جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیآیا حقوقی‌ها از بورس حمایت می‌کنند؟+نمودار

آیا حقوقی‌ها از بورس حمایت می‌کنند؟+نمودار

بورس نمایه

زمانی که بازار سهام کم‌عمق می‌شود و به دلیل صف‌نشینی روند بازار نزولی است، حقوقی‌ها منابع خود را به بازار سهام تزریق می‌کنند، اما تجربه ثابت کرده این حمایت‌ها مقطعی و چندان قابل اتکا نیست.

به گزارش رتبه آنلاین از تجارت‌نیوز، در حالی که حمایت از بازار سهام ممکن است به صورت مقطعی باعث جلوگیری از افت زیاد شاخص کل شود اما از نظر خیلی از کارشناسان تاثیرات منفی این حمایت ممکن است در بلندمدت حتی بیشتر از فواید آن باشد.

ممکن است سهامداران حقوقی هنگام ورود به بازار سرمایه سهام را در کف قیمتی بخرند و بعد از مثبت شدن بازار همان سهم را با قیمت بیشتر به سهامداران حقیقی بفروشند و اینگونه از بازار سهام نوسان‌گیری کنند. همچنین تجربه ثابت کرده است که اینگونه حمایت‌ها از بازار سهام مقطعی بوده و فقط به دلیل حمایت از چند سهم شاخص‌ساز شاخص کل بازار سهام را مثبت کرده‌اند در صورتی که کلیت بازار سهام منفی است.

همچنین روند معاملات در روزهای اخیر نشان می‌دهد که سیر نزولی بازار بیشتر با حمایت سهامداران حقیقی به تعادل رسیده و به نظر می‌رسد حقوقی‌ها یا به منابع مالی دسترسی ندارند یا از رشد بازار سرمایه مطمئن نیستند و نمی‌خواهند ریسک کنند.

زمانی که سهامداران حقوقی سهمی را برای حمایت می‌خرند شاید روند معاملات آن سهم مثبت شود اما در زمان فروش همان سهم از طرف حقوقی‌ها دوباره عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد.

مروری بر تجربه اخیر نیز نشان می‌دهد برخلاف برخی تصورات، خرید حقیقی‌ها از حقوقی‌ها هم بیشتر بوده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید