پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزعلائم بازگشت بورس به مسیر سودآوری

علائم بازگشت بورس به مسیر سودآوری

به گزارش رتبه آنلاین از کاماپرس، بورس تهران سرانجام روز گذشته – یکشنبه ۲۰ مهرماه – با یک جهش قابل توجه مثبت سهامدارانی را که هفته های متوالی به قرمز پوش بودن بازار یا رشدهای ضعیف و نه چندان دلچسب عادت کرده بودند، خوشحال و امیدوار کرد.

تحلیل های کارشناسان بیان گر این نکته است که علائم بازگشت بورس به مسیر سودآوری آشکار شده و می توان به تداوم روند مثبت بازار سرمایه امید بست با این حال نباید از ریسک هایی که در این مسیر وجود دارد نیز غافل بود.

پررنگ شدن حضور حقیقی ها در معاملات سهام

دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به این سوژه پرداخته و نوشته است؛ بورس تهران روز یکشنبه را توفانی استارت زد و در نهایت با رشد بیش از ۵۵ هزار واحدی به مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید.

افزایش  ۵۸/ ۳درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، بیشترین درصد افزایش شاخص کل از ۵ شهریورماه محسوب می‌شود. در این میان ارزش معاملات خرد سهام نیز به بیشترین سطح از ۱۰ شهریورماه رسید و در مجموع بورس و فرابورس از ۱۶ هزار میلیارد تومان عبور کرد. ضمن آنکه روز یکشنبه بازیگران حقیقی با حضور گسترده در گردونه معاملات سهام، بیشترین خالص خرید خود از ۱۹ مردادماه یعنی اوج تاریخی شاخص سهام را ثبت کردند و موجبات رشد قیمت بیش از ۷۰ درصد نمادهای بورسی را فراهم آوردند.

خوش بینی به نتیجه انتخابات آمریکا

این گزارش در ادامه به خوش بینی بورس بازان به نتیجه انتخابات آمریکا اشاره کرده و نوشته است: در صورت انتخاب جو بایدن (نامزد دموکرات) هر چند دلار کاهش خواهد یافت اما به نظر می‌رسد خوش‌بینی‌های سیاسی در کوتاه‌مدت می‌تواند رشد قیمت سهام را به دنبال داشته باشد و در میان‌مدت کاهش درآمد شرکت‌های دلاری بازار (به دنبال کاهش نرخ دلار)، وضعیت عکسی را بر تالار شیشه‌ای حاکم کند.

در صورت انتخاب مجدد ترامپ اما با رشد نرخ دلار، رشد سهام در کوتاه‌مدت و میان‌مدت محتمل است. از این رو انتخابات آمریکا با هر نتیجه‌ای در کوتاه‌مدت صعود نماگرهای سهام را به دنبال خواهد داشت.

افزایش ارزش معاملات خرد

این گزارش به این نکته نیز اشاره کرده است که روز گذشته ارزش معاملات خرد (در بورس) به رقم ۱۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود. هر چند این عدد همچنان با رکودهای قبلی خود فاصله دارد اما رشد معناداری نسبت به روزهای اخیر و جلسات منفی بازار دارد و بیشترین رقم از ۱۰ شهریورماه به‌شمار می‌رود. به نظر می‌رسد با فعال شدن مجدد معاملات الگوریتمی و نوسان‌گیری روزانه می‌توانیم امید داشته باشیم بار دیگر رکوردهای جدیدی را شاهد باشیم.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید