شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیلشگر ۲۰۱ میلیونی بیکاران در جهان

لشگر ۲۰۱ میلیونی بیکاران در جهان

تا کنون در مورد نرخ بیکاری در کشورهای مختلف گزارشهای  زیادی ارایه شده است ولی کمتر در مورد شمار بیکاران صحبت شده است.با وجود اینکه نرخ بیکاری اطلاعات بهتری را در اختیار فعالان اقتصادی و سیاست گذاران قرار می‌دهد ولی بیان شمار بیکاران می‌تواند  بزرگی و وسعت مشکل اقتصادی که گریبان گیر مردم است را نشان دهد .

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از سازمان بین المللی کار، در سال گذشته ۱۹۷.۷ میلیون نفر در دنیا بیکار بودند و شمار بیکاران در سال جاری به مرز ۲۰۱.۱ میلیون نفر می رسد . ولی  انتظار می رود این روند  افزایشی در سال بعد هم ادامه داشته باشد  تا اینکه  سال ۲۰۱۸ میلادی  شمار بیکاران  به ۲۰۳.۸ میلیون نفر افزایش پیدا کند.

آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۰۸ ، یعنی همان سالی که بحران اقتصادی در دنیا گسترش پیدا کرد تنها ۱۷۸.۶۳ میلیون نفر در دنیا بیکار بودند . از سال ۲۰۰۹  شمار بیکاران در دنیا اضافه شد و این روند افزایشی تا سال ۲۰۱۴ ادامه پیدا کرد. با پایان یافتن بحران اقتصادی در دنیا  در سال ۲۰۱۴ میلادی و بازگشت ثبات نسبی به اقتصادهای صنعتی ، ما شاهد افت شمار بیکاران بودیم. در سال ۲۰۱۵ شمار بیکاران در دنیا با ۱۹۷.۱ میلیون نفر رسید  ولی این وضعیت کاهشی ادامه پیدا نکرد و دوباره نرخ  شمار بیکاران در دنیا روند افزایشی به خود گرفت.

نکته جالب این گزارش در این است که متوسط نرخ بیکاری دردنیا طی سالهای اخیر  برابر با ۲.۷ درصد  از کل جمعیت  دنیا بوده است .  باید در نظر داشت که کل جمعیت دنیا در سن اشتغال  قرار ندارند و جویای کار نیستند  و اگر به طور متوسط در نظر بگیریم که نیمی از جمعیت دنیا را کودکان و نوجوانان  و افرادی که برای بازار کار مناسب نیستند تشکیل دهند به نرخ حدود ۵ درصد برای بیکاری می رسیم که معادل نرخ بیکاری طبیعی است. این نرخی است که در کشورهای صنعتی و توسعه یافته وجود دارد و در کشورهای در حال توسعه اغلب نرخ بیکاری دو رقمی و در فاصله ۱۰ تا ۲۰ درصد  و در اقتصادهای فقیر بالغ بر ۳۰ درصد است.

از سال ۲۰۰۸  تا انتهای سال ۲۰۱۸ شمار بیکاران ۱۴.۵ درصد افزایش خواهد داشت.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید