جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیبزرگترین اوراق بدون ضامن بورس منتشر شد+ جزئیات نرخ سود

بزرگترین اوراق بدون ضامن بورس منتشر شد+ جزئیات نرخ سود

بزرگترین اوراق بدون ضامن بورس منتشر شد+ جزئیات نرخ سود

 مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه از انتشار بزرگترین اوراق بدون ضامن بورس خبر داد و گفت: این اوراق بزرگترین اوراق تامین مالی شرکتی است که در راستای اجرای طرح تامین مالی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی منتشر شده است.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز به سلمان خادم المله  با اعلام این خبر افزود: 30هزار میلیارد ریال انتشار اوراق اجاره با سود 18 درصد در روزجاری(شنبه)‌در بورس تهران پذیره‌نویسی و منتشر شد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در خصوص موضوع این اوراق اظهار داشت: این اوراق در راستای اجرای طرح تامین مالی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است که تامین سرمایه امین اقدام به انتشار و عرضه اوراق اجاره سهام مبتنی بر سهام شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین کرده است.

وی با بیان این که این اوراق چهار ساله و نرخ سود آن 18 درصد است که در مقاطع زمانی شش ماه یکبار از تاریخ انتشار پرداخت می شود، افزود: عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری صبا تامین و مشاور عرضه، بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس این اوراق را  شرکت تأمین سرمایه امین بر عهده دارد.

خادم المله یادآور شد: شستا تا کنون با وجود انتشار چندین هزار میلیارد تومان اوراق، هیچگونه نکول یا تاخیر در پرداخت اصل و سود اوراق بورسی نداشته است

اوراق بدون ضامن به بورس تهران رسید

در این خصوص مدیرعامل شرکت رتبه بندی پایا نیز گفت: به پشتوانه رتبه اعتباری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، این شرکت نخستین اوراق اجاره بدون ضامن را در بورس تهران منتشر می کند.

رضا عیوضلو افزود: شستا با رتبه اعتباری A+ نخستین اوراق بدهی بدون ضامن به مبلغ سی هزار میلیارد ریال را توسط تأمین سرمایه امین در بورس تهران پذیره نویسی می کند.

وی با تأکید بر اینکه سابق بر این داشتن ضامن برای انتشار اوراق در بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار بود گفت: برای تسهیل و تسریع در روند تأمین مالی شرکتها، از اوایل سال 99 سازمان بورس و اوراق بهادار به ناشران بازار سرمایه  اجازه داد که در صورتی که رتبه بندی اعتباری شوند و رتبه اعتباری آنها از BBB به بالا باشد؛ بتوانند بدون داشتن ضامن به انتشار اوراق بهادار اقدام کنند؛ تا پیش از این سازمان بورس اجازه  انتشار اوراق بدهی بدون ضامن را نمی داد که فرایند تامین مالی را طولانی می کرد و نرخ تأمین مالی را برای شرکتهای معتبر بورسی و فرابورسی در بازار افزایش می داد.

عیوضلو گفت: از سوی دیگر یافتن ضامن برای یک شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس کار آسانی نبود و  پیچیدگی‌های خاص خودش را داشت.

وی با تأکید بر اینکه رتبه‌بندی اعتباری باعث شفاف‌تر شدن بیشتر شرکت‌ها  به ویژه از جنبه ریسک آنها می‌شود؛ خاطر نشان کرد: شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری، ریسک اعتباری ناشران بورسی و فرابورسی را برای بازار آشکار می‌کنند. همچنین رتبه بندی پایا در تلاش است تا در قالب پروژه های مختلف در کنار شرکتهای تأمین سرمایه، تأمین مالی آسان را تحقق بخشد.

این مقام مسئول در پایان با تأکید بر اینکه این تحول برای نخستین بار در بورس تهران رقم خواهد خورد ؛ خاطرنشان کرد: پیش از این انتشار اوراق بدون رکن ضامن و برمبنای رتبه اعتباری شرکت ها، توسط فرابورس ایران انجام شد

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید