پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادینرخ دلار، فعلا کاهشی شد

نرخ دلار، فعلا کاهشی شد

بازار ارز طی سال‌های گذشته همواره در مقاطعی با تلاطم‌های شدید همراه بوده است، این اتفاق امسال هم برای این بازار تکرار شد.طی یک ماه اخیر دوباره بازار ارز شاهد اوج‌گیری قیمت‌ها بود، یک بار همزمان با اعتراض‌ها در تعدادی از شهرهای کشور و بار دیگر هفته قبل. حالا در این شرایط سئوال همه مردم این است که در آینده چه رخ خواهد داد و این هیجان تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش رتبه آنلاین،  گرانی دلار و ارزهای دیگر در این روزها بحث اصلی مردم شده است و یاد اور سال 89 و 90 شده است که نرخ ارز مسیر صعودی یافت. این بار هم مردم عادی به سمت خرید دلار متمایل شده اند تا زیان خود در قبال افت ارزش ریال را جبران کنند.

بر اساس این گزارش ، در این ایام، قیمت‌ها یکباره  با جهش همراه شده است. بعد از آنکه نگرانی بازار از تهدیدهای ترامپ هم فروکش کرد، بازار آرام نگرفت و از شنبه هفته گذشته سیر جدید صعود قیمت‌ها در بازار آغاز شد.گرانی جدید قیمت‌ها در ابتدا موجب شد تا صراف‌ها و فعالان بازار ارز شوکه شوند که؛ چه اتفاق مهمی در بازار رخ داد که موجب شد قیمت‌ها با جهش همراه شود؟!در همان ساعات نخست گرانی دلار در شنبه هفته گذشته برخی صراف‌ها و فعالان بازار ارز از کمبود ارز در بازار خبر داده و می‌گفتند که بانک مرکزی مانند قبل به صراف‌ها ارز نمی‌دهد.

به گزارش تسنیم، صراف‌ها مدعی بودند و البته هنوز هم هستند که بانک مرکزی دیگر ارزی به آنها نمی‌دهد و تنها تعداد محدودی از صراف‌های منتخب می‌توانند ارز کمی را از بانک مرکزی دریافت کنند.در همین هیاهو بود که تعدادی از دلال‌ها و واسطه‌های دلال‌های بزرگ ارزی که کسب‌وکارشان در خیابان منوچهری و مقابل پاساژ افشار است، این خبر را مطرح کردند که نماینده بانک به این پاساژ آمده و به دلال‌ها دلار می‌فروشد!

عرضه قطره‌چکانی دلار به صراف‌های منتخب

یا بعد از آن خبر دیگری آمد که بانک مرکزی به‌صورت قطره‌چکانی تزریق ارز به بازار را آغاز کرده و تلاش دارد کمی قیمت را متعادل کند، اما صراف‌ها می‌گفتند نرخ‌هایی که بانک مرکزی در زمان فروش دلار اعلام می‌کند خیلی با بازار آزاد تفاوت ندارد و همین که بانک مرکزی قیمت ارز تزریقی را بالا می‌برد موجب شده تا قیمت‌ها در این بخش نشکند.

البته نباید از امنیتی شدن جو بازار ارز طی یکی دو روز گذشته غافل شد. آن‌طور که دادستان تهران اعلام کرده در این هفته 5 متهم ارزی در بازار ارز دستگیر شده‌اند.همچنین صراف‌ها و فعالان بازار ارز که در خیابان فردوسی حضور دارند به خبرنگار تسنیم گفتند که در این چند روز با ورود نیروی انتظامی به بازار تعدادی از دلال‌ها دستگیر شده‌اند.دستگیری این دلال‌ها ما را یاد گذشته انداخت، زمانی که در سال‌های قبل دلار مثل این روزها حال‌وهوای خوبی نداشت و گران شده بود. برخی می‌گفتند کنترل بازار از اختیار بانک مرکزی و دولت خارج شده است و به همین خاطر افسار دلار رها شده! در همین گیرودار بود که معاون اول دولت وقت به مردم گفت “عامل گرانی دلار را دستگیر کردیم”!

توصیه سیف به مردم: وارد بازار ارز نشوید دلار به‌زودی ارزان می‌شود

ولی‌الله سیف رییس‌کل بانک مرکزی هم در این خصوص به مردم توصیه کرد وارد بازار ارز نشوند چراکه دلار در روزهای آینده ارزان می‌شود.

او که در حاشیه هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با حضور در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، درباره وضعیت بازار ارز و اقدامات بانک مرکزی برای بازگشت آرامش به این بخش اظهار داشت: من قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهم بهتر است اشاره‌ای به وضعیت اقتصادی کشور داشته باشیم، چراکه در تورم و رشد اقتصادی هم‌اکنون اقتصاد کشور در مسیر درست قرار گرفته و به‌سمت تحرک و رونق بیشتر حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه درآمد ارزی نسبت به قبل وضعیت بهتری دارد، افزود: با توجه اینکه قیمت هر بشکه نفت هم به 70 دلار رسیده است دلیلی ندارد که در بلندمدت وضعیت ارزی دچار نوسان شود.

رییس کل بانک مرکزی همچنین گفت: فضای فعلی اقتصاد کشور خوب است و بانک مرکزی بازار را کنترل می‌کند، همان‌طور که قبلاً گفتم در دو ماه پایانی سال نرخ ارز روند نزولی خواهد داشت.

سیف با اشاره به ورود بانک مرکزی به بازار ارز تأکید کرد که سرمایه گذاری در بازار ارز به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد، کسانی که منابع خود را به ارز تبدیل می‌کنند نهایتاً متضرر می‌شوند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: اگر وضعیت سپرده گذاری در سیستم بانکی را در سه چهار سال قبل با بازار ارز قیاس کنیم به این می‌رسیم که منابع سپرده گذاران 80 درصد اضافه شده درحالی که بازدهی ارز 50 درصد بوده است.

رییس کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد که ریسک و خطرپذیری بازار ارز را مورد توجه قرار داده و سرمایه گذاری امن و مطمئن داشته باشند چراکه در روزها و ماه‌های آینده قیمت ارز کاهش می‌یابد.

کاهش اندک  پس از  افزایش بالا

این گفته ها در شرایطی است که اتفاقات روزهای اخیر در بازار ارز موجب شد تا نرخ دلار از ۴۷۰۰ تومان هم عبور کند. در این خصوص پشت‌پرده‌هایی وجود دارد که بهتر است مردم هم در جریان آن باشند. سود نوسانات اخیر بازار ارز به جیب دلال‌های  بزرگ  رفته و خریداران خرد در عمل متضرر شده اند.

با این وجود هیجان ایجاد شده در شرایطی است که عصر دوشنبه و پس از تعطیلی بازار، قیمت دلار روند کاهشی یافت و با حدود 5 درصد کاهش به کانال 4500 تومان بازگشت. حال باید دید روز سه شنبه با گشایش بازارها روند چگونه اس تو در این میان کسانی که با هیجان وارد بازار شدند، چه میزان ضرر یا سود کرده اند.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید