جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیغولهای اقتصادی دنیا در ۲۰۳۵ کدام کشورها هستند؟

غولهای اقتصادی دنیا در ۲۰۳۵ کدام کشورها هستند؟

جزئیات تجارت خارجی محرمانه شد

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به تحلیل وضعیت اقتصادی کشورهای جهان در افق ۱۵ ساله منتهی به سال ۲۰۳۵ پرداخته و از جابجایی در رتبه نخست اقتصادهای جهان خبر داده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، بر اساس براوردهای این اتاق و آمارهای ارائه شده از سوی صندوق توسعه ملی، ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۵ تا امروز به عنوان قدرتمندترین اقتصاد جهان فعالیت کرده اما این رتبه را تنها تا سال ۲۰۲۵ حفظ خواهد کرد و پس از آن همانطور که پیش از این نیز براورد می‌شد این رتبه در اختیار چین قرار خواهد گرفت.

غول اقتصادی شرق آسیا که در طول سال‌های گذشته حرکت خود به سمت بدل شدن به یک اقتصاد قدرتمند جهانی را آغاز کرده، در سال‌های اخیر نیز روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد و به این ترتیب از حدود ۱۰ سال دیگر به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به کار خود ادامه می‌دهد. چین حدود ۱۵ سال قبل، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شناخته می‌شد اما از سال ۲۰۱۰، به رده دوم اقتصادهای توسعه یافته راه یافته و در سال‌های آینده در رده نخست قرار خواهد گرفت و آمریکا به رتبه دوم نزول می‌کند.

ژاپن، دیگر اقتصاد قدرتمند آسیایی که روزگاری دومین اقتصاد بزرگ جهان شناخته می‌شد نیز افت رتبه خواهد داشت و از حدود ۱۰ سال دیگر، به چهارمین اقتصاد دنیا تبدیل می‌شود. انگلستان نیز از رده چهارم به رده ششم افت جایگاه خواهد داشت. آلمان نیز از حدود ۱۰ سال دیگر، پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا خواهد بود.

در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا بدترین افت اقتصادی را به ثبت رسانده است. این کشور حدود ۱۵ سال قبل، هفتمین اقتصاد قدرتمند جهان را در اختیار داشت اما در سال‌های گذشته افت جدی را تجربه کرده تا سال ۲۰۳۵، به رده ۱۴ سقوط خواهد کرد. وضعیت در رابطه با اسپانیا نیز شباهت زیادی به ایتالیا دارد.

در میان کشورهای آمریکایی جنوبی، برزیل با وجود نوسانات شدید، در نهایت در میان ۱۰ اقتصاد برتر دنیا باقی خواهد ماند و در آمریکای مرکزی، مکزیک افت رتبه پیدا می‌کند. استرالیا نیز در مدت سی سال، هیچ تغییری در جایگاه پیدا نکرده و همچنان اقتصاد ۱۵ جهان باقی خواهد ماند.

در میان کشورهای آسیایی، پس از چین، هند نیز وضعیت فوق العاده‌ای خواهد داشت. این کشور در سال ۲۰۰۵، در رده ۱۳ قرار داشته اما در سال ۲۰۳۵ به سومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل خواهد شد و جایگاه غول‌هایی مانند آلمان و ژاپن را می‌گیرد. اندونزی نیز که در حال حاضر اقتصاد ۲۴ دنیاست، پس از گذشت ۱۵ سال در رده، هشتم قرار می‌گیرد و ویتنام از رده ۵۴ فعلی به جایگاه ۱۹ صعود خواهد کرد.

ارزیابی‌ها از جایگاه ایران نیز نشان می‌دهد که ایران در سال ۲۰۰۵ اقتصاد ۳۰ دنیا بوده، این جایگاه در حال حاضر به رده ۲۲ رسیده، در سال ۲۰۳۰، به رتبه ۴۶ سقوط خواهد کرد اما در سال ۲۰۳۵، در رده ۳۵ قرار خواهد گرفت. به این ترتیب با وجود نوسانات شدید در بازه زمانی سی ساله میان سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۳۵ میلادی، اقتصاد ایران سرانجام پنج رتبه افت خواهد کرد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید