پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزآرایش جنگی کوچک‌ها مقابل بزرگان وال‌استریت | شورش «حاشیه بر متن» به...

آرایش جنگی کوچک‌ها مقابل بزرگان وال‌استریت | شورش «حاشیه بر متن» به بورس آمریکا رسید

آنچه در وال‌استریت می‌گذرد، به قدری شگفت‌آور است که کمپانی فیلم‌سازی نت‌فیلیکس بنا دارد برای جاودانه ساختنش، آن را تبدیل به نمایشی سینمایی کند، اما سناریوی مناسب برای این پدیده چیست؟

به گزارش رتبه آنلاین از دنیای‌اقتصاد، آنچه در وال‌استریت می‌گذرد، به قدری شگفت‌آور است که کمپانی فیلم‌سازی نت‌فیلیکس بنا دارد برای جاودانه ساختنش، آن را تبدیل به نمایشی سینمایی کند، اما سناریوی مناسب برای این پدیده چیست؟ یک سناریو آن است که جنبشی ضد وضع موجود سبب ایجاد هرج و مرجی گسترده در امور مالی شده، درست شبیه آنچه در سیاست رخ می‌دهد. سناریوی دیگر آن است که چگونه سهام بی‌ثبات، خرده معامله‌گران آنلاین و پول نقد موجود در شرکت‌های کارگزاری، توانایی آن را دارند که بازار را به ورطه سقوط بکشاند و بقیه را به تماشا بنشاند. دراین میان، فناوری اطلاعات در جهت انجام تجارت آزاد، تسهیل جریان اطلاعات، سرعت بخشیدن به مدل‌های تجاری و تغییر شکل عملکرد بازار در این نمایش، نقشی مهم ایفا می‌کنند. در نهایت به نظر می‌رسد برخلاف هیاهوی پیش آمده در هفته‌‌های گذشته، این جریان بهره‌ای بلند مدت داشته باشد.

انتظار نداشته باشید که نویسندگان فیلم‌نامه اکنون درخصوص سناریوی خود صحبت کنند. چرا که در حال حاضر تمرکز آنان بر ۸ میلیون دنبال‌کننده اتاق WallStreetBets در شبکه مجازی ردیت است که ماجراجویانه به ابداعات مالی جدی روی آورده‌اند و آن را تجارت گسترده نامیده‌اند. این گروه در اواخر ماه ژانویه، قیمت برخی از شرکت‌هایی که شرایط مبهم و نابسامانی داشتند را افزایش دادند و ضررهای هنگفتی به صندوق‌هایی که بر روی سقوط آنان شرط بسته بودند، تحمیل کردند. این امر منجر به فشار آمدن به کارگزاران آنلاین شد تا مانع از ادامه نوسانات شوند و در این میان کارگزارِ رابین‌هود، بیش از سایرین تحت فشار قرار گرفت.

به‌طور کلی به نظر می‌رسد دامنه آشفتگی بسیار گسترده شده است چرا که در این هفته، قیمت برخی از سهام‌ ممتاز، به زیر و قیمت نقره سر به فلک کشیده است. به همه این عوامل باید تعلیق شدن بسیاری از قوانین عادی بازی در بازارها را نیز افزود. در این مدت، تسلا به پنجمین شرکت ارزشمند آمریکا تبدیل شد و ارزش کل بیت‌کوین که از حاشیه به جریان اصلی بازگشته به ۶۸۰ میلیارد دلار رسیده است و حجم معاملات سهام در مقایسه با یک دهه گذشته در بالاترین حد خود قرار دارد. بخشی از دلیل این اتفاقات، آن است که کمک‌های دولتی، شرکت‌ها را در لب مرز بدهی قرار می‌دهد و بانک‌ها به قدری پول اضافه دارند که سپرده‌گذاران را پس می‌زنند. بسیاری از افراد در شرایطی که به دلیل اعمال محدودیت‌های قرنطینه ایجاد شده، به جای آنکه به یادگیری زبان چینی یا کشف دنیای تولستوی روی آورند، به تجارت روزانه با چک‌های خود مشغول شدند. گرچه این شیدایی هشدار دهنده است، اما می‌توانید از دل آن، دلایلی برای حمایت از قیمت‌های فعلی به‌دست آورید. زمانی‌که نرخ بهره بسیار پایین است، دارایی‌های دیگر جذاب به نظر می‌رسند.

با همه این احوال، هیجان ایجاد شده در بازار، نشان‌دهنده یک تغییر بنیادین در امور مالی است. در دهه‌های اخیر هزینه‌های تجارت سهام بسیار سقوط کرده و به صفر نزدیک شده بود. اولین افرادی که از این موضوع بهره بردند، صندوق‌های کمی و مدیران دارایی‌های کلان چون BlackRock بودند. این در حالی است که در حال حاضر سرمایه‌گذاران خرده فروش نیز شامل بهره‌مندان هستند و در ماه ‌ژانویه بالغ بر یک چهارم از کل معاملات را به خود اختصاص دادند. در همین حال جریان اطلاعات به‌عنوان خون حیاتی بازارها، دستخوش تغییر شده است. پیش از این اخبار اقتصاد و شرکت‌ها از خبرگزاری‌ها و جلساتی که تحت قوانین تجارت داخلی و قوانین بازار اجرا می‌شد به دست می‌آمد.

اکنون اما تعداد وسیعی از داده‌های فوری در وب‌سایت‌‌ها و رسانه‌های اجتماعی موجود و در دسترس کسانی است که صفحه نمایش و وقت کافی برای جست‌وجو دارند.  امروزه جدیدترین درگاه اطلاعاتی از وال‌استریت گذر می‌کند، شورشی که از سیلیکون ولی در برابر هزینه‌ها سربرآورده است. رابین هود، پلت‌فرم فناوری از کالیفرنیا، معادلات خود را از طریق یک کارگزار در شیکاگو با نام Citadel انجام می‌دهد. فارغ از مدرن بودن این ابزار، رابین هود شرایط برهم خورده بازار را تشدید کرده است.  کامپیوترها قادرند سبد دارایی‌های غیرنقد را جمع کنند و الگوریتم‌‌هایی را برای قیمت‌گذاری دارایی‌های مشابه اما نه یکسان طراحی کنند که در نهایت باعث گسترش دارایی‌های قابل معامله خواهد شد.  روی کاغذ، این دیجیتالی‌شدن معاملات نوید بزرگی را می‌دهد، چرا که اکنون افراد بیشتری قادر خواهند بود به شکلی ارزان به بازار دسترسی پیدا کنند، مستقیماً در مالکیت طیف وسیعی از دارایی‌ها مشارکت کنند و درباره نحوه اداره آنها رأی دهند. اما در این میان پیشرفت مالی اغلب بی نظم است. برای نخستین بار نوآوری‌ها سبب ساز بحران شدند. ظرفیت رسانه‌های اجتماعی در انتشار اطلاعات نادرست و سرایت سریع آن بسیار نگران‌کننده است. برخی نگرانند شرکت‌های قدرتمندی که اطلاعات هر یک از سرمایه‌گذاران را اندوخته، از آنها سوءاستفاده کنند. در حال حاضر آنچه رابین‌هود در وال‌استریت رقم زده باعث شده که سیاستمداران راست و چپ در مورد ضرر و زیان برای سرمایه‌گذاران خرده فروشی، دارایی‌های بی‌قیمت و تهدیدات، ابراز نگرانی کنند.

فصل دو را فراموش نکنید

قوانین تجارت داخلی و چند‌جانبه نیازمند آن است که به روز شوند و قوانین جدیدی تدوین شود. در فیلم نت فیلیکس، حماقت، طمع و غریزه قاتل کاملا قابل قبول است اما فریب‌کاری در راستای گسترش اطاعات غلط، پذیرفتنی نیست. داده‌های حساس به قیمت باید همواره و به‌طور گسترده در دسترس باشد. سیستم تسویه حساب تجاری آمریکا با تاخیری دو روزه کار می‌کند و این عدم تطابق زمانی می‌تواند منجر به کسری پول شود. این سیستم باید بتواند سریع‌تر دامنه خود را گسترش دهد تا در برابر خرابی سیستم مقاومت کند. درام تلویزیونی نت‌فیلیکس بدون شک قهرمانانی مانند  Roaring Kitty (نخستین فردی که درباره سهام گیم استاپ سخن گفت) را در برابر حرفه‌‌ای‌های وال‌استریت قرار خواهد داد. اما در پشت صحنه، در انقلاب واقعی در امور مالی، بازیگران بیشتری، نقش‌آفرینی خواهند کرد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید