چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیمقایسه هزینه‌های زندگی در تهران و باکو

مقایسه هزینه‌های زندگی در تهران و باکو

مونا مشهدی رجبی:تامین هزینه‌های زندگی یکی از دغدغه‌های اصلی مردم در کشورهای مختلف است. قیمت کالاهای مصرفی به خصوص مواد غذایی و البته اجاره آپارتمان  هم نقش بسیار مهمی در هدایت این دغدغه مهم دارد.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از وب سایت نومبو،یک خانوارد در تهران برای داشتن یک زندگی متعادل و خوب نیاز دارند ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان  در هر ماه درآمد داشته باشد که ۴.۳ برابر متوسط درآمد خانوارهای تهرانی است. البته فرض شده است که این خانوار دو فرزند دارد و  خانه ای که در آن زندگی می‌کند را اجاره کرده است.

اما همین خانوار چهار نفره برای داشتن استاندارد مشابه زندگی در شهر باکو پایتخت کشور آذربایجان نیاز به ۵ میلیون ۷۰۰ هزار تومان دارد که البته ۶ برابر  متوسط درآمد ماهانه مردم در این شهر است .

این تفاوت نشان می‌دهد که هزینه‌های جاری زندگی در باکو پایین تر از  ایران است ولی باید در نظر داشت که به دلیل پایین تر بودن سطح درآمد مردم در این شهر قدرت خرید افراد محلی در شهر باکو ۳۱.۵۹ درصد پایین‌تر از تهران است. متوسط درآمد هر خانوار در تهران با فرض یک نفر شاغل در خانواده برابر با۱ میلیون ۸۷۰ هزار تومان در ماه است ولی متوسط درآمد هر نفر شاغل در این شهر برابر با ۹۴۸ هزار تومان است که ۴۹.۴۵ درصد کمتر از تهران است.

طبق این گزارش قیمت کالاهای مصرفی در شهر باکو ۱۴.۰۳ درصد پایین تر از تهران است . متوسط  قیمت کالاهای مصرفی به علاوه  اجاره آپارتمان در این شهر ۲۶.۱۱ درصد پایین‌تر از تهران گزارش شده است. جالب اینجاست که بزرگترین تفاوت در هزینه‌های تهران و باکو در هزینه اجاره آپارتمان است . متوسط هزینه‌ای که برای اجاره یک آپارتمان دو خوابه  و ۱۰۰ متری در مرکز شهر باکو باید پرداخت شود ۵۰.۷۷ درصد کمتر از تهران است .

مقایسه هزینه زندگی در تهران و باکو
باکو نسبت به تهران(درصد)شاخص
۱۴.۰۳ درصد کمترقیمت های مصرفی
۲۶.۱۱  درصد کمترقیمت های مصرفی به علاوه اجاره آپارتمان
۵۰.۷۷ درصد کمترهزینه اجاره آپارتمان
۷.۵۲ درصد کمترقیمت غذا در رستوران
۱۶.۶۳ درصد کمترقیمت میوه و سبزیجات
۳۱.۵۹ درصد کمترقدرت خرید محلی
۴۹.۴۵ درصد کمترمتوسط درآمد ماهانه مردم
۱ میلیون و ۸۷۰ هزار توماندرآمد ماهانه مردم در تهران
۹۴۸ هزار توماندرآمد ماهانه مردم در باکو
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید