جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیهمه واکنش ها به تصمیمات شورای عالی بورس

همه واکنش ها به تصمیمات شورای عالی بورس

بورس

 فعالان بازار سرمایه نسبت به 4 تصمیم جدید شورای عالی بورس چه واکنشی نشان دادند.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصاد نیوز، شورای عالی بورس در جلسه دیشب خود تصمیم گرفته که از روز شنبه 25 بهمن (هفته بعد) چهار تصمیم جدید را به اجرا بگذارد. بر مبنای صحبت‌های محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار در 4 موضوع «محدوده دامنه نوسان قیمت سهم»، «حجم مبنای معاملاتی»، «انتشار اوراق تبعی» و «اهرم اعتبار خرید کارگزاران بورس» دستورات جدیدی اخذ شد.

اکنون اما پرسش اینجاست که تصمیمات فعلی شورای عالی بورس چقدر می‌تواند در مختصات کنونی بازار هیجان‌زده سهام تاثیرگذار باشد. این تصمیمات در همان ساعت ابتدایی موجی از نظرات مثبت و منفی اهالی بازار سرمایه را به دنبال داشت. در زیر برخی از نظرات مدیران بورسی، اقتصاددانان و فعالان بازار سرمایه آمده است:

ماشااله عظیمی | عضو شورای عالی بورس

همه تلاش مسئولان حاضر در بازار سرمایه و اعضای شورای عالی بورس در جهت بهبود بخشیدن روند معاملات بازار سهام و کاهش ضرر و زیان های احتمالی سهامداران است. تصمیمات اتخاذ شده در جلسه شورای عالی بورس می تواند کمک کننده به سهامداران خرد باشد. امید می رود تغییرات جدید اعمال شده بتواند معاملات بازار را به تعادل برساند و سهامداران را از نگرانی روند اصلاحی پرشتاب شاخص بورس خارج کند. با وجود ریزش سنگینی که شاخص بورس تجربه کرده به نظر می رسد همچنان بازار سهام در مقایسه با سایر بازارها، مناسب، قابل اعتماد و مفید برای سرمایه گذاری باشد.

افراد و مسئولینی که با نیت خیر و از روی دلسوزی اقدام به تصمیم گیری و دخالت در معاملات بازار کردند باعث خروج بازار از مسیر اصلی معاملات شدند. در وضعیت فعلی نمی توان توصیه دقیقی به سهامداران کرد اما بهتر است با دقت بیشتری اقدام به ورود سرمایه ها در بازار کنند و از این فرصت ها نهایت استفاده را داشته باشند.

امیر تقی خان تجریشی، رئیس هیات مدیره بورس تهران

تصمیمات حمایتی شورای عالی بورس در خصوص دامنه نوسان نامتقارن، افزایش اعتبار، انتشار اوراق تبعی و حجم مبنا مورد استقبال فعالان بازار قرار می‌گیرد. منتظر حمایت سایر تصمیم‌گیران از بازار سرمایه هستیم.

داوود سوری | اقتصاددان

در راه صعود به جام جهانی 98 مربی برزیلی که بعد از مایلی کهن به یکباره خود را در جایگاه مربی یک تیم ملی دیده بود، نقدر هوشمند بود که بهترین تغییررا همان باز کردن دست و پای بازیکنان دید و به آن‌ها گفت بروید و هر طور دلتان می‌خواهد بازی کنید و اینگونه جاویدان شد. بازار را رها کنید!

علی سعدوندی | اقتصاددان

بازی با دامنه نوسان و حجم مبنا راهکار درستی نیست زیرا اگر فقط چهار هفته شاخص کف منفی دو درصدی را بزند به 800 هزار می رسد و اگر حجم مبنا کاهش یابد نقد شوندگی بازار به محاق می رود.

پویا جبل عاملی | اقتصاددان

جدی‌ترین ایراد بحث دامنه نوسان غیرمتقارن است که اصولاً سیاست‌گذار قصد دارد به صورت دستوری، نرخ دامنه نوسان را بالا ببرد و این در حالی است که این مسئله روی اعتبار سیاستگذار تاثیر می‌گذارد و باعث بی‌اعتمادی می‌شود. در واقع سیاست‌گذار کار منطقی انجام نمی‌دهد و بیش‌تر در پی تامین امیال و آرزوی خود است که با این رویکرد، می‌تواند اثر منفی داشته باشد.

همایون دارابی | فعال بازار سرمایه

بازار دچار هیجان زدگی مفرط شده است، این تصمیم برای مهار هیجان فروشندگانی است که به دلیل ترس در بازار حضور دارند. با وجود مصوبات جدید هیات مدیره بورس برای حمایت از بازار به نظر می‌رسد منابع و تصمیمات بیشتری برای حمایت از بازار لازم است و مهمترین اقدام ، رفع ابهامات مربوط به قیمت‌ گذاری‌ها و نرخ ارز و همچنین تزریق نقدینگی است .

حسین خزلی خرازی | فعال بازار سرمایه

فعلا وارد ماهیت تصمیم‌های اعلام شده نمی‌شوم. ‌ولی هر ۴ تصمیم جزء اختیارات هیات مدیره سازمان بود و نیازی به مصوبه شورا نداشت. ‌قبلا هم محدوده نوسان، حجم مبنا، اهرم اعتباری و انتشار اوراق تبعی توسط هیات مدیده سازمان تصمیم گرفته می‌شد.

ولید هلالات | فعال بازار سرمایه

در شرایط فعلی ک هر روز بخشی از سرمایه مردم آب می‌رود، نمی‌شود دست روی دست گذاشت و هیچ کاری نکرد. بسیاری از تصمیات بری این است که نشان دهد نهاد ناظر نسبت به این شرایط بی‌تفاوت نیست. از تصمیمات شورای عالی بورس، باید حمایت کرد تا بازار بتواند به لحاظ روانی خود را بازیابی کند.

بهروز زندی‌فر | فعال بازار سرمایه

 ایجاد تغییرات در دامنه نوسان همراه با افزایش اعتبار و نیز جذابیت در قیمت‌ها سبب حرکت بازار به سمت مثبت می‌شوند، این حرکت از امروز شروع شده و تداوم خواهد داشت.

به طور قطع تصمیم تغییر دامنه نوسان به (۶+ و ۲-)، بازار را به سمت مثبت هدایت خواهد کرد. به طور مثال، اگر سهم شما سه روز متوالی ۶ درصد افزایش قیمت داشته باشد، حدود ۱۸ درصد رشد سرمایه خواهد داشت. حال اگر این  سهم بخواهد همین میزان کاهش را تجربه کند، نزدیک به ۹ روز زمان خواهد داشت. به این معنی که حدود دو هفته زمان برای کاهش در مقابل رشد سه روزه قرار میگیرد. در این شرایط اگر فردی تصمیم به فروش سهم خود داشته باشد، در لحظه فروش به این موضوع فکر می کند که برآیند بازده ای که از دست میدهد، توجیه پذیر نیست. بر این اساس، برآیند خرید و فروش بیشتر به سمت خرید سوق پیدا میکند تا فروش سهام.

از تصمیمات روز گذشته، تصمیم خوب دیگری در خصوص «افزایش اعتبار خرید» هم اتخاذ شد. براساس تصمیم جدید قرار شد تا اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد تغییر پیدا کند. به نظر من در این خصوص بهتر است «تسویه اعتبار کارگزاری ها» هم در نظر گرفته شود.

اگر این امکان فراهم شود که همگی کارگزاران تسویه را به پایان سال موکول نکنند، تاثیر خوبی بر بازار خواهد داشت، زیرا تسویه ها سبب فشار به بازار می‌شود. بر این اساس، اگر زمان تسویه به سال آینده موکول شود، به افزایش قدرت خرید خریداران می انجامد.

بورس

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید