چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریولنگاری ادبی در فضای مجازی نمود پیدا کرده است

ولنگاری ادبی در فضای مجازی نمود پیدا کرده است

یک شاعر عنوان کرد: سابقه و ریشه ولنگاری ادبیات ما در دوران معاصر بسیار طولانی تر است و متاسفانه این ولنگاری در فضای مجازی نمود پیدا کرده است.

برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع آسیب شناسی شعر از لحاظ سبک زبان و سونامی انتشار کتاب های شعر و خطرات آن و در ارتباط تلفنی با صابر ساده شاعر، منتقد و پژوهشگر روانه آنتن شد.

این پژوهشگر ادبی در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان داشت: ورود فضای مجازی به فرهنگ کشور ما بدون در نظر گرفتن پیوست فرهنگی باعث شده استفاده اساسی از این فضا نشود و در نتیجه پیامدهای منفی را به همراه خود داشته باشد.

وی افزود: سابقه و ریشه ولنگاری ادبیات ما در دوران معاصر بسیار طولانی تر است و متاسفانه این ولنگاری در فضای مجازی نمود پیدا کرده است.

این شاعر خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد نشر های ما به بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند و تمام تمرکزشان بر این است که به کتاب به عنوان یک منبع درآمد نگاه کنند نه یک هنر و این مسئله بسیار آسیب زا است.

این منتقد و پژوهشگر ادبی یادآور شد: از طرفی دیگر کتاب های پرمحتوای شاعران خوب کشورمان به چاپ می رسند اما در سطح کشور پخش نمی شوند و به دست مخاطب نمی رسند.

صابر ساده عنوان کرد: در حال حاضر شعر و کتاب، به عنوان کالاهای ضروری ما محسوب نمی شوند و در سبد کالای اصلی ما قرار ندارند و این یک مسئله بزرگ و در عین حال خطرناک است.

این منتقد و پژوهشگر در مصاحبه با رادیو گفت و گو یادآور شد: متاسفانه حجم ناشاعران و یا افرادی که توهم می زنند شاعر هستند به قدری زیاد شده اند که صدای شعرای اصلی خاموش شده است.

وی گفت: زمان شاعران اصلی را مشخص می کند و باعث شناخت شعر خوب خواهد شد. منتقدین و مخاطبان خاص تلاش می کنند که حرف خود را بزنند اما رسانه و تریبون ندارند.

صابر ساده در ادامه افزود: بنده سال ها نقد نوشتم و در جلسات شعر برخورد جدی کردم اما در نهایت خانه نشین و از طرف جامعه ادبی تحریم شدم.

این منتقد و پژوهشگر تصریح کرد: ما انجمنی به نام انجمن منتقدان شعر در ایران نداریم درحالیکه هنرهای دیگر دارای انجمن های تخصصی مربوط به خود هستند. شعر به عنوان یک هنر اصیل و ملی ما مورد توجه قرار نگرفته و در نتیجه باید منتظر آسیب ها در این زمینه باشیم.

وی در خاتمه ابراز داشت: صدا و سیما وقت کافی برای پرداختن به شعر اختصاص نداده است و متاسفانه فضای شعر ما فضای خوبی ندارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید