جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادینشانه‌های تردید در دوئل بورس‌بازان

نشانه‌های تردید در دوئل بورس‌بازان

نشانه‌های تردید در دوئل بورس‌بازان

بازار سهام از دیروز دوباره با فشار فروش سنگین مواجه شده است. اتفاقی که روز گذشته منجر به منفی شدن قیمت بسیاری از نمادها به ویژه کوچک‌ترها شد. تداوم این فشار فروش باعث شد تا شاخص‌ها امروز را منفی آغاز کنند. اما نکته مهم بازار امروز اقبال بالای سهامداران به منفی‌های بورس و خریدهای سنگین است.

به گزارش رتبه آنلاین از بورسان، شاخص کل بعد از یک افت بیش از ۱۳ هزار واحدی، از کف روزانه فاصله فاصله گرفته و تا ساعت ده افت شاخص به ۹۵۰۰ واحد (معادل ۰.۸ درصد) محدود شده است. شاخص هم‌وزن اما از ابتدای صبح در مدار نزولی بوده و تا اینجای کار ۱.۱ درصد افت داشته است.

۱۲ درصد نمادها تا ساعت ۱۰ صف خریدهای ۱۶۵۰ میلیارد تومانی دارند و در سمت مقابل ارزش صف فروش ۳۳ درصد نمادها هم ۱۷۵۰ میلیارد تومان است. چنین چیزی نشان می‌دهد که ارزش هر صف خرید به طور متوسط حدود ۲.۵ برابر ارزش متوسط صف فروش‌هاست. به عبارتی دیگر میل به خرید بیشتر از فروش است.

ارزش معاملات خرد بورس تهران طی ساعت اول معاملات امروز حدود ۵۴۰۰ میلیارد تومان است که عدد قابل توجهی محسوب می‌شود. تا اینجای کار بیشترین ارزش معاملات را در بین صنایع پالایشی‌ها، خودروسازها و شیمیایی‌ها داشته‌اند. دارا یکم، پالایشی یکم و شپنا هم نمادهایی هستند که بیشتر از بقیه معامله شده‌اند.

حقیقی‌ها در بازار امروز هم در سمت فروش فعال‌ترند و طی ساعت اول معاملات به طور خالص ۴۱۰ میلیارد تومان سهام فروخته‌اند. فسازان، کاذر و پالایشی یکم نمادهایی هستند که تا اینجای کار بیشترین ورود پول حقیقی را داشته‌اند و در سمت مقابل هم وسپهر، خودرو و خساپا بیشترین خروج پول را تجربه کرده‌اند.

تردید برای فروش سهام

آمارهای صف‌های خرید و فروش، ارزش معاملات بالا و اختلاف رشد نمادهای بزرگ و کوچک بورس نشان از تردید سهامداران در تعیین مسیر بورس تهران دارد. به عبارتی دیگر طی دو روز معاملاتی اخیر به نظر می‌رسد برخی از سهامداران اعتقاد به ریزش دوباره سهام دارند و به همین خاطر عرضه‌ها در بازار زیاد است. اما این تفکر غالب بازار نیست و در سمت مقابل خریداران به خوبی منفی‌های بورس را می‌خرند.

حال برای تعیین مسیر بعدی بورس تهران باید با دقت مسیر معاملات را دنبال کرد. به نظر می‌رسد تا زمانی که ارزش معاملات در چنین سطوح بالایی باشد، ریزش سنگین هم بورس تهران را تهدید نکند. اما اگر دوباره منفی‌های بورس خریداری نشود و صف فروش‌ها سنگین شود ریسک افت تند و تیزی دیگر می‌تواند بازار سهام را تهدید کند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید