی و سایر اندوخته ها دارد. پکویر برنامه ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ندارد. مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به برنامه های پیش روی همکاری با خودروسازی بهمن تصریح کرد: با آمادگی های ایجاد شده در کویرتایر در ۱۸ ماه آینده می توانیم ۵۰ درصد به ظرفیت تولید خود اضافه کنیم. در مجمع پکویر پس از تصویب صورت های مالی از محل سود انباشته ۵۰ تومان برای هر سهم تقسیم شد.

    در اخبار دیگری آمده است که موسسه ملل (وملل) از برنامه فروش دارایی ها خبر داد؛ فروش سهام شرکت های گروه توسعه اقتصاد ملل به میزان ۱۰۰ درصد به قیمت پایه ۳۲۰۰ میلیارد تومان و شرکت سهامی فرش ایران به میزان ۹۹.۹۸ درصد و قیمت پایه ۱۴۰۰ میلیارد تومان به صورت درج آگهی در روزنامه دنیای اقتصاد منتشره در تاریخ ۱۳ اسفند امسال به صورت نقد و اقساط و قیمت پیشنهادی خبر داد. گروه سایپا (خساپا) نیز از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع مزایده فروش برخی از املاک شرکتهای گروه سایپا به دلیل عدم مراجعه متقاضی خبر داد. همچنین بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) از شناسایی ۴۷.۴ میلیارد تومان سود مزایده آپارتمانهای مسکونی پروژه کاشانک تهران را طی یک نوبت در روزنامه کثیرالانتشار از طریق مزایده خبر داد.

     ابوتراب فاضل مدیر عامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر، سهامدار عمده فولاد آلیاژی ایران درخصوص وضعیت فولاژ گفته است: عملیات احداث پروژه یزد۱ شرکت فولاد آلیاژی ایران در مهر ماه سال ۱۳۹۲ آغاز شد و قبل از پایان سال ۱۴۰۰ وارد مدار تولید خواهد شد. این طرح تا پایان دی ماه سال جاری پیشرفت ۵۶ درصدی داشت و ۸۲۲ میلیارد ریال و ۱۳۳ میلیون یورو هزینه برآوردی آن است. به گفته او با احداث این پروژه، تولید ۳۰۰ هزار تن فولاد آلیاژی و ۴۰۰ هزار تن فولاد کربنی به جمع تولیدات این شرکت افزوده خواهد شد. به گفته او به غیر از شرکت‌های فولاد غدیر نی‌ریز و آهن و فولاد غدیر ایرانیان که مراحل بورسی شدن را سپری می‌کنند و به زودی درج نماد خواهند شد، هلدینگ، برنامه عرضه اولیه سهام شرکت فولاد شاهرود که از زیرمجموعه‌های شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان است، را در دستور کار خود قرار داده که احتمال زیاد نماد آن تا پایان سال درج شود.

    منبع: اقتصاد نیوز
    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید