جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریمهم‌ترین چالش صنعت حمل‌ونقل؛نبود روش‌های ترکیبی است

مهم‌ترین چالش صنعت حمل‌ونقل؛نبود روش‌های ترکیبی است

حمل‌و‌نقل ریلی با کمبود منابع درآمدی دست‌وپنجه نرم کرد اما توسعه داشت

حمل و نقل یکی از مؤلفه‌های اصلی زنجیره تامین در جوامع توسعه یافته محسوب می شود زیرا  توسعه متوازن بخشاین بخش در تمامی شیوه‌ها و بهره‌برداری مناسب از آن به‌عنوان پیش‌نیازی برای افزایش امنیت ملی بوده که به تبع آن زمینه ای برای توسعه سیاسی و اجتماعی کشور نیز فراهم می شود اما حمل و نقل چند وجهی یا ترکیبی یکی از مصادیق گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه خدمات تجارت خارجی و ترانزیت بین المللی و داخلی بوده که و موجبات توسعه کسب و کار و اقتصاد در جامعه را نیز فراهم می کند که به دلیل وسعت و پهناور بودن ایران توسعه این نوع حمل و نقل در آینده ضرورتی اجتناب ناپذیر به حساب می آید اما مشکلات ناشی از تحریم موانعی را در مسیر پیشرفت این بخش در کشور ایجاد ایجاد کرده است.در این زمینه گفت‌وگویی با محمد ملازاده کارشناس صنعت و حمل و نقل داشته‌ایم که می‌خوانید:

وضعیت صنعت حمل و نقل در 40 سال اخیر چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

در طول 40 سال گذشته وضعیت این صنعت بهبود یافته و بسیاری از پروژه های کلان که هدفگذاری آن ها در سال های قبل از انقلاب انجام شده با وجود همه محدودیت ها پس از انقلاب به ثمر رسیده اند.با وجود اینکه در طول این سال ها منابع موجود برای توسعه حمل و نقل در مسیر درستی هدایت نشده اند اما این صنعت پیشرفت مطلوبی را تجربه کرده است.

در یک نگاه کلی می توان به عملکرد دولت های مختلف در طول این سال ها نمره قبولی را اختصاص داد اما هنوز تا دست یابی به الگوهای درنظرگرفته شده مانند الگوی حمل و نقل در اروپا فاصله زیادی خواهیم داشت.

 

مهم ترین چالش و فرصت های صنعت حمل و نقل ریلی در شرایط فعلی چیست؟

در حال حاضر دیگر کشورها اقداماتی را در زمینه توسعه حمل و نقل ترکیبی انجام داده اند اما در ایران حمل و نقل بهینه بار با استفاده از روش های ترکیبی مهم ترین چالش صنعت حمل و نقل محسوب می شود.

آیا وزارت راه و شهرسازی اقداماتی را در راستای رفع این چالش ها انجام داده است؟

سال گذشته وزارت راه و شهرسازی سندی را در این زمینه تهیه و تعدادی مرکز لجستیک نیز تعیین کرده است.

به‌عنوان مثال اکنون در مرز میرجاوه یک مرکز لجستیک با پاکستان وجود دارد که در آن تمام بارها بدون عملیات گمرکی و پس از دپو شدن به روش های مختلف هوایی، ریلی، جاده ای و… توزیع می شوند که این روش در اروپا به تکامل رسیده اما در ایران حدود 40 مرکز لجستیک نیازمند سرمایه گذاری وجود دارد که تاکنون وزارت راه و شهرسازی اقداماتی را در این زمینه انجام داده اما باید پیگیری های لازم نیز انجام شوند.

موانع توسعه حمل و نقل ریلی در کشور چیست؟

در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی مشکلاتی در زمینه جذب مسافر وجود دارد.حمل و نقل ریلی در زمینه مسافر یک حلقه گمشده محسوب می شود که تبلیغات در این زمینه  بسیار موثر خواهد بود بعنوان مثال هنوز برخی از مردم نمی دانند که حمل و نقل مسافر از طریق ریل مزایایی همچون صرفه جویی در مصرف سوخت، کاهش تبعات زیست محیطی و تصادفات جاده ای را نسبت به حمل و نقل هوایی و جاده ای به همراه دارد بنابراین شاهد تجمعات مردم در خصوص جمع آوری ریل ها در شهرهای مختلف هستیم.

مردم در تاکستان و قم برای جمع آوری ریل تجمع می کنند و متاسفانه نمایندگان مجلس، شهرداری ها و استانداری ها نیز به دلیل عدم اطلاع رسانی در این زمینه از اطلاعات کافی برخوردار نبوده و از آن ها حمایت می کنند.

دلیل تغییر رویکرد مردم از حمل و نقل ریلی به هوایی چیست؟

در زمینه حمل و نقل ریلی با مشکلاتی همچون بی نظمی هایی در زمان تردد و نیز کیفیت پایین ناوگان مواجه هستیم که این امر موجبات تغییر رویکرد مردم نسبت به این ناوگان را فراهم کرده است.

تاثیر تحریم ها بر حمل و نقل ریلی چیست؟

تجربه سال های اخیر نشان می دهد که به تبع اعمال تحریم ها در گام اول موانعی برای تخصیص بودجه طرح های عمرانی در زمینه ساخت و ساز تجهیزات و ناوگان ها ایجاد می شود.

در حال حاضر شاهد کمبود منابع درآمدی در بخش حمل و نقل ریلی هستیم اما در این زمینه تاثیرات ملموسی احساس نمی شود و شاید به تبع توقف پروژه ها در سال آینده عوارض ناشی از تحریم در این بخش نیز بیشتر احساس شود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید