شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاقاتل یا قاتلان اقتصاد؛در همین نزدیکی‌ها!

قاتل یا قاتلان اقتصاد؛در همین نزدیکی‌ها!


فرشید شکرخدایی-دبیر جشنواره ملی بهره‌وری|اغلب در سریال‌ها و فیلم‌های قتل و جنایت بعد از وقوع قتل بازپرس از همکارش می پرسد باید ببینیم از این قتل چه کسانی سود می برند؟!

از طرفی عزیزان هموطن زیادی را دیده ایم که وقتی مسکن، زمین یا خودرویی را می خرند در تمام مواقع از افزایش قیمت‌ها در آن منطقه و اینکه چقدر هوشمندانه زودتر از دیگران آنجا را خریده اند صحبت می کنند و بعضی وقتها در دیوار خودرو خود را بدون آنکه قصد فروش داشته باشند به قیمت بالاتر عرضه می‌کنند و در سایت باما قیمت بسیار بیشتر می‌گذارند و حتی دیده‌ام که زنگ می‌زنند و به بقیه افرادی که خودرو خود را برای فروش گذاشته اند می‌گویند: «چرا قیمت خودرو شما اینقدر پایینه؟ مشکلی داره خودرو ؟» یا اینکه ملک خود را در همه آژانس های محل برای فروش می‌گذارند ولی با قیمت بسیار بالاتر و در بنگاهی‌ها با عنوان «فروشنده نیست» شناخته می‌شوند!

حال شاید باید ما هم بپرسیم از افزایش قیمت ارز و طلا چه کسانی سود می برند؟ و چه کسانی هر روز در همه جا این قیمت را جار می زنند؟

شواهد بسیاری نشان می دهد که ارز و طلا در ایران در اختیار بانک مرکزی، دولت و نهادهای وابسته به حکومت، نیروهای نظامی، آستان قدس و در نهایت بانک ها، پتروشیمی‌ها و خصولتی‌هایی مانند فولاد مبارکه یا ملی مس یا صرافی‌های بزرگ وابسته به افراد متصل به حاکمیت یا بانک‌هاست!
خب پس باید قاتل را بین این نهادها جستجو کرد، البته با توجه به کتاب قتل در قطار سریع السیر همه افراد حاضر در صحنه هم می توانند قاتل باشند.

بدهی دولت به بیمه ها و بانک ها زیاد شده ، سررسید اوراق بدهی دولت به پیمانکاران نزدیک است کسری بودجه هم داریم پس انگیزه قتل بالاست.

بانک ها در نظام حسایداری جدید بانکی به شدت مجبور به نشان دادن زیان های عظیم سالیان گذشته شده اند، خب طلا و ارز می خریم، دو برابر می‌فروشیم ظرف کمتر از یک ماه و همه بی کفایتی‌ها و فسادهای چهل ساله جبران می شود! خیلی شبیه قاتل به نظر می رسد.

از دولت فعلی لذتی نمی‌بریم، حوصله اعتدال و تدبیر و تعامل با جهان را هم نداریم و نانمان در مرگ همه عالم است، کلی هم دلار و طلا در این‌طرف و آن‌طرف مرز داریم بله ما19هزار شرکت وابسته به نهادهای نظامی و بنیادها و… هستیم. باور بفرمایید که شاید قاتل همین باشد!

ما پتروشیمی‌ها و خصولتی های صادراتی هستیم از هر فروش ارزی مستقیم به حساب مدیرمالی و مدیرعامل در خارج از کشور حق السهم ریخته می شود ، ما علاقمندیم قیمت ها هر چه بالاتر رود تا در دو سه سال به اندازه تمام عمرمان ثروت اندوخته کنیم ! تازه تمام زیان ها و سهل انگاری های مدیریتی ما با افزایش ناگهانی تبدیل به هزاران میلیارد تومان سود خالص می شود. خیلی شبیه قاتل هاست!

و بالاخره صرافی های محترم که همه وابسته یه حاکمیت هستند دارندگان میلیاردها دلار ارز هستند که با افزایش قیمت خیلی خوشحال می‌شوند و در ضمن درصد خودشان ارزشمند تر و ببشتر هم خواهد شد.
قاتل همین نیست؟

عزیزی را می شناسم حدود 3000 یورو ارز دارد ، این بنده خدا هر روز قیمت ارز را با دقت رصد می کند و به همه اقوام هم می‌گوید قیمت ارز رو به بالاست و فکر می‌کند از فروش بیشتر این ارز تمام زیان‌های اقتصادی ناشی از افزایش قیمت ارز برایش جبران خواهد شد ، شبیه این عزیز را در دارندگان ده سکه طلا هم شاهد هستیم! حال شما ببینید اگر پنج میلیارد دلار یا 700 هزار سکه طلا داشتید چگونه در بازار هیجان ایجاد می‌کردید و به هیچ وجه حاضر به کاهش نبودید و این واقعیت بازار ایران است .

دنبال قاتل بروسلی نگردید قاتل یا قاتلان همین نزدیکی ها هستند!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید