پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزسکه در جهت مثبت قدم برداشت؟

سکه در جهت مثبت قدم برداشت؟

سکه در جهت مثبت قدم برداشت؟ / آخرین قیمت طلا تا پیش از شروع امروز 19 مهر

بازارساز در هفته‌ای که گذشت در مدیریت بازار سکه هم تا حدی موفق عمل کرد، نیاز است بازارساز اجازه ندهد که دلار رشد خاصی را تجربه کند.

به گزارش رتبه آنلاین از تجارت نیوز، قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر افت ارزش دلار ضعیف تر و خوش‌بینی به تصویب بسته کمک مالی جدید در آمریکا، افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تا ساعت 20 به وقت تهران به 1926 دلار رسید. بالاترین حد قیمت در معاملات دیروز بازار جهانی برای اونس طلا 1930 دلار و حداقل آن 1905 دلار بود.

سکه در جهت مثبت قدم برداشت

در هفته‌ای که دلار بازدهی منفی را به ثبت رساند، سکه تمام بهار آزادی به آرامی گام در جهت مثبت برداشت. روز چهارشنبه، سکه امامی ۱۲۰ هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. با ثبت این قیمت، بازدهی هفتگی سکه به حدود ۷/ ۰ درصد رسید. البته باید در نظر گرفت که این میزان بازدهی در مقایسه با رشد ۱۰ درصدی دو هفته قبل بسیار ناچیز بود. با توجه به این مساله می‌توان گفت که بازارساز در هفته‌ای که گذشت در مدیریت بازار سکه هم تا حدی موفق عمل کرد، ولی برای اینکه روند سکه در هفته جاری دچار تغییرات جدیدی نشود، نیاز است که بازارساز اجازه ندهد که دلار رشد خاصی را تجربه کند.

بازار سکه در شرایط فعلی دچار حباب قیمتی است و در صورتی که نتواند طی هفته‌های آتی از سوی اونس طلا یا قیمت دلار در بازار داخلی با حمایت خاصی رو‌به‌رو شود، به احتمال زیاد در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت. با این حال، در صورتی که شرایط نااطمینانی بیشتری بر معاملات حکمفرما شود، احتمال دارد سکه بدون توجه به متغیرهای بنیادی رشد بیشتری را تجربه کند.

با توجه به اینکه بازارساز نمی‌تواند در زمینه روند اونس طلای جهانی مداخله خاصی را انجام دهد، تنها راه مدیریت قیمت سکه، کنترل قیمت دلار است. یکی از ابزارهای مهم بازارساز برای مدیریت قیمت دلار در بازار داخلی، صرافی‌های بانکی هستند. صرافی‌های بانکی روز چهارشنبه قیمت فروش دلار خود را در کانال ۲۹ هزار تومانی نگه داشتند و نشان دادند که عجله‌ای برای پایین بردن قیمت‌ها ندارند. در آن مقطع زمانی برخی از معامله‌گران تصور کردند که بازارساز قصد دارد قیمت دلار را با احتیاط در کانال ۲۹ هزار تومانی مدیریت کند و پس از آنکه نوسان‌گیران از ورود این ارز به کانال ۳۰ هزارتومانی ناامید شدند، قیمت را به سطوح پایین‌تر هدایت کند.

با این حال، وضعیت بازار در روز شنبه متفاوت است و به‌نظر می‌رسد بازارساز در همان ابتدای روز نیاز باشد که یک تصمیم متهورانه بگیرد. در واقع ممکن است بازارساز برای اینکه مانع از ورود تقاضای آربیتراژی به بازار شود، در ابتدای روز نرخ فروش دلار خود را بالا بیاورد. بالا آمدن قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برای ابتدای روز شنبه اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد، ولی مساله آنجاست که بازارساز باید در سمت حواله درهم هم مداخله کند تا سیگنال افزایشی از آن سوی مرزها به بازار داخلی نرسد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید