سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیمحکم شدن جای پای صادرکنندگان در بازارهای منطقه‌ای

محکم شدن جای پای صادرکنندگان در بازارهای منطقه‌ای


عضو سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است با وجود مشکلات داخلی، صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند از شرایط به وجود آمده در ماه‌های گذشته استفاده کنند و جای پای خود را در بازارهای صادراتی محکم کنند.

به گزارش رتبه آنلاین، جمشید عدالت‌شهری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ با افزایش نرخ ارز در بازارهای داخلی مشکلاتی برای تولیدکنندگان به وجود آمد و در تامین مالی و مواد اولیه و خام محدودیت‌هایی ایجاد شد، اما در عین حال افزایش نرخ ارز توانست قدرت رقابت‌پذیری کالاهای ایران در بازارهای منطقه را افزایش دهد.

به گفته وی، در حال حاضر صادرکنندگان ایرانی توانسته‌اند در بازارها کالا را با قیمتی بسیار رقابت‌پذیر عرضه کنند و همین مساله به بالا رفتن حضور ایران در برخی بازارهای صادراتی کمک کرده است.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این موضوع که برای تبدیل این شرایط کوتاه مدت به عملکرد بلند مدت باید مسائل و دغدغه‌های داخلی اقتصاد نیز برطرف شود، تصریح کرد: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، صادرکنندگان می‌توانند در بازارهای خارجی رقابت کنند، اما برای حضور در داخل کشور باید تامین سرمایه و رسیدن مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌های تولیدی سرعت بگیرد که این مساله در ایران با دشواری‌هایی همراه است.

عدالت‌شهری ادامه داد: کالاهای ایرانی در شرایط امروز در کنار رقابت‌پذیری قیمتی باید بتوانند از نظر کیفی نیز با نمونه‌های خارجی خود رقابت کنند. با وجود آنکه در سال‌های گذشته بهبودی نسبی در کیفیت کالاها ایجاد شده اما هنوز راهی طولانی در این مسیر باقی‌مانده است.

به گزارش ایسنا، براساس آمارها ارزش صادرات ایران در سال ۱۳۹۷ با وجود تحریم‌های آمریکا کاهش پیدا نکرد. این آمارها از عملکرد سال جاری نیز نشان می‌دهد که با وجود افت ارزشی صادرات از نظر وزنی کالاهای بیشتری از ایران صادر شده است. صادرکنندگان معتقدند دلیل کاهش ارزشی اصلاح در قیمت‌های پایه صادراتی گمرک بوده است.

به دنبال حفظ روند تولید و صادرات کالا رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که رشد بخش غیرنفتی اقتصاد ایران در ماه‌های گذشته بار دیگر مثبت شده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید