پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهگزارش روزفرصت استانداردسازی بازار برای حذف برچسب قیمت

فرصت استانداردسازی بازار برای حذف برچسب قیمت

خسرو فروغان، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران می‌گوید: در شرایط فعلی اجرای طرح حذف برچسب قیمت برخی کالاها می‌توانست بازار را به هم بریزد و رقابت ناسالم ایجاد کند اما حالا که با دستور رئیس‌جمهوری، اجرای این طرح متوقف شده، باید از فرصت موجود برای استانداردسازی بازار و زمینه‌سازی اجرای این طرح استفاده کنیم.


 

به گزارش رتبه آنلاین، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران با تأکید بر اینکه حذف برچسب قیمت کالاها و رقابت‌پذیر کردن بازار، باید پس از ایجاد ساختار مناسب انجام شود، گفت: ایجاد رقابت همواره از مطالبات بخش خصوصی بوده‌است اما این کار ملزوماتی دارد که باید پیش از تغییر ساختار بازار مهیا شود.

خسرو فروغان، در این گفت‌وگو  افزود: در ماجرای اخیر حذف برچسب قیمت، گفته می‌شد قیمت از محل تولید حذف می‌شود و توزیع‌کننده نهایی پس از افزودن حاشیه سود متعارف خود، تعیین قیمت فروش را بر عهده می‌گیرد اما هیچ کس نمی‌گفت آیا ناظری برای مراقبت از این فرایند داریم یا نه؟

فروان با بیان اینکه نبود ناظران باعث می‌شد طرح سلیقه‌ای اجرا شود، تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله‌ای که با اجرای طرح حذف بچسب قیمت رخ می‌داد این بود که تولیدات با کیفیت به‌گونه‌ای در کنار کالاهای بی‌کیفیت قرار می‌گرفتند که اگر برند آنها مشهور نبود خریدار نمی‌توانست کالای باکیفیت را از بی‌کیفیت تمیز دهد درحالی‌که در شرایط فعلی، قیمت کالا به‌نوعی نشان‌دهنده کیفیت آن نیز هست.

رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: بازار ایران نیازمند برندسازی کالاهای با کیفیت است تا با حذف برچسب قیمت، کالاهای بی‌کیفیت بازار را قبضه نکنند و تولیدکنندگان متعهد و مشتری مدار با کوچک شدن بازار خود مواجه نشوند.

فروغان معتقد است: در شرایط فعلی قیمت مصرف‌کننده روی کالا عملا باعث شده مردم به‌صورت ناظر بازار عمل کنند و فروشندگان نیز از هراس برخورد قانونی، مشتاق تخلف از قیمت‌گذاری نباشند و کالا را به قیمت دلخواه نفروشد اما اگر چنین عاملی وجود نداشته باشد، این کارکرد بازار نیز از بین می‌رود.

او با بیان اینکه حذف برچسب قیمت در بازار فعلی فقط حجم بازار برندها را پائین می‌آورد و رقابتی ایجاد نمی‌کرد، اظهار کرد: باید با استفاده از فرصتی که دستور رئیس‌جمهور مبنی بر توقف این طرح ایجاد کرده است، باید استانداردسازی بازار در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته فروغان، در شرایط فعلی تعداد فروشندگان خُرد در ایران 7برابر نرم جهانی است و همین تعدد فروشندگان باعث شده بسیاری از افراد برای بقای درآمد خود دست به هر کاری بزنند پس ساماندهی فروشندگان خُرد و استانداردسازی آنها باید جزو اولویت‌های متولیان بازار باشد و پس‌ازآن برای ایجاد رقابت در بازار وارد عمل شوند.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید