چهارشنبه 29 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیخطر رکود اقتصادی نزدیک است

خطر رکود اقتصادی نزدیک است

فصل تجارت – صندوق بین‌المللی پول، ماه گذشته پیش‌بینی‌اش درباره رشد اقتصادی جهان را به 3.2 درصد کاهش داد که ضعیف‌ترین نرخ رشد از سال 2009 تاکنون بوده است. این صندوق همچنین انتظار خود برای رشد سال 2020 را به 3.5 درصد کاهش داد. با این وضعیت سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند.


به گزارش رتبه آنلاین، 5 اقتصاد بزرگ جهان در معرض خطر رکود قرار دارند که البته خیلی طول نمی‌کشد تا به این ورطه وارد شوند. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

اقتصاد انگلیس در سه ماه دوم با کاهش مواجه شد و هم‌سطح با ایتالیا قرار گرفت. همین‌طور داده‌های منتشرشده از اقتصاد آلمان هم نشان می‌دهد که چهارمین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماه منتهی به ماه ژوئن کوچک‌تر شده است. به گفته اقتصاددانان آلمان روی لبه رکود قرار دارد.

به نظر می‌رسد اقتصاد مکزیک هنوز کمی با رکود فاصله دارد، اما انتظار می‌رود که اقتصاد آن امسال همین‌طور ضعیف باقی بماند. دیگر داده‌ها هم حاکی از این است که برزیل در سه ماه دوم به رکود سقوط کرده است.

آلمان، انگلیس، ایتالیا، برزیل و مکزیک هرکدام در میان 20 اقتصاد برتر جهان قرار دارند. سنگاپور و هنگ‌کنگ بااینکه هنوز به‌عنوان قطب‌های مهم امور مالی و تجاری جهان محسوب می‌شوند هم از وضعیت بد اقتصاد رنج می‌برند.

درحالی‌که رشد اقتصادی رو به کاهش گذاشته است، هر کشوری هم با ترکیبی از عوامل خاص دیگر، رکود جهانی تولید و افت شدید اعتماد در تجارت روبه‌رو است که باعث وخیم‌تر شدن اوضاع شده است.

اقتصاد عظیم چین هم باکمترین سرعت نسبت به سه دهه گذشته در حال رشد است، چراکه این کشور در حال جنگ تجاری طولانی با ایالات‌متحده است. همچنین امریکا از ماه سپتامبر و دسامبر تعرفه‌های جدید برای صادرات محصولات چینی اعمال خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول، ماه گذشته پیش‌بینی‌اش درباره رشد اقتصادی جهان را به 3.2 درصد کاهش داد که ضعیف‌ترین نرخ رشد از سال 2009 تاکنون بوده است. این صندوق همچنین انتظار خود برای رشد سال 2020 را به 3.5 درصد کاهش داد. با این وضعیت سرمایه‌گذاران به‌طور فزاینده‌ای نگران هستند.

بازار اوراق قرضه علائم هشداردهنده‌ای را نشان می‌دهد و بر اساس بررسی‌های Bank of America بیش از یک‌سوم از مدیران انتظار دارند رکود جهانی در 12 ماه آینده رخ دهد.

*5 اقتصاد در معرض خطر 
آلمان به‌شدت متکی به صادرکنندگانی است که مقدار قابل‌توجهی کالا به چین و ایالات‌متحده می‌فروشند. اما حالا اوضاع خوب نیست و وضعیت در بازار خودرو هم چنگی به دل نمی‌زند.

به گفته کارشناسان، گزارش تولید ناخالص داخلی آلمان به‌طورقطع پایان یک دهه طلایی برای اقتصاد این کشور است.

این در حالی است که ترس از برگزیت پرحاشیه به پایین کشیدن اقتصاد آلمان کمک می‌کند. این مسئله مشکلاتی را برای انگلستان جایی که اقتصادش برای اولین بار از سال 2012 کاهش رشد را تجربه می‌کند هم دردناک است.

به نظر می‌رسد اقتصاد انگلیس در سه ماه سوم دوباره رشد و از رکود فوری جلوگیری می‌کند. اما اگر بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بدون هیچ توافقی برای حمایت از تجارت در تاریخ 31 اکتبر از اتحادیه خارج شود، احتمال رکود اقتصاد این کشور اجتناب‌ناپذیر است.

در ایتالیا، بهره‌وری ضعیف، بیکاری جوانان بالا، بدهی‌های دولت کلان و آشفتگی سیاسی وضع کشور را به‌هم‌ریخته‌اند.

سرمایه‌گذاری در مکزیک کاهش‌یافته و بخش خدمات این کشور تحت‌فشار قرار دارد. برزیل، بزرگ‌ترین اقتصاد امریکای لاتین از تولید صنعتی ضعیف و بیکاری زیاد برنج می‌برد. داده‌های هفته آینده مشخص می‌کند که این کشور دچار رکود اقتصادی شده است یا خیر.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید