پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیناهماهنگی شدید نهادها و مدیریت دولتی دلیل بحران است

ناهماهنگی شدید نهادها و مدیریت دولتی دلیل بحران است

خصوصی سازی صنعت خودرو یک شعار است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: دخالت های دولت در خودروسازی در بازار تاثیر به سزایی دارد و خصوصی سازی تنها در قالب شعار باقی مانده است.

فرهاد احتشام زاد، رییس انجمن واردکنندگان خودرو، در خصوص دلایل افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: قریب به ۴۰ سال است که اصل ۴۴ قانون اساسی را به عنوان یک نظام مشخص داریم و بارها در دولت های مختلف مورد تاکید قرار گرفته، اما متاسفانه بیشتر در قالب شعار است.

وی افزود: فقط از واژه های رقابت آزاد، اقتصاد آزاد، خصوصی سازی وعدم تصدی گری دولتی استفاده می شود، اما در عمل این واژه ها در اقتصاد کاربردی نشده اند.

احتشام زاد بیان کرد: دخالت های دولت در خودروسازی یکی از عواملی است که در این بازار تاثیر به سزایی دارد و شاهدیم که دو گروه بزرگ خودروسازی ما که بیش از ۸۲ درصد بازار خودرو را در اختیار دارند تحت مدیریت دولتی هستند.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: از طرف دیگر سهم واردات حدود ۵ درصد است که واردات یک درصد از این میزان نیز توسط خودروسازها صورت می گیرد و ۴ درصد به بخش خصوصی اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: دولت باید زیرساخت های مناسبی را برای تولیدگنندگان اعم از دسترسی آزاد به نقدینگی، ثبات قوانین، ثبات شرایط بین الملل و ایجاد استراتژی توسعه صادرات را فراهم کند زیرا تنها دولت می تواند این شرایط را به وجود آورد.

احتشام زاد ادامه داد: زمانی که دولت در انجام این مسئولیت کوتاهی می کند راحت ترین راه محدود کردن سهم ۴ درصدی بخش خصوصی برای واردات است و در حال حاضر بخش خصوصی ضعیف ترین قشری است که مورد حملات مختلف قرار گرفته است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو توضیح داد: بسیاری از واردکنندگان خودرو از این بازار خارج شده اند و اشتغال زیادی را در این حوزه از دست داده ایم و شاهدیم که در تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی با کمبود جدی مواجه هستیم.

احتشام زاد گفت: ناهماهنگی شدیدی که بین نهادها و قوای تصمیم گیرنده در کنار مدیریت های دولتی وجود دارد از دلایل اصلی بحران های فعلی است و در حال حاضر واردکنندگان بین بانک مرکزی، گمرک و وزارت صنایع پاسکاری می شوند و خودروهای آنها در گمرک مانده و بیش از یک میلیارد تومان بابت هر ۱۰۰ دستگاه خسارت انبارداری به گمرک می پردازند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید