شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیکاهش تولید نفت اوپک در آستانه دیدار رسمی

کاهش تولید نفت اوپک در آستانه دیدار رسمی


نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در نوامبر به دلیل افت تولید آنگولا و محدودیت عرضه عربستان سعودی، کاهش پیدا کرده است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، یافته‌های نظرسنجی رویترز نشان داد اوپک که متشکل از ۱۴ کشور عضو است، در نوامبر به طور میانگین ۲۹.۵۷ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که ۱۱۰ هزار بشکه در روز کمتر از آمار اکتبر است.

عربستان سعودی که پس از حملات به تاسیساتش در سپتامبر عرضه عادی را ازسرگرفت، همچنان کمتر از سهمیه تعیین شده تحت پیمان محدودیت عرضه، نفت تولید می‌کند. اوپک در روز پنجم دسامبر همزمان با عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو دیدار رسمی خود را برگزار می‌کند.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند از اول ژانویه امسال پیمانی را برای محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز اجرا گذاشته‌اند که سهم اوپک از این محدودیت عرضه ۸۰۰ هزار بشکه در روز است که توسط ۱۱ عضو اجرا می‌شود و سه کشور ایران، لیبی و ونزوئلا از مشارکت در آن معاف شده‌اند.

انتظار می‌رود این گروه در دیدار خود که روزهای پنجم و ششم دسامبر برگزار می‌شود با تمدید این پیمان موافقت کند اما نمایندگان اوپک اظهار کرده‌اند که این گروه در بحبوحه پیش‌بینی‌ها درباره مازاد عرضه در سال ۲۰۲۰ ممکن است درباره کاهش بیشتر عرضه مذاکره کند.

یک نماینده اوپک گفت: حداقل نتیجه، تمدید پیمان است. نفت پس از افزایش به ۷۲ دلار در واکنش به حملات ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی کاهش پیدا کرده و اکنون پایین سطحی معامله می‌شود که بسیاری از کشورهای اوپک برای متعادل کردن بودجه‌شان به آن نیاز دارند.

اعضای مشارکت کننده در این پیمان که قرار است تا مارس سال ۲۰۲۰ اجرا شود، از تعهداتشان فراتر رفته‌اند. نرخ پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید از ۱۳۵ درصد در اکتبر به ۱۵۲ درصد در نوامبر افزایش پیدا کرد اما عراق و نیجریه در میان کشورهایی بودند که همچنان در عمل به تعهداتشان کوتاهی کرده‌اند.

به گفته معامله‌گران، بزرگترین کاهش تولید در اوپک مربوط به آنگولا به میزان ۱۴۰ هزار بشکه در روز بود و این کشور به دلیل فعالیتهای تعمیراتی، در نوامبر نفت کمتری صادر کرد.

عربستان سعودی ۹.۸۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از اکتبر بود. تولید ریاض در اکتبر پس از حملات سپتامبر ۸۵۰ هزار بشکه در روز جهش یافت اما همچنان در چارچوب سهمیه اوپک، نفت تولید کرد. این کشور در نوامبر بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزان سهمیه تولیدش، نفت تولید کرد.

تولید نفت عراق اندکی کاهش پیدا کرد اما این کشور همچنان بالاتر از سهمیه اش تولید دارد. نیجریه که بیش از سهمیه اوپک نفت تولید کرده است در نوامبر نیز به این روند ادامه داد اما تولیدش اندکی کاهش داشت.

در میان سایر کشورها، بزرگترین افزایش تولید مربوط به کویت بود که تولیدش را به میزان ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و ۲.۷۲ میلیون بشکه در روز رساند و به سطح سهمیه تولید خود رسید.

اکوادور که در اکتبر به دنبال اعتراضات ضددولتی علیه تدابیر ریاضتی و تعطیلی شماری از میادین نفتی با کاهش تولید مواجه شده بود، در نوامبر نفت بیشتری تولید کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تولید ونزوئلا که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد در نوامبر اندکی رشد کرد و صادراتش افزایش پیدا کرد. تولید لیبی و ایران نیز تغییر چندانی نداشت.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید