چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هانشانه‌های دیابت نوع یک

نشانه‌های دیابت نوع یک

دیابت نوع یک معمولا بدون علامت و هشدار است و ممکن است فرد به طور ناگهانی وزن از دست دهد، احساس تشنگی زیاد کند و تمام مدت نیاز به سرویس بهداشتی داشته باشد. همه‌ این‌ها از علائمی است که نشان می‌دهد که سلول‌های تولید کننده‌ انسولین در حال نابود شدن توسط سیستم ایمنی است. دیابت نوع یک، یک بیماری خود ایمنی است که پانکراس از تولید انسولین جلوگیری می‌کند.

ما برای تبدیل غذاها به انرژی و انتقال آن به ارگان‌های بدن نیاز به انسولین داریم. در این نوع دیابت انسولین تولید نمی‌شود و قند غذاها در خون انباشته می‌شوند و میزان قند خون را افزایش می‌دهد. هیچ راهی برای جلوگیری یا درمان دیابت نوع یک وجود ندارد بهترین کاری که می‌توان کرد این است که با علائم آن آشنا باشید و وقتی زود متوجه شوید که چیزی اشتباه است زودتر می‌توانید ردمان آن را شروع کنید. اگر علائم زیر که از نشانه‌های دیابت نوع یک است را دارید حتما با دکترتان در میان بگذارید.

علائم دیابت نوع یک

  • تکرر ادرار

بدون انسولین قند در جریان خون شما ته نشین می‌شود و کلیه‌ها که به طور معمول قند را جذب می‌کنند از بین می‌روند زیرا قند خون بالا می‌رود و توسط کلیه‌ها دوباره جذب می‌شود و بنابراین گلوکز باعث ایجاد ادرار می‌شود و نتیجتا بدن آب بیشتری از دست می‌دهد.

تکرر ادرار پلیوریا نام دارد و در کودکان به ویژه نوزادان راحت‌تر این اتفاق پیش می‌آید تا بزرگسالان. والدین باید به میزان ادرار کودکان خود در پوشک توجه کنند و به طور مداوم پوشک آن‌ها را تعویض کنند. و پوشک آن‌ها سنگین‌تر به نظر می‌آید.

کودکی که در ۳ سالگی دیگر رخت خوابش را تر نکند اما شب در تختش ادرار می‌کند می‌تواند یک نشانه‌ی اولیه باشد. بدون درمان این موضوع در فرد مبتلا به دیابت نوع یک آب بدن او کاهش میابد و به کلیه آنها آسیب وارد می‌شود.

  • افزایش تشنگی

افزایش تشنگی پلیدیپسیا نام دارد و یکی از نشانه‌های متداول در دیابت نوع یک و دو است. به دلیل تکرر ادرار آب بدنتان کم می‌شود و احساس تشنگی می‌کنید به همین دلیل به طور طبیعی شما بیشتر نوشیدنی میخورید تا بتوانید بخشی از آب از دست داده را جبران کنید و شما در یک چرخه فرسایشی می‌افتید. احساس تشنگی باعث نوشیدن بیشتر می‌شود و نوشیدن بیشتر منجر به ادرار بیشتر می‌شود و همچنین شما احساس گرسنگی بیشتری از همیشه می‌کنید اگر انرژی کافی از طریق غذاهایی که می‌خورید به دست نیاورید.

اگر میزان ادرار شما بیشتر شود اما مایعات بیشتری ننوشید بدن شما دچار کمبود آب می‌شود و این کم آبی باعث ایجاد علائمی مانند سرگیجه، تهوع، سردرد و خستگی شما می‌شود و این مسئله باعث بالا رفتن قند خونتان می‌شود.

  • کاهش وزن بی دلیل

به دلیل نبود قند سلول‌های گرسنه به دنبال منابعی جایگزین برای تامین انرژی هستند و بدن شما از چربی و عضله‌هایتان برای این منظور استفاده می‌کند و همین باعث کاهش وزنتان می‌شود حتی اگر خورد و خوراکتان مطابق معمول باشد.

انسولین هورمون آنابولیک نامیده می‌شود که به طور معمول وظیفه ذخیره‌سازی چربی و رشد عضلات را دارد اما بدون انسولین، چربی و عضلات بدن تحلیل می‌روند. مقدار وزن از دست رفته در هر فرد متفاوت است، اما معمولا بین ۳ تا ۹ کیلوگرم است.

  • خستگی

احساس خستگی یکی از علائم دیابت نوع یک است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد. اغلب مردم این را به دلیل فقدان خواب یا استرس روزانه می‌دانند اما اگر پس از درمان با انسولین آنها احساس راحتی ‌کنند متوجه می‌شوند که از دیابت است.

این خستگی ممکن است ناشی از کمبود آب، کاهش وزن یا کمبود انرژی در سلول‌های بدن باشد و به همین دلیل بدن نمی‌تواند به صورت متداول عمل کند. اما خستگی همیشه ناشی از دیابت نیست.

  • درد شکم

درد شکمی یکی از نشانه های بسیاری از کتوآکیدوز دیابتی است هنگامی که کتون‌ها در خون به سطح خطرناکی می‌رسد سایر نشانه‌های کتواسیدوز دیابتیشامل درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ، تنفس سریع، ضعف، خواب آلودگی و سردرگمی می‌شود.

این وضعیت می‌تواند در عرض ۲۴ ساعت به سطح بحرانی برسد و گاه اولین نشانه دیابت نوع یک است. کسانی که دچار این مشکل می‌شوند باید به اورژانس مراجعه کنند.

  • تار بینی

سطح بالای گلوکز در جریان خون شما می‌تواند باعث ایجاد مایع در چشمتان گردد و روی لنزتان را بپوشاند. این اتفاق لنزتان را متورم می‌کند و شکل آن را تغییر می‌دهد و باعث تاری دید شما می‌شود. اما اگر قند خونتان را کنترل کنید خوشبختانه این موضوع قابل بازگشت است. باز گشت آن ممکن است تا شش ماه طول بکشد اما بعد از آن بینایی طبیعی خود را خواهید داشت.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید