چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیتاثیر عرضه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت بر بورس

تاثیر عرضه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت بر بورس

تاثیر عرضه ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت بر بورس

بودجه سال ۱۴۰۰ با خوش‌بینی زیادی تدوین شده. هم خوشبینی درباره روابط دیپلماتیک و از سرگیری فروش نفت و رونق بورس و عرضه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار سهام. اما عرضه این اوراق چه تاثیری بر بازار سهام دارد؟

به گزارش رتبه آنلاین از صدای بورس، کسری بودجه سال ۹۹ حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بوده و بازار سهام نقش پررنگی در تامین کسری بودجه در شرایط تحریم ایفا کرد. بر اساس بودجه سال ۱۴۰۰ دولت قصد دارد حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را تحت عنوان اوراق در بازار سهام عرضه کند و این موضوع نمایانگر نقش پررنگ بازار سهام در تامین کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ است، اما عرضه این اوراق چه تاثیری بر بورس دارد؟

حسین شیبانی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر بازار سهام گفت: دولت قصد دارد حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را در بازار سهام عرضه کند که با این تفاسیر می‌توان انتظار افزایش جزئی نرخ بهره را داشت زیرا اوراق عرضه شده توسط دولت باید جذابیت داشته باشند، البته اگر تورم کاهش پیدا کند احتمال افزایش نرخ بهره کمتر می‌شود. افزایش نرخ بهره تاثیر زیادی بر بازار سهام ندارد و ممکن است جو هیجانی ایجاد کند و بازار سهام به صورت مقطعی واکنش منفی نشان دهد اما تاثیر زیادی نخواهد داشت.

این کارشناس در رابطه با سیگنال‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای بازار سهام گفت: دولت قصد دارد عدد بالایی از کسری بودجه را از بازار سهام تامین کند و با توجه خوش‌بینی‌ها در گشایش روابط دیپلماتیک تمایلات بازار سهام مثبت است و از طرفی دولت نیز به بازار سهام برای کسری بودجه نیاز دارد و اگر از خطاهایی که امسال انجام داد درس گرفته باشد، می‌توان انتظار داشت بازار سهام در سال آینده با رونقی نسبی همراه باشد.

شیبانی گفت: دارایی‌های دولت در بورس به صورت خالص به مردم عرضه نمی‌شود، برای مثال شرکتی که متعلق به دولت است و در بورس عرضه می‌شود و مردم سهام این شرکت را خریداری می‌کنند هنوز با همان شیوه دولتی و با مدیران دولتی اداره می‌شود و در ایران سهامداران حق تعیین مدیر عامل و تصمیم‌گیری کلان در سیاست شرکت را ندارند.

 

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید