چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیتاثیر واگذاری سرخابی ها بر بورس

تاثیر واگذاری سرخابی ها بر بورس

در گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

بالاخره پس از سال‌ها انتظار، بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس در قالب عرضه اولیه سهام در بورس، در حال جدی شدن است.

تاثیر واگذاری سرخابی ها بر بورس

بحث واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی تقریبا در تمامی دولت‌های پس از جنگ تحمیلی مطرح شد و هرگز هم نمود و تحقق عملی نداشت. این بار اما در آستانه انتخابات، بحث واگذاری سرخابی‌ها در بورس برای اولین بار شکلی نسبتا جدی به خود گرفته است و ظاهرا قرار است که عرضه بلوکی نخست سهام این دو باشگاه با حجم احتمالی ۱۵ درصد وارد بورس شود. سینا سلیمانی کارشناس تحلیل بورس در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز، به بررسی تاثیر واگذاری این دو باشگاه بر آینده بازار سرمایه اظهار نظر کرد.

عرضه اولیه سهام استقلال و پرسپولیس به بورس کمک می‌کند

سلیمانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیر واگذاری دو باشگاه یاد شده بر آینده بازار سرمایه اذعان کرد: من اطلاعات دقیقی از نحوه واگذاری و ارزش این دو باشگاه ندارم اما آن طور که اعلام شده ارزش مجموع این دو باشگاه برای واگذاری حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. هرچند که مفروضات شفافی درباره این واگذاری‌ها وجود ندارد، ولی در مجموع افزایش ارائه عرضه اولیه‌ها در مجموع به رشد و رونق کلیت بورس کمک شایانی می‌کند؛ هرچند هرگز پیش از این عرضه اولیه مشابه در بورس وجود نداشته است و نمی‌توانیم به طور دقیق بگوییم که تا چه اندازه می‌تواند مورد استقبال خریداران قرار بگیرد.

ارزش عرضه اولیه سرخابی‌ها زیاد نیست!

وی افزود: به صورت کلی، هر فرآیند عرضه اولیه باعث افزایش تقاضا برای خرید می‌شود و همواره صف جدیدی از خریداران سهام را به بازار اضافه می‌کند. در مقابل، شرایط بازار هم بسیار مهم است. به این نکته توجه داشته باشید که دولت اگر بخواهد به رونق بازار سرمایه کمک کند، باید ابتدا بازار را از حالت کرختی و بی‌اعتمادی خارج کند و پس از آن اقدام به عرضه اولیه شرکت‌ها و بنگاه‌های مختلف کند و رونق بازار پیش‌نیازهایی دارد و به صرف ارائه عرضه اولیه سهام‌های خاص، نباید انتظار رونق و پویایی مجدد بورس را داشته باشیم.

این کارشناس بورس در پاسخ به پرسشی مبنی بر امکان تحریک هواداران باشگاه‌ها و تبدیل آن‌ها به سهامدار، یادآور شد: من فکر نمی‌کنم که این واگذاری‌ها اثر خاصی بر کلیت فضای بازار بورس بگذارد. مثلا فرض کنید ارزش یک باشگاه ۵۰۰ میلیارد تومان باشد و دولت بخواهد یک بلوک عرضه اولیه از سهام آن باشگاه را ارائه دهد، در آن صورت ارزش ۱۰ درصد عرضه اولیه یک باشگاه حدود ۵۰ میلیارد تومان می‌شود و این حجم ارزش، در قبال ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه که از ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان را در بر می‌گیرد، رقم درشتی به شمار نمی‌آید!

بازار رشد اضافه‌اش را پس داد!

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه در بازه زمانی یک سال گذشته، شاخص بورس از حوالی یک میلیون واحد، رشد خود را آغاز کرد و پس‌ از اوج‌گیری و رسیدن به دو میلیون واحد، دوباره به کانال یک میلیون واحدی بازگشت، ادامه داد: در آن زمان بازار از تعادل، به سمت بالا خارج شد و عوامل بنیادی در قیمت سهام اعم از نرخ ارز، وضعیت بازارهای جهانی، نرخ تورم و رشد اقتصادی و همچنین نرخ سرمایه‌گذاری، تناسبی با رشد بازار نداشتند و به اصطلاح بورس دچار over value شد. نتیجه‌اش هم این بود که بازار فرو ریخت.

بورس از ابتدای تابستان رشد می‌کند

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون شرایط تغییر کرده، قیمت دلار تثبیت شده است و نرخ‌های رشد جهانی هم عموما مثبت هستند و سهم‌ها در بورس ارزنده شدند اما بازار همچنان نزولی است و دلیل این نزول هم رشد بی‌مهابای ابتدای سال است و اکنون بازار باید آن رشد را به اصطلاح پس بدهد! با این حال، شرایط از نظر من، هرچه که به سمت خرداد و تابستان حرکت کنیم، با توجه به اینکه نرخ ارز تثبیت شده و قیمت‌های جهانی رو به رشد هستند، احتمالا بورس رشد خواهد کرد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید