جمعه 31 فروردین 1403
خانهاخبار روزبورس در چنگال خرس‌ها +جدول

بورس در چنگال خرس‌ها +جدول

بورس نمایه

روز گذشته سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود. ۶۱ درصد بازار نیز افت قیمت داشتند. این تصویر نشان ضعف بورس در این روزها است.

به گزارش رتبه آنلاین، روز دوشنبه شاخص کل بورس ۱۷ هزار و ۴۸۰ واحد و شاخص هم‌وزن هزار و ۹۱۸ واحد افت کردند. همچنین شاخص کل فرابورس  ۲۰۶ واحد نزول کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۸۳۶ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، ۱۷۶ نماد رشد قیمت و ۲۹۹ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۳۶ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۶۱ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های سیمان سفید نی ریز (سنیر)، عمران و توسعه فارس (ثفارس) و قند ثابت خراسان (قثابت) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز سرمایه‌گذاری مسکن الوند (ثالوند)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند) و ریل سیر کوثر (حسیر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای فاراک (ماشین سازی اراک)، بکاب (صنایع جوشکاب یزد) و سفار (سیمان فارس) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ریل پرداز سیر (حریل)، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا) و پتروشیمی ارومیه (شاروم) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضای ۲۸ میلیارد تومانی بسته شد.

 

بورس در چنگال خرس‌ها +جدول

رشد ارزش صف‌های خرید و فروش

در پایان معاملات دیروز ۱۶۸ نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید ۱۲۱ بود. همچنین ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه ۱۳ درصد افزایش یافت و به رقم هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۴۱ درصد افزایش یافت و هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز دوشنبه  شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید ۱۶۱ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، تاصیکو (سرمایه‌گذاری صدر تامین) و کلوند (کاشی الوند)  بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز دوشنبه بیشترین صف فروش نیز به سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۸۱ میلیارد تومانی داشت. پس از سمگا، کدما (شرکت معدنی دماوند) و گدنا (شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک) بیشترین صف فروش را داشتند.

بورس در چنگال خرس‌ها +جدول

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته تمام شاخص‌های بازار نزول کردند و شاهد خروج ۷۶۵ میلیارد تومان پول حقیقی بودیم که نسبت به روز یکشنبه بیش از ۳ برابر شده است.

دیروز سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود. در سمت تقاضا، ۸۵ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۵ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز ۹۲ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۸ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

همچنین در روزی که تعداد نمادهایی که افت قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با رشد قیمت بودند، ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه ۱۳ درصد افزایش یافت و ارزش صف‌های فروش نیز ۴۱ درصد افزایش یافت. در نتیجه هرچند که معاملات با مازاد تقاضای اندکی بسته شد، اما روندهای درونی بازار نشان می‌دهد که بورس توش و توانی برای صعود ندارد.

عمده فعالان بازار اعتقاد دارند شاخص کل بورس امروز هم توان صعود ندارد، گرچه برخی تصور می کنند از عرضه سهام شاخص ساز کم شود. در ابتدای هفته برخی تحلیل های فنی اعتقاد داشت اگر بازار در سه روز ابتدایی بتواند خالص ورود سرمایه مثبتی را تجربه کند وارد یک موج صعودی می شود. این اتفاق رخ نداد حال فعالان بازار امیدوارند تا ۲۰ بهمن با به روز شدن برخی ابهام ها و روشن شدن سود شرکت ها نقدینگی خارج از بازار بر مبنای محاسبات جدید بتواند تصمیمی بگیرد که به نفع بورس شود. این تاریخ پس از امیدواری ها به سه روز کاری ابتدایی هفته دومین موعد برای برگشت بازار سهام در یک هفته گذشته است البته برخی دیگر نیز بر  پایه جلسات رئیس جدید سازمان بورس با شرکت ها و بانک ها امیدوار به تغییر روند هستند. اما آنچه مشخص است کمتر کسی تصور می کند در این هفته اتفاق ویژه ای در بورس رخ دهد.

بورس در چنگال خرس‌ها +جدول

 

منبع:اقتصادنیوز

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید