دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیغول های تولیدکننده برق در دنیا

غول های تولیدکننده برق در دنیا

تامین برق مورد نیاز کشورها، یکی از سیاست‌هایی است که برای تمامی دولت‌ها اهمیت دارد . بسیاری از کشورها به تولید برق به عنوان ضرورتی برای تامین نیازهای داخلی می‌نگرند و برخی دیگر اقدام به صادرکردن برق مازاد خود می‌کنند.

به گزارش رتبه‌آنلاین به نقل از  مرکز اطلاعات انرژی امریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی، ایران شانزدهمین کشور بزرگ تولیدکننده برق در دنیا بود. این کشور در سال گذشته ۲۶۵.۱ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرد .

در این سال چین رکورددار تولید برق در دنیا بود.میزان برق تولیدی در این کشور در سال ۲۰۱۷ برابربا ۶۱۴۲ میلیارد کیلو وات ساعت بوده است که برای تامین نیاز داخلی تولید شد ولی بازهم نیاز این کشور برای واردات برطرف نشد.امریکا دومین تولیدکننده بزرگ برق در دنیا بود و در سال گذشته ۴۰۸۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کرد.

سومین کشور بزرگ تولیدکننده برق در دنیا کشور هند بود که در سال گذشته ۱۲۸۹ میلیارد کیلووات ساعت برق وارد بازار مصرف کرد. هند بالغ بر ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت دارد و میزان برق تولیدی در این کشور پاسخگوی نیاز داخلی هند نبود و به همین دلیل به واردات وابسته شد.

کشورهای روسیه و ژاپن چهارمین و پنجمین کشور بزرگ تولیدکننده برق در دنیا بودند و کانادا و آلمان و برزیل در این رده‌بندی جایگاه ششم تا هشتم را داشتند. کشورهای فرانسه و کره‌جنوبی در این رده‌بندی جایگاه نهم و دهم را به خود اختصاص داده‌اند .

در سال قبل عربستان‌سعودی ۳۱۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کرد و بریتانیا با تولید ۳۰۹.۸ میلیارد کیلو وات ساعت برق به عنوان دوازدهمین تولیدکننده بزرگ برق در دنیا معرفی شد.

ترکیه در این رده‌بندی جایگاه ۱۸، تایلند جایگاه ۲۳،امارات جایگاه ۳۱،، عراق جایگاه ۳۷،کویت جایگاه ۴۴ و قطر جایگاه ۵۷ را دارد.

بزرگترین تولیدکنندگان برق در دنیا
رتبهنام کشورمیزان تولید برق

(میلیارد کیلو وات ساعت)

۱چین۶۱۴۲
۲امریکا۴۰۸۸
۳هند۱۲۸۹
۴روسیه۱۰۰۸
۵ژاپن۹۷۶.۳
۶کانادا۶۴۳.۲
۷آلمان۵۸۸.۲
۸برزیل۵۵۹.۲
۹فرانسه۵۳۶.۱
۱۰کره جنوبی۵۲۸.۱
۱۱عربستان سعودی۳۱۸
۱۲بریتانیا۳۰۹.۸
۱۳مکزیک۲۹۲.۷
۱۴ایتالیا۲۶۹.۳
۱۵اسپانیا۲۶۷.۱
۱۶ایران۲۶۵.۱
۱۷تایوان۲۶۴.۱

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید