یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادینامه دژپسند هم ناجی بورس نشد؟

نامه دژپسند هم ناجی بورس نشد؟

نامه دژپسند هم ناجی بورس نشد؟

بورس امروز هم طبق معمول مدت اخیر کار خود را در مدار منفی معاملات آغاز کرده است. به طوری که تا پایان ساعت اول معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران با افت ۶۵۰۰ واحدی (معادل ۰.۵ درصد) مواجه شده و شاخص هم‌وزن هم ۰.۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داده است. اما نکته مهم بازار امروز متعادل شدن برخی از نمادهای بزرگ و کاهش نسبی ارزش صف‌های فروش است.

به گزارش رتبه آنلاین از بورسان، شب گذشته نامه‌ای از «هشدار وزیر اقتصاد درباره نرخ سود به بانک‌ها» منتشر شد که طبق آن بانک‌ها ملزم به رعایت سقف ۱۶ درصدی برای نرخ سود می‌شوند. دژپسند در این نامه تاکید کرده که نرخ یهره بیش از ۱۶ درصدی از نظر مالیاتی قابل قبول نیست. با این اوصاف به نظر می‌رسد وزارت اقتصاد قصد دارد این بار با ابزار مالیاتی خود به مقابله با نرخ سود برود. به نظر می‌رسد همین اتفاق هم باعث شد تا در بازار امروز شاهد متعادل شدن برخی از نمادهای بزرگ بورسی باشیم.

از جمله صنایعی که تا حدی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند می‌توان به بانک ها اشاره کرد که تعدادی از آن‌ها امروز از صف فروش جدا شده‌اند. غذایی‌ها به واسطه غبشهر و غپاک، سیمانی‌ها در پی اخباری مبنی بر افزایش دوباره نرخ و در نهایت برخی دیگر از تک نمادها از معدود سبزپوش‌های بورس امروز هستند.

ارزش معاملات خرد طی ساعت اول معاملات به ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده که حکایت از تداوم رکود فوق عمیق بورس دارد. البته نسبت به ساعت اول معاملات دیروز تا حدی بهبود داشته اما همچنان رقم ارزش معاملات بسیار ناچیز است. بانک‌ها، فلزی‌ها و معدنی‌ها صنایعی هستند که اندکی بیشتر از بقیه معامله شده‌اند. در بین نمادها هم بیشترین ارزش معاملات را پالایشی یکم، دارا یکم و وبملت دارند.

خروج پول حقیقی اما همچنان با قدرت ادامه دارد. به طوری که امروز هم تا اینجای معاملات ۲۱۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

در پایان ساعت اول معاملات امروز ۹۳ درصد نمادها در مدار منفی معاملات قرار دارند. در این میان ۷۳ درصد نمادها با صف فروش و تنها ۲ درصد نمادها با صف خرید همراهند. ارزش صف‌های فروش در حالی به ۴۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که صف خریدها ارزشی در حد تنها ۱۳۰ میلیارد تومان دارند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید