جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیطلا رقیب بورس می شود؟

طلا رقیب بورس می شود؟

 با ثبت رکورد تاریخی برای قیمت جهانی طلا که در روز گذشته به بیشترین حد خود رسید، حالا این پرسش مطرح است که آیا توجه نقدینگی که بی‌محابا به سمت بازار سرمایه سرازیر می‌شود، به سمت بازار طلا حرکت خواهد کرد؟ بازار طلا از بازارهای سرمایه‌گذاری سنتی و امن برای خانوارهای ایرانی محسوب می‌شود اما کارشناسان می‌گویند اگر چه پیش‌تر بازار طلا رقیبی جدی برای بازار سرمایه محسوب می‌شد اما حالا با بزرگ شدن بازار سرمایه دیگر نه‌تنها بازار طلا، بلکه هیچ بازاری توان مقایسه و رقابت با بازار سرمایه را ندارد.

به گزارش رتبه آنلاین از خبرآنلاین، بر اساس داده‌های آماری ارزش معاملات بورس و فرابورس از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیرماه ۱۲۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم ۶ برابر بیشتر از مجموع مبادلات در بازارهای ارز و مسکن است. این آمار نشان می‌دهد با وجود افزایش دادوستدها در دو بازار ارز و مسکن و همچنین رشد محسوس قیمت‌ها در بازارهای سرمایه‌گذاری، همچنان پول‌ها در مسیر بورس حرکت می‌کنند. این در شرایطی است که بازار طلا به‌عنوان بازاری غیرمتشکل در بین بازارهای یادشده دیگر محلی از اعراب ندارد. هیچ بازاری قابل مقایسه با بورس نیست.

مهدی رضایتی، کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: قیمت جهانی طلا به دلیل افزایش تنش دیپلماتیک میان چین و آمریکا و تدارک بانک‌های مرکزی جهان برای تزریق منابع مالی جدید برای مقابله با رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا به بالاترین حد خود رسیده است. او افزود: به‌رغم رشد صعودی اونس طلا و چشم‌انداز مثبتی که برای آن پیش‌بینی شده همچنان باید گفت بازار طلا حتی با وجود جذابیت‌هایی که برای آن ایجاد شده رقیبی برای بازار سرمایه محسوب نمی‌شود.

رضایتی ادامه داد: بازار سرمایه خیلی بزرگ شده و بقیه بازارها نمی‌توانند با آن رقابت کنند. قطعا عده‌ای به سمت بازار طلا می‌روند ولی اندازه آنها یکی نیست و قابل‌مقایسه با هم نیستند. به اعتقاد این کارشناس «زمانی بازار سرمایه کوچک‌تر بود و بالا و پایین شدن قیمت طلا روی آن اثر می‌گذاشت اما در شرایط کنونی و با توجه به بزرگ‌شدن بورس چنین تاثیری از رشد طلا و دلار دیده نخواهد شد. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که اگر بخشی از نقدینگی سرگردان بین بازارها به سمت بازار برود عرضه و تقاضا، قیمت طلا را افزایش داده و اثر جهش قیمت جهانی طلا را کم می‌کند. برای مثال اگر اونس طلا ۵ درصد پیش‌بینی رشد داشته باشد تقاضا آن‌قدر افزایش می‌یابد که این پیش‌بینی دیگر به چشم نمی‌آید.»

رضایتی تاکید کرد: گروهی از سرمایه‌گذاران به دنبال پوشش ریسک تورم بوده و می‌خواهند ارزش پولشان حفظ شود. این افراد به‌طور طبیعی به سمت بازار طلا می‌روند و با این کار قصد دارند ارزش پولشان حفظ شود و ریسک کمتری را تجربه کنند. بازار دلالی طلا عمق ندارد علی عزیزی کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به حجم بالای نقدینگی موجود در جامعه به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر نقدینگی در جامعه به قدری افزایش یافته که بازار کشش آن را ندارد، بنابراین آن دسته از پول‌هایی که وارد بازار سرمایه نشده ممکن است به سمت بازار طلا هدایت شود.

او گفت: به دلیل شرایط جهانی ممکن است روند رو به رشد قیمت طلا ادامه داشته باشد و بخشی از سرمایه‌گذاران سنتی به سمت سرمایه‌گذاری در بازار طلا تمایل پیدا کنند اما اینکه فعالان بورس به دلیل افزایش نرخ جهانی طلا بخواهند از بورس خارج شوند، هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: در شرایطی که سکه حدود ۱۱ میلیون تومان است، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند ریسک خرید سکه با این قیمت‌ها را داشته باشند. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت اونس جهانی نیز مقطعی باشد و حداکثر ۴ ماه طول بکشد به همین دلیل سرمایه‌گذاری در بازار طلا در این شرایط نسبت به بورس ریسک بیشتری دارد.

او افزود: کارشناسان بازار سرمایه در مورد حبابی بودن شاخص و قیمت‌ها هشدارهایی را می‌دهند اما اگر فرض را برحبابی بودن قیمت سهام شرکت‌های کوچک هم بگذاریم بازهم سرمایه‌گذاران این بخش به دلیل سود و منفعتی که درکوتاه‌مدت به‌دست آورده‌اند بازار سرمایه را رها نمی‌کنند. پیامد افزایش قیمت طلا بر بازار سرمایه کمتر از ۵درصد است و با اینکه می‌بینیم سهام برخی ازشرکت‌ها ریزش پیدا کرده اما هجوم نقدینگی به بازار همچنان ادامه دارد و به جرات می‌توانم بگویم با ورود عرضه‌های اولیه، بورس رونق بیشتری پیدا می‌کند و رکوردهای دور از انتظاری برجا می‌گذارد. عزیزی در پایان گفت: بازار طلا عمقی ندارد و اکنون به واسطه دلال‌ها اداره می‌شود، این در حالی است که وضعیت در بورس طور دیگری است و ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش به حداقل ممکن رسیده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید