جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهخبرمسئولیت تولید همه فعالیت‌های نقشه‌برداری بر عهده سازمان نقشه‌برداری است

مسئولیت تولید همه فعالیت‌های نقشه‌برداری بر عهده سازمان نقشه‌برداری است


رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: نقشه مناطق تحت تأثیر فرونشست و نرخ فرونشست در کشور در حال بررسی است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، مسعود شفیعی ظهر امروز (شنبه) در نشستی خبری اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۱ قانون سازمان جغرافیایی کشور، مسئولیت تولید همه فعالیت‌های نقشه‌برداری بر عهده سازمان نقشه‌برداری قرار دارد.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های این سازمان ادامه داد: در حال حاضر محدوده فعالیت‌های نقشه‌برداری بسیار گسترده‌تر از طراحی نقشه است و این سازمان مسئولیت بررسی تغییرات هندسی زمین را نیز بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات اگر قابلیت پردازش داشته باشد، موضوع GIS را به دنبال دارد، افزود: سازمان نقشه‌برداری از زمان تأسیس متناسب با نیاز اقدام به طراحی داده‌ها کرده است.

شفیعی با بیان اینکه تأمین داده‌ها و تفکیک داده‌های دولتی و غیردولتی از جمله وظایف این سازمان است، تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف خصوصی و دولتی بر اساس نیاز اطلاعات مختلفی را بررسی می‌کنند که سازمان بر این داده‌ها و اطلاعات نظارت می‌کند و تهیه تصاویر و نقشه‌های پوششی برای مستندسازی وضعیت سرزمینی تهیه می‌شود و بسیاری از مراجعان این سازمان افراد دارای اختلاف در بحث اراضی و سرزمین‌ها هستند.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور یادآور شد: ایستگاه‌های ژئودینامیک نیز تغییرات سرزمینی را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ به طوری که در این ایستگاه‌ها حرکات پوسته‌ای زمین بررسی شده و به عنوان داده‌های پیش‌زلزله در اختیار علاقه‌مندان و زلزله‌شناسان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه مشکل فرونشست یکی از چالش‌های امروز کشور است، اظهار کرد: به منظور بررسی این موضوع سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان مدیریت بحران اقدام به افزایش همکاری و ارتباط کرده است. همچنین نقشه مناطق تحت تأثیر فرونشست و نرخ فرونشست در کشور در دست بررسی است و این نقشه‌ها پیش‌نشان‌گرهایزلزله محسوب می‌شود که از طریق ایستگاه‌های داده‌ای دریافت شده است.

شفیعی از فعالیت ۱۳۷ تا ۱۴۰ ایستگاه ژئودینامیک در کشور خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد پنج ایستگاه در استان زنجان فعالیت می‌کند که بر اساس داده‌ها و اطلاعات به دست آمده از ایستگاه موجود در خرم‌ده، مشخص شد که در ۱۳ سال فرونشست ۵۰ سانتی‌متری در این منطقه اتفاق افتاده و این مهم به دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط برای انجام اقدامات لازم، گزارش شده است.

وی به ضرورت فراهم شدن قانون دسترسی آزاد اطلاعات در کشور اشاره کرد و گفت: این قانون به منظور بهره‌گیری از اطلاعات در راستای سرمایه‌گذاری منجر می‌شود و بر اساس تصمیمات و تفاهم‌نامه‌های به امضا رسیده، متقاضیان اطلاعات این سازمان به زودی می‌توانند از طریق دفاتر پیشخوان دولت، اطلاعات مورد نیاز خود را ثبت سفارش کرده و آن را به صورت دیجیتالی و یا مکتوب دریافت کنند.

رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور خاطرنشان کرد: اخیراً همکاری مطلوبی بین سازمان نقشه‌برداری و مرکز آمار در راستای توصیف شدن اطلاعات و بهره‌گیری آسان از آن ایجاد شده است.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید