جمعه 10 فروردین 1403
خانهاخبار روزفهرست غول های صادرات دنیا

فهرست غول های صادرات دنیا

مونا مشهدی رجبی :صادرات  و درآمد حاصل از آن برای کشورهای مختلف اهمیت دارد زیرا باعث می‌شود تا ارز مورد نیاز برای تامین نیازها وارد  اقتصاد کشور شود.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از سازمان تجارت جهانی، در سال ۲۰۱۴ میلادی سرانه صادرات  کشور سن‌مارینو بیش از دیگر کشورهای دنیا بود. سرانه صادرات بر مبنای  نرخ ارز اسمی تهیه شده است و از تقسیم مجموع درآمد کسب شده از صادرات تقسیم بر تعداد جمعیت کشور حاصل شد. این گزارش بر مبنای اطلاعات سال ۲۰۱۴ میلادی تهیه شده است.

طبق این گزارش، سرانه صادرات سن مارینو برابر با ۱۲۳ هزار و ۲۶۰ دلار امریکا بود و این کشور در میان ۲۱۲ کشور دنیا رتبه اول را داشت . بعد از سن مارینو کشورهای لیختن اشتاین، سنگاپور، هنگ کنگ و قطر قرار دارند ولی سرانه صادرات این کشورها بسیار کمتر از سن مارینو است.سرانه صادرات کشور لیختن اشتاین درسال ۲۰۱۴ برابر با ۱۰۳ هزار و ۳۳۰ دلار امریکا، کشور سنگاپور برابر با ۸۲ هزار و ۳۴ دلار و قطربرابر با ۶۴ هزار و ۸۶۱ دلار امریکا است.

کشورهای سوییس ، امارات، کویت، نروژ و هلند از نظر سرانه صادرات جایگاه ششم تا دهم این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

ایران کجای این فهرست است

در میان ۲۱۲ کشور مورد مطالعه، ایران جایگاه ۱۱۷ را به خود اختصاص  داد. سرانه صادرات ایران در سال ۲۰۱۴  برابر با ۸۷۷.۲۱ دلار امریکا بود و ایران از نظر بزرگی سرانه صادرات در شرایطی شبیه کشورهای آندورا، جمهوری دومینیکن، ال سالوادور و بوسنی و هرزگوین قرار دارد.

نکته دیگر اینکه در میان ۲۱۲ کشور مورد مطالعه ، ۱۰۰ کشور دارای سرانه صادرات کمتر از ۱۰۰۰ دلار بودند و ایران در این دسته قرار دارد.

در این فهرست چین جایگاه ۱۰۰ را دارد و سرانه صادرات این کشور برابر با ۱۴۵۹ دلار امریکا است. ترکیه با داشتن سرانه صادراتی معادل ۲۲۰۶ دلار جایگاه هشتاد و دو را به خود اختصاص داد و سرانه صادرات عراق و روسیه به ترتیب  برابر با ۲۸۹۱ دلار و ۳۶۷۸ دلار امریکا است.

کدام کشور کمترین سرانه صادرات را دارد

در انتهای این فهرست کشور افغانستان قرار دارد و سرانه صادرات در این کشور برابر با ۱۲.۶۱ دلار امریکا است . دیگر کشورهای انتهایی این فهرست  کشورهای اتیوپی، تیمور شرقی، کومور، ماداگاسکارو برونیی هستند.

کشورهایی که کمترین و بیشترین سرانه صادرات را دارند
رتبهنام کشورسرانه صادرات(دلار امریکا)
۱سن مارینو۱۲۳۲۶۰.۷۶
۲لیختن اشتاین۱۰۳۳۳۰.۷۷
۳سنگاپور۸۲۰۳۴.۴۹
۴هنگ کنگ۶۵۱۳۲.۹۲
۵قطر۶۴۸۶۱.۷۹
۶سوییس۴۱۵۲۷.۲۸
۷امارات۳۸۰۳۰.۹۹
۸کویت۳۷۲۲۵.۰۹
۹نروژ۳۳۰۷۵.۱۸
۱۰هلند۳۲۲۲۲.۶۶
۲۰۷اتیوپی۳۳.۱۳
۲۰۸تیمور شرقی۲۹
۲۰۹کومور۲۷.۳۲
۲۱۰ماداگاسکار۲۶.۶۵
۲۱۱برونیی۱۳.۶۸
۲۱۲افغانستان۱۲.۶۱

 

 

سرانه صادرات در کشورهای منتخب
رتبهنام کشورسرانه صادرات(دلار امریکا)
۳۰کانادا۱۳۲۷۱.۰۳
۳۳استرالیا۱۱۳۶۹.۴۵
۴۵مالزی۷۷۸۷.۳
۴۷بریتانیا۷۴۸۰.۹
۵۷امریکا۴۹۷۲.۷
۶۳روسیه۳۶۷۸.۶
۸۲ترکیه۲۲۰۶.۸۴
۱۰۷برزیل۱۲۲۱.۲۱
۱۱۷ایران۸۷۷.۲۱
۱۲۱مالدیو۸۳۶.۱۸
۱۲۸اندونزی۷۵۸.۷۲
۱۶۵هند۲۴۴.۱۲
۱۸۲پاکستان۱۳۷.۹۲

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید