جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیرشد شاخص بورس از چه زمانی آغاز می‌شود؟

رشد شاخص بورس از چه زمانی آغاز می‌شود؟

رشد شاخص بورس از چه زمانی آغاز می‌شود؟

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز از پس دو روز سبزپوشی با کاهش ۱۷ هزار و ۵۶۰ واحدی روبه‌رو شد.

به گزارش رتبه آنلاین از شریان نیوز،شاخص بورس در دو روز گذشته با افزایش بیش از ۵۵ هزار واحد روبه‌رو شد، اما امروزپس از کاهش ۱۷ هزار و ۵۶۰ واحدی به رقم یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۵۶۵ واحد رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۱۹.۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۶ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۱۶ هزار و ۴۰۳میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 امروز نمادهای پالایش نفت اصفهان و ایران‌خودرو بیشترین اثر تقویتی شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، هلدینگ نفت و گاز پتروشیمی تأمین، گل‌گهر و چادرملو به ترتیب بیشترین اثر کاهش در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در بورس تهران شامل بانک ملت، ایران‌خودرو، فولاد مبارکه، ملی‌مس، پتروشیمی سرمایه ایرانیان، بانک تجارت، بانک صادرات و پالایش نفت بندرعباس بوده‌اند.

برخی گزارش های منتشر شده دلالت بر این دارد که یکی از دلایل مهم ریزش شاخص بورس در روز دوشنبه عجله سهامداران حقیقی برای فروش سهام خود و همچنین تقاضا برای فروش سهام عدالت است.

همچنین با توجه به اینکه قیمت دلار مرتب در حال افزایش است برخی افراد پول‌های خود را می‌خواهند به دلار تبدیل کنند در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد بازدهی سرمایه در بورس طی بلندمدت از همه بازارها از جمله بازار ارز، مسکن و طلا بالاتر است.

همچنین امروز خبر رسید باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب داراسوم از طریق بورس عرضه می‌شود البته هنوز این طرح در دولت به تصویب نرسیده و مراحل تصویب خود را طی می‌کند که در صورت تصویب حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان سهام باقیمانده دولت در سه بانک خصوصی شده در قالب صندوق دارا سوم به مردم ارائه می‌شود.

بورس

 فردا شاخص چه خواهد شد؟

مصطفی صفاری، تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیل وضعیت بورس اوراق بهادار به خبرگزاری خبرانلاین گفت:  من فکر می کنم باار در وضعیت خوبی است چون امروز حجم بازار ۲۲ میلیارد هزار تومان بود.

وی گفت: برخی برای تحلیل وضعیت بورس شاخص را ملاک قرار می دهند در حالی که حجم مهم تر از شاخص است و این آمار نشان‌دهنده این است که نقدشوندگی بازار رو به افزایش است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به نظر می‌رسد حجم بالای بورس تحت تاثیر ورود بازارگردان ها و سهام خزانه به دست آمده است. وی با اشاره به اینکه اصلاح بورس رو به پایان است، گفت:  از ۱۵ مهر به بعد کم کم گزارش سود و زیان ها می‌آید و تا ۱۵ آبان که گزارش های حسابرسی شده باید اعلام شود، اتفاقات خوب در راه است.

این تحلیلگر در توضیح این مطلب افزود: بانک مرکزی تاثیر نرخ ارز بر بانک ها را اصلاح کرد.از سوی دیگر افزایش سرمایه‌ها دارد یکی پس از دیگری در راه است و همه این ها خبرهای مثبتی برای شاخص بود.

وی در جواب این سئوال که روند رو به رشد بورس ادامه دارد؟ یا خیر گفت: تا ۱۳ آبان بورس کمابیش در فاز رشد است اما عمده رشد یک هفته بعد از انتخابات آمریکا رخ می‌دهد.

صفاری در جواب این سئوال که فردا شاخص بورس چگونه است؟ گفت: شاخص یک آیتم است که خیلی ها به آن توجه دارند اما مسئله این است که نقدشوندگی در حال افزایش است. من فکر می کنم نوسان حاکم بر بورس به صورتی است که بورس از محدوده یک یملیون و پانصد هزار واحد فعلا پایین تر نمی‌آید و رشد قیمت دلار نیز کم کم تاثیر خود را بر رشد بورس باقی خواهد گذاشت.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید