جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیباید به تصمیمات اشتباه در بورس پایان داد

باید به تصمیمات اشتباه در بورس پایان داد

باید به تصمیمات اشتباه در بازار سهام پایان داد

یک تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه دولت باید این سیگنال را به بازار بدهد که قرار نیست بورس، فدای منافع سیاسی شود، گفت: اگر مداخلات سیاسی برداشته شود، بازار به شرایط قبل بازمی‌گردد.

به گزارش رتبه آنلاین از مهر، علی مروی با بیان اینکه برای حفظ اعتماد بازار پیشنهاداتی که در گذشته مطرح شد، کماکان موضوعیت دارند، گفت: سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی، باید کمترین میزان دخالت را در بازار سرمایه داشته باشند، ضمن اینکه تمامی بازیگران اعم از حقیقی و حقوقی نباید در فرآیندی قرار گیرند که مجبور به خرید یک سهام باشند تا صف خرید یا فروشی تشکیل شود؛ این در حالی است که ضوابط رگولاتوری نیز باید به نحو مناسبی انتخاب شود؛ نه اینکه مانند حذف حجم مبنا یا دامنه نوسان، برای بازار سرمایه دردسرساز شوند.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر، باید مدیریت در بازار به گونه‌ای باشد که انحصارها در مواردی همچون سبدگردانی یا کارگزاری‌ها برداشته شود؛ واقعیت این است که سازمان بورس شیوه بدی را در ارتباط با بازارگردانی به نمایش گذاشت که این موضوع باید اصلاح شود؛ چراکه نحوه سیاستگذاری و برخورد سازمان بورس در برابر بازارگردانی اصلاً قابل دفاع نبوده و خود مانعی برای شکل گیری بازارگردانی مناسب است.

وی تصریح کرد: انجام چنین اقداماتی می‌تواند به فعالان بازار این سیگنال را بدهد که قرار نیست بازار سرمایه، فدای منافع سیاسی شود؛ ضمن اینکه عدم شفافیت‌هایی همچون بسته شدن نمادهایی که بعضاً دست اندرکاران بورس در آن ذی نفع هستند نیز به صلاح نیست و روند شفاف بازار سرمایه را دچار اختلال می‌کند.

مروی معتقد است که در شرایط کنونی بازار سرمایه، عطش خرید آنچنانی وجود ندارد و این میزان استقبال از خرید سهام هم، قابل پیش‌بینی بوده است؛ بنابراین اگر مداخلات سیاسی برداشته شود، بازار به شرایط رو به رشد قبل بازخواهد گشت؛ ضمن اینکه بخشی از رشد بازار نیز به بعد از سال جدید موکول می‌شود؛ براین اساس، انتظار رشد اسمی را در بازار داریم.

وی اظهار داشت: بحث شکل گیری حباب در بازار، منتفی است مگر در مورد برخی سهام خاص که داستان آن‌ها متفاوت است و نمی‌توان شرایط آنها را به کل بازار تعمیم داد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید