شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبرچالش‌های بزرگ صنعت پتروشیمی

چالش‌های بزرگ صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشيمي در كشور ما صنعتی دارای مزیت شناخته می شود. در طول سال‌های گذشته بر اساس همین مزیت، این صنعت شکل گرفته و پیش رفته است، اما چند چالش مهم پیش پای آن قرار دارد که اگر نادیده گرفته شود، آینده آن را با مخاطره مواجه می‌سازد.


به گزارش رتبه آنلاین به نقل از افق انرژی؛ مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران نوشت: صنعت پتروشیمی به خوراك فوق‌العاده ارزان عادت كرده است و اين موضوع موجب شده تا بر بهره‌وري در این صنعت چندان تمرکز نشود چرا که با اتکا به مزیت‌های موجود، این صنعت همواره سودده بوده است.بهره‌وری نیروی انسانی در این صنعت حتی نسبت به کشورهای قطر و عربستان که صاحب خوراک ارزان هستند نیز پایین‌تر است. باید توجه داشت که این خوراک ارزان، روزی به پایان می‌رسد. ممکن است یک روز واقعی شدن نرخ خوراک در کشور عملیاتی شود، باید برای بهره‌وری عوامل تولید در این صنعت تلاش بیشتری صورت گیرد. تاکنون فعالان این صنعت موفق شده‌اند با لابی قوی، واقعی شدن قیمت خوراک را به تعویق بیندازند اما باید این واقعیت را پذیرفت که زمانی، این نرخ واقعی خواهد شد.

در این صورت مشکلات مالی گریبان بنگاه‌های این بخش را خواهد گرفت و ارزش سهام آنها افت خواهد کرد. زیان این فرآیند، بخش مهمی از اقتصاد کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. باید از همین امروز برای اصلاح ساختار در این صنعت فکر شود.

چالش دیگر این است که تکلیف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و نحوه تعیین آن از سوی رگوالتوری که دولت اســت، مشخص نیست. این موضوع سرمایه‌گذاری‌های جدید را در معرض ریسک قرار می‌دهد. سرمایه‌گذاران جدید نسبت به آینده سرمایه خود تردید خواهند داشت چراکه نرخ خوراک تعیین کننده‌ترین عامل در فرآیند تولیدات شناخته می‌شود و سرمایه‌گذاران در این صنعت باید برای یک دوره زمانی مشخص از سیاست های مترتب بر آن مطلع باشند.

یکی دیگر از موضوعات و چالش‌های مهم در این بخش، شرایط هاب جدید پتروشیمی است. منطقه مکران در بخش شرقی هرمز و اطراف چابهار، هاب جدید پتروشیمی در نظر گرفته شده است اما هنوز شرایط آن به طور کامل روشن نیست و تردیدهایی نسبت به آن وجود دارد. باید هرچه سریعتر این نگرانی‌ها برطرف شود تا در وضعیت شفاف بتوان در مورد سرمایه‌گذاری‌های جدید تصمیم‌گیری کرد. با همه چالش‌هایی که این صنعت بزرگ را تهدید می‌کند، باید از آن به عنوان صنعتی سودده و بزرگ که با تکنولوژی همراه اســت، یاد کرد.

البته باید توجه داشت که هنوز در جذب سرمایه خارجی موفق نبوده است؛ در حالی که می‌توان از آن به عنوان یکی از اولویت‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران یاد کرد.

شاید رفع ابهام‌ها و چالش‌ها از این صنعت بتواند به روند سرمایه‌گذاری در این بخش سرعت بدهد. در حال حاضر خبرهایی از توافق با توتال در بخش پتروشیمی شنیده می‌شود اما این مذاکرات بر سر بخش بالاست پتروشیمی جهت استخراج گاز و پالایش آن است ولی سرمایه‌گذاری در بخش پایین دست پتروشیمی، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید