پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزدرمان درد این روز‌های بازار سهام چیست؟

درمان درد این روز‌های بازار سهام چیست؟

کارشناس بازار سرمایه بر این عقیده است که بورس در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که دامنه نوسان می‌تواند شرایط آن را بهتر کند.

شورای عالی بورس در جلسه شب گذشته خود به این تصمیم رسید که از هفته آینده به مورخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، چهار قانون جدید به قانون‌های بورس اضافه شود و گلی به سبزه بازار سرمایه آراسته شود.

بر اساس صحبت‌هایی که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با رسانه‌ها داشت، قرار است محدوده دامنه نوسان قیمت سهام از ۲- تا ۶+ درصد باشد که نشان می‌دهد مسئولان تصمیم گرفته ‌اند که سهامداران کمتر دچار ضرر شوند که البته همین خبر توانست آثار خوبی هم در بازار داشته باشد. دهقان دهنوی علاوه بر این موضوع، اشاره کرد که تغییرات حجم مبنا در اختیارات سازمان بورس قرار گرفت تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی اعمال شود.

از این گذشته مقرر شده است که از روز شنبه هفته آینده به سازمان بورس و اوراق بهادار اختیار داده شد، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به ناشران و سهامداران عمده الزام شود و در کنار این، اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد تغییر پیدا کند.

با این حال، باید منتظر تبعات این تصمیم‌ها در بازار سرمایه و تأثیر آن‌ها بر روند معاملات باشیم. با این حال، مسلم شجاعی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تغییر دامنه نوسانات در این بازار اظهار کرد: در حالت کلی، دامنه نوسان برای بازار خوب نیست و در بازارهای سرمایه دیگر کشورهای جهان دیده نشده است که به غیر از برای شرایط خاص، دامنه نوسان برای آن بورس در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: دامنه نوسان به طور کلی برای بازار سرمایه پدیده خوبی نیست، ولی زیرساخت‌ها از ابتدا مبنی بر این بوده است که بازار سرمایه از ابتدا با دامنه نوسان تعریف شده است و پیش از این، بنا به دلایلی که برای بازار منطقی به نظر می‌رسید، قانون نوسان در بازار سرمایه وضع شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دامنه نوسان برای کنترل بازار وضع می‌شود، افزود: بازار سرمایه ما به گونه‌ای است که مسئولان این بازار، پیش‌بینی هیجانامت ممکن در بازار را داشتند، این دامنه نوسان را در نظر گرفتند تا بتوانند هیجانات را کنترل کنند و افزایش رشد و کاهش افت این دامنه هم برای جلوگیری از هیجانات در نظر گرفته می‌شود و نمونه آن را می‌تون در تصمیمی که به تازگی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، آقای دهقان دهنوی در نظر گرفتند.

شجاعی درباره تصمیم جدید رئیس سازمان بورس ادامه داد: این تصمیم در جهت این گرفته شده است تا سهم‌ها به اندازه کافی رشد کنند و افت قیمت سهم‌ها زیاد چشمگیر نباشد و به نظر من، در حال حاضر، بهترین حالت برای کنترل بازار بهترین تصمیم است.

وی درباره آثار تعیین دامنه نوسان در بازار سرمایه گفت: در اقتصاد این مسئله مطرح است که هرگونه دستکاری در روند معاملات باعث نابسامانی می‌شود، ولی در بحث اقتصاد کلان و با توجه به مسئله کینگز، دست دولت در بازار وارد می‌شود و در برخی از نقاط جهان مانند آمریکا هم از دولت برای ورود نقدینگی کلان به بازار سرمایه استفاده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: با این حال، مسئولان بازار سرمایه نباید به گونه‌ای عمل کند که نه با وضع قوانین متعدد، ایجاد محدودیت برای سرمایه‌گذاران، شرایط سرمایه‌گذاری را سخت کند و نه بازار را به حال خود رها کند  و باید تعادلی در بازار وجود داشته باشد و اکثریت کارشناسان در بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که اگر دولت در بازار دخالت نکند بازار خودش را پیدا خواهد کرد، اما الآن در شرایطی هستیم که بازار در شرایط نابسامانی است و شاید این دامنه نوسان بتواند مشکلی را حل کند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید