جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیکاهش تورم بزرگ ترین اقتصاد اروپا

کاهش تورم بزرگ ترین اقتصاد اروپا


نرخ تورم در آلمان و لهستان کاهش یافت.

به گزارش رتبه آنلاین، ایسنا به نقل از بیزینس ریکوردر، دفتر آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد که متوسط نرخ تورم این کشور در دوازده ماه منتهی به اوت با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ژوئیه به یک درصد رسیده است که برابر با متوسط نرخ تورم در منظقه یورو و یک درصد کمتر از تورم دو درصدی هدفگذاری شده توسط بانک مرکزی آلمان بوده است.

سباستین ونکه، مدیر سرمایه‌گذاری مؤسسه “ک اف و” گفت: با نگاهی رو به جلو در می‌یابیم که با توجه به کاهش بهای نفت و رشد اقتصادی ضعیف، فشار قیمتی کمتری بر روی اقتصاد آلمان وجود دارد. این برای بانک مرکزی اروپا تنها یک معنی دارد و آن این است که سیاست‌های انبساطی بیش‌تری باید اتخاذ شوند.

در بین بخش های مختلف، کاهش تورم در گروه انرژی و اقلام غذایی مهم ترین عامل کاهش تورم بوده است. متوسط نرخ تورم آلمان در بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۳۷ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به اکتبر ۱۹۵۱ با ۱۱.۵۴ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به ژوئن ۱۹۵۰ با منفی ۷.۶۲ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در لهستان که ماه گذشته با رسیدن به ۲.۹ درصد در بالاترین سطح ۶ سال اخیر خودد قرار گرفت بود بار دیگر کاهشی شد و به ۲.۸ درصد رسید. در لهستان نیز به مانند آلمان کاهش قیمت انرژی (از ۰.۷ درصد در ماه ژوئیه به منفی ۱.۱ درصد در ماه اوت) مهم ترین عامل کاهش تورم بوده است و مواد غذایی و نوشیدنی با ثبت تورم ۷.۲ درصدی بیشترین تورم را در بین بخش های مختلف داشته اند.

متوسط نرخ تورم لهستان در بازه زمانی ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۹ معادل ۸.۲۵ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به آوریل ۱۹۹۲ با ۴۶.۵ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به فوریه ۲۰۱۵ با منفی ۱.۶درصد بوده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید