لورین لیدی، نویسنده و تصویرگرِ یازدهمین جلد از مجموعه ۲۷ جلدی داستان‌های سواد مالی است که در آکادمی هوش مالی و توسط انتشارات قدیانی منتشر شده است. این نویسنده آمریکایی کتاب جذاب، آموزنده و سرگرم‌کننده «انجمن هیولاها» را برای کودکان نوشته و آنها را با مفاهیم مهمی از جمله شمردن پول، پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، بودجه‌بندی و مقایسه قیمت‌ها آشنا می‌کند.

لورین لیدی در مصاحبه اختصاصی با آکادمی هوش مالی درباره این کتاب می‌گوید: «یادگیری مهارت‌های مالی مانند سایر مهارت‌های زندگی برای کودکان مهم است. اگر آنها در سنین پایین با مفاهیم ساده مالی آشنا شوند، در بزرگسالی از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد. اما اگر آن را موضوعی پررمز و راز بدانند که فقط بزرگسالان از عهده‌اش برمی‌آیند، نگاهی منفی درباره پول و مسائل مالی در ذهنشان ایجاد می‌شود. مهم است که کودکان با واژگان و ادبیات اقتصادی آشنا شوند و مسوولیت‌های مالی را کشف کنند. سارا شخصیت اصلی این داستان است. او قصد دارد به همراه دوستش گراب به انجمن هیولاها ملحق شود اما آنها برای پیوستن به انجمن باید حق عضویت بپردازند. گراب پس‌اندازی ندارد و برای پرداخت این حق عضویت، کارهای کوچکی مانند فروش ساندویچ، جمع کردن بر‌گ‌ها، تمیز کردن آکواریوم ماهی و قفس پرنده‌ها را انجام می‌دهد.در اولین جلسه انجمن، هیولاها می‌خواهند برای ۵۴ دلاری که پس‌انداز کرده‌اند، تصمیم‌گیری کنند. سارا توصیه‌های خوبی درباره بودجه‌بندی، افتتاح حساب بانکی، مقایسه قیمت‌ها و مشکلات بدهی ارائه می‌کند و با دانش خود درباره مدیریت امور مالی، اعضای انجمن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این کتاب مقدمه خوبی در ارائه اصول ابتدایی مالی و اقتصادی است و تمام این مفاهیم را به شیوه‌ای جذاب برای کودکان روشن می‌کند.»

توصیه‌هایی به پدر و مادرها

لورین لیدی درباره نقش والدین در آموزش مهارت‌های مالی به کودکان می‌گوید: «دوران کودکی در دنیای امروز با دوران کودکی ما متفاوت است. دیگر کمتر از پول نقد استفاده می‌کنیم و فعالیت‌های مربوط به خرید فیزیکی کاهش یافته است. کمتر به بانک مراجعه می‌کنیم و بیشتر امور مالی خود را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهیم. با مجازی شدن فعالیت‌های اقتصادی، آموزش اصول و مفاهیم مالی به کودکان دشوارتر شده و نیاز بیشتری برای توسعه این مهارت‌ها حس می‌شود. پول نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند و بر ابعاد مختلفی از جمله روابط، میزان نگرانی و اضطراب و همین‌طور رفاه آینده ما تاثیرگذار است. نحوه استفاده از پول و گفت‌وگو درباره آن تاثیر بسزایی در رشد شخصیت فرزندان دارد.»

او ادامه می‌دهد: «والدین نقش کلیدی در آموزش سواد مالی به کودکان ایفا می‌کنند، اما عموما گفت‌وگو درباره امور مالی برایشان دشوار است. مطالعه کتاب داستان‌هایی که مفاهیم پیچیده اقتصادی را برای کودکان ساده می‌کند، گام مهمی در این مسیر است. یک راه خوب دیگر برای شروع این مکالمات در نظر گرفتن پول توجیبی به ازای انجام بعضی کارهای خانه است. ایجاد عادت‌های صحیح مالی و برقراری رابطه مثبت با پول یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد و یک فرآیند است. در طول این مسیر، فرصت‌های مناسبی برای آموزش سواد مالی به کودکان فراهم می‌آید و والدین می‌توانند درباره اهمیت بودجه‌بندی، تعیین اهداف مالی و مقایسه نیازها و خواسته‌ها با کودکان صحبت کنند.»لورین لیدی در سال ۲۰۰۲ کتاب دیگری به نام «پول را دنبال کنید» نوشته که در آن سفر پرماجرای پول در چرخه اقتصادی از زبان یک سکه روایت می‌شود. در این داستان جورج یک سکه ۲۵ سنتی است که از ضرابخانه به بانک می‌رود. کارمند بانک آن را در اختیار یکی از مشتریانش قرار می‌دهد. این سکه در فروشگاه مواد غذایی بارها و بارها دست به دست می‌چرخد، به دستگاه عابربانک می‌رود و در نهایت در سوراخ جیب فردی گم و دوباره پیدا می‌شود. جورج ماجراهای زیادی را در طول یک روز تجربه می‌کند. در همه این معاملات محاسباتی صورت می‌گیرد که به کودکان کمک می‌کند با چهار عمل اصلی و انواع اسکناس در آمریکا آشنا شوند. آنها همچنین می‌آموزند که پول از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. در پایان کتاب هم فهرستی از واژگان مربوط به پول تهیه شده  است که کودکان را با تاریخچه اسکناس در آمریکا آشنا می‌کند.