پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیمردم از سود مالی معادن بهره می‌برند؟

مردم از سود مالی معادن بهره می‌برند؟

علی-جدی

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معادن جز انفال محسوب می‌شود و باید به گونه‌ای عمل کرد که سهم مردم از معادن محفوظ باقی بماند و منافعی برای مردم داشته باشد.معادن جزء انفال‌اند و انفال سرمایه ملت است. هر آنچه انفال است از معادن و منابع طبیعی پدیده‌هایی هستند که از دید اقتصاد و مدیریت، تولیدی‌هایی محسوب می‌شوند که در آن‌ها مواد معدنی محصولات خروجی‌اند و ورودی به‌عنوان مواد اولیه ندارند. لذا مدیریت معادن نیازمند قوانین کامل و نظارت و کنترل‌های تخصصی مطلوب است و این موضوع وقتی شدت می‌گیرد که بخواهیم آن‌ها را خصوصی اداره کنیم خصوصی‌سازی معادن در کشور طی چند دهه گذشته به صور مختلف اتفاق افتاده است که هر یک به‌نوعی مشکلات مربوط به خود را داراست، در همین راستا گفتگویی با علی جدی نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه شیروان انجام دادیم و نظر وی را درباره توسعه معادن، انفال معادن، شیوه‌نامه جدید فولادی و نقش مافیا در معادن را پرسیدیم برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید:

علی جدی نایب‌رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار معدن گسترش نیوز درباره پیگیری مجلس من باب توسعه بخش معدن در ایران اظهار کرد: ما در این مورد چندین موضوع  و طرح را مطرح کردیم.

توصیه رهبر معظم انقلاب درباره انفال

وی اظهار کرد: این طرح در کمیته صنایع و معادن مجلس در شرف آغاز است که کارهای آن انجام شده است و به زودی در صحن کمیسیون صنایع و معادن مطرح می‌شود، در این طرح ما سامان‌دهی معادن را در الویت قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد : نکته دوم در بحث معادن که توصیه رهبر معظم انقلاب هم بود و برای ما بسیار مهم تلقی می‌شود، بحث انفال بود، زیرا که معادن نیز همانند نفت جز انفال محسوب می‌شود،  چون ما در بخش معادن کشور  غنی هستیم و چون جز‌ انفال محسوب می‌شود، باید برای مردم هم منافعی در نظر گرفته شود. به‌طور مثال سنگ‌آهن را معادل ۵۵ درصد از ارزش قیمت جهانی به شرکت‌های فولاد داده می‌شود و این شرکت‌ها  با تبدیل به شمش آن را با قیمت جهانی صادر می‌کنند درنتیجه منافع به این شرکت‌ها می‌رسد، در صورتی که آن معدن جز انفال مردم به حساب می‌آید که با قیمت پایین به شرکت‌های فولادی داده می‌شود و آن شرکت است که سود می‌کند و مردم، نفعی در این فرایند نمی‌برند.

جدی خاطرنشان کرد: طرح ما در مجلس بر سر این موضوع است که به معادن به عنوان انفال نگاه شود تا برای مردم هم‌مقداری منافع تأمین شود. زیرا که ما تا ابد نفت نداریم و از مزایا معادن برای درآمدزایی باید استفاده شود؛ لذا ما‌ طرحی را مطرح کردیم و آن را به  کمیسیون تلفیق نیز پیشنهاد دادیم که این سودهای ذکر شده برای توسعه معادن استفاده شود و منابع مالی کشور را از محل درآمد معادن افزایش دهیم و‌ هم توسعه معادن را دنبال کنیم و همچنین بخش عوارضی که از سنگ‌های معدنی گرفته می‌شود برای منابع  عمومی استفاده شود.

شیوه‌نامه فولاد به کجا رسید؟

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی درباره شیوه‌نامه جدید فولاد اظهار کرد: شیوه‌نامه جدید فولاد مشترکات و تفاوت‌های با طرحی که ما در کمیسیون صنایع و معادن تصویب کردیم دارد، اما اکنون اجرای شیوه‌نامه دولتی فولاد با مشکلات روبرو شده، دولت می‌گوید چون این شیوه‌نامه را ما تنظیم کرده‌ایم نیازی به تائید در مجلس ندارد، اما ما در کمیسیون مطرح کردیم که چون این طرح را یک‌باره در دولت تصویب کردید، امکان لغو  یک‌باره آن نیز وجود دارد، لذا ما به دنبال قانونی شدن این طرح هستیم تا برای همیشه پایدار بماند.

این طرح مربوط به شیوه‌نامه فولاد اکنون در دستور کمیسیون قرارگرفته است و به امید خدا در جلسه بعدی صحن مجلس ا‌ولین طرحی که در دستور کار قرار خواهد گرفت ،طرح توسعه پایدار زنجیره فولاد خواهد بود.

نقش مافیا معادن در فروش پروانه بهره‌برداری

نایب‌رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره چرایی عدم دقت در صدور پروانه بهره‌برداری از معادن که سبب شده عده‌ای مشغول به خریدوفروش پروانه بهره‌برداری بدون استخراج از معادن شوند به خبرنگار گسترش نیوز  گفت: در طرحی که ما ارائه دادیم به این موضوع پرداخته‌شده است، زیرا ما می‌بینیم که بسیاری از معادن فقط در حد یک مجوز کاغذی به فروش می‌رسد و عملاً مردم در این رابطه سودی نمی‌برند و شاهد توسعه مناطق و تأمین منابع ملی نیستیم، ما اکنون به این مبحث ورود کردیم و وزارت صمت نیز در بخشنامه‌ای، سه ماه فرصت داده تا این موضوع حل شود، و ما در طرح کمیسیون بخشی از آن را دنبال می‌کنیم.

علی جدی در پایان و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در پشت پرده خریدوفروش مجوز معادن، مافیا حضور دارد، اظهار داشت: بالاخره خریدوفروش این مجوزهای کاغذی  برای عده‌ای سود و منافع زیادی در پی خواهد داشت، زیرا آن کاغذ به خاطر ارزش منابع معدنی که در کشور  وجود دارد اعتبار دارد و زمانی که فقط کاغذ خریدوفروش شود و معدن به بهره‌برداری نرسد، قطعاً برای عده منافعی دارد و مردم بهره‌ای از آن نمی‌برند.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید