پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیشرکت‌های صوری نقره داغ می‌شوند

شرکت‌های صوری نقره داغ می‌شوند

شرکت‌های صوری نقره داغ می‌شوند

مدیر کل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، گفت: مطابق قانون، ثبت و استفاده از شرکت صوری در انجام معاملات غیرواقعی، جرم است و با سودجویان برخورد جدی می‌شود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایرنا، حسین تاجمیر ریاحی به افراد سودجویی که برای فرار مالیاتی مبادرت به ثبت شرکت صوری می‌کنند، هشدار داد و اظهارکرد: مطابق ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم، ثبت و استفاده از شرکت صوری (کاغذی) در انجام معاملات غیرواقعی، جرم است.

وی اظهارکرد: طی سال‌های اخیر، اشخاصی فرصت طلب با ثبت شرکت صوری به نام افراد فاقد صلاحیت و اهلیت، اقدام به اعمال مجرمانه از قبیل فرار مالیاتی، پولشویی، قاچاق کالا و یا اخذ تسهیلات بانکی به صورت غیرمجاز کرده‌اند که با توجه به اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ و به استناد بند (۵) ماده ۲۷۴ این قانون، این اشخاص تحت تعقیب قضایی و اعمال مجازات کیفری قرار می‌گیرند.

 مدیر کل دفتر حقوقی و قراردادهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، خاطرنشان کرد: بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که افراد سودجو، اشخاص بی‌بضاعت و فاقد صلاحیت و اهلیت را اجیر کرده و حتی بدون حضور آنان در مراجع ثبت شرکت‌ها و صرفا از طریق تنظیم وکالت نامه‌های با «حق توکیل بلاعزل»، اقدام به ثبت شرکت کرده و از اشخاص مذکور در سمت‌های مدیرعامل، رئیس هیات مدیره یا نایب رئیس استفاده می‌کنند بدون اینکه آن اشخاص خودشان اطلاعی از موضوع داشته باشند.

وی با بیان اینکه ثبت اینگونه شرکت‌ها، معمولا برای عدم امکان شناسایی صاحبان واقعی درآمد و نهایتا فرار از پرداخت مالیات انجام می‌شود، گفت: به دلیل خلاهای قانونی، رویه‌های غلط موجود و سایر عوامل، ثبت اینگونه شرکت‌ها در سال‌های گذشته رشد قارچ‌گونه داشته است.

تاجیر ریاحی اضافه کرد: با ثبت این‌گونه شرکت‌ها و سوء استفاده از عدم اطلاع و آگاهی افراد فاقد شرایط و بی‌بضاعت مانند کارتن خواب‌ها، دست فروشان و غیره، معاملات کلانی به نام آنها انجام و فرار مالیاتی در سطح گسترده‌ای شکل می‌گیرد.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از ثبت شرکت‌های صوری، باید اقدامات لازم در هنگام ثبت شرکت از قبیل راستی آزمایی و بررسی اطلاعات موجود در بانک‌های اطلاعاتی به عمل‌اید تا به نام اشخاص فاقد شرایط، شرکت به ثبت نرسد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید