شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیلجبازی بازار سرمایه با مداخله‌کنندگان

لجبازی بازار سرمایه با مداخله‌کنندگان

لجبازی بازار سرمایه با مداخله کنندگان

منطق این بازار طوری است که تاب هیچ مداخله‌ای را ندارد و هر گاه مدیر یا مسئولی، اقدام به اجرای سیاست‌های مداخله‌گرایانه در بورس تهران کرده، این بازار واکنش منفی نشان داده و در برابر دخالت‌ها، جبهه گرفته است.

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل امروز هم نزولی است و باوجود دامنه نوسان نامتقارن، شاهد افت بیش از ۴ هزار واحدی شاخص کل بودیم. مصوبه اخیر شورای عالی بورس نه‌تنها دردی از این بازار دوا نکرد، بلکه حتی از زمان اجرای دامنه نوسان نامتقارن و سایر اصلاحات بازار، ۹ هزار میلیارد تومان پول از بورس خارج‌شده است. حالا هم تسویه معاملات اعتباری بهانه جدیدی برای فشار فروش‌ها است و باید دید با اتمام زمان تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها، روند این بازار مثبت خواهد شد یا نه؟

مازیار فتحی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز درخصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به نظر می‌رسد با پایان تسویه اعتبار کارگزاری‌ها، فشار عرضه‌ها در بازار کاهش خواهد یافت؛ ولی اعتقادی به اینکه با پایان اسفندماه، بازار سرمایه شیب صعودی به خود خواهد گرفت، ندارم.

وی اضافه کرد: دلیل ریزش‌های بازار صرفاً بحث تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها نبوده و مشکل اصلی بازارسرمایه، بی‌اعتمادی شدید سرمایه‌گذاران نسبت به این بازار و قوانین و دستورالعمل‌های نادرستی مثل دامنه نوسان نامتقارن بوده که اجرایی شده است.

فتحی افزود : هر بار چنین روش‌هایی را اجرایی کرده‌اند، بازارسرمایه آسیب‌دیده و ضربه خورده است؛ منطق این بازار طوری است که تاب هیچ مداخله‌ای را ندارد و هرگاه مدیر یا مسئولی، اقدام به اجرای سیاست‌های مداخله‌گرایانه در بورس تهران کرده، این بازار واکنش منفی نشان داده و در برابر دخالت‌ها، جبهه گرفته است.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: بی‌اعتمادی شدید سرمایه‌گذاران در چند ماه اخیر، منجر به کاهش ۳ میلیون نفری مشارکت‌کنندگان در عرضه‌های اولیه شده و به نظر می‌رسد این روند کاهشی تداوم خواهد داشت ضمن آنکه دستورالعمل‌های نادرست باعث شده در بازارسرمایه، احساس امنیت قانونی برای سرمایه‌گذاران وجود نداشته باشد.

فتحی در پایان خاطرنشان کرد: حرکت ریزشی بازارسرمایه کاملاً منطقی بود اما؛ نباید با دخالت‌ها مانع ریزش منطقی بازار شد، درنتیجه همین مداخله‌ها، حجم معاملات به‌شدت کاهش‌یافته و ضرر و زیانی به سهامداران تحمیل‌شده که تا مدت‌ها، جبران نخواهد شد.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید