چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیاعلام به موقع برنامه‌‌های دولت به فعالان اقتصادضرورت است

اعلام به موقع برنامه‌‌های دولت به فعالان اقتصادضرورت است

 

کیفیت نامطلوب و نبود بسترهای حمایتی از عمده‌ترین مشکلات پیش روی صادرات است/ رقابت‌پذیری یک شاخص دارد و آن صادرات محصول است.

حمیدرضا طهماسبی پور | هرچند رشد نرخ ارز بسترهای رشد و توسعه صادرات را فراهم می کند، اما نوسان در نرخ ارز به یکی از چالش های اصلی صادرات تبدیل می شود. برهمین اساس نوسان شدید در بازار ارز باعث شده است تا چشم انداز روشنی پیش روی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان به عنوان پشتیبانان صادرات، وجود نداشته باشد. این درحالی است که حمایت از صادرات در بسیاری از برنامه های بلندمدت کشور مورد تاکید قرار گرفته است تا با حذف موانع شاهد رونق این بخش باشیم.درهمین زمینه حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی حمایت همه‌جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به‌تناسب ارزش‌افزوده با خالص ارزآوری مثبت از طریق تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم، گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های موردنیاز، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات، برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی و شکل‌دهی بازارهای جدید را از بخش‌های بند دهم اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

تاثیر نوسانات ارز بر کاهش صادرات

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه نوسانات ارز از جمله موانع صادرات است، تاکید دارد که دولت باید پیش از تغییر در نرخ ارز باید تصمیم گیری‌های خود را با فعالان اقتصادی بخش خصوصی در میان بگذارد.

فولادگر، با اشاره به موانع صادرات به نوسانات ارز که یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر صادرات است، اشاره کرد و گفت:  نوسانات قیمت ارز باعث بی ثباتی در بازار و تصمیم گیری می شود، بنابراین دولت باید برنامه مشخصی داشته باشد،  تا وارد کننده، صادرکننده و هر فعال اقتصادی بتواند روی این برنامه پیش برود.

اعلام برنامه‌های اقتصادی دولت به فعالان اقتصادی

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به قانون کسب و کار گفت: طبق ماده 24 قانون کسب و کار دولت پیش از اینکه سیاست های اقتصادی خود را اعمال کند، باید با شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی مشورتی داشته باشد و سیاست جدید را به اطلاع فعالان اقتصادی برساند، تا آنها طبق برنامه دولت برای 6 ماه تا یکسال آینده برای بازارخود تصمیم‌گیری کنند، چرا که اگر بی اطلاع از برنامه‌های دولت پیش بروند در صادرات موفق نخواهند بود.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان خواهان واقعی شدن نرخ ارز هستند، گفت: آنها اعتقاد دارد نرخ ارز بیش از این اعداد است و اگر واقعی شود در اقتصاد کشور تحولاتی ایجاد می شود که به نفع کشور خواهد بود اما عده ای تاکید دارد که اقتصاد کشور شکننده است و اگر بازار رها شود بسیاری از کسب وکارها زمین می خورند.

اولویت تولید محصولات صادرات‌گرا

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس گفت: تولید محصولات صادارت‌گرا باید در اولویت تولیدکنندگان قرار گیرد.

فولادگر، گفت: رهبرمعظم انقلاب اسلامی بر این نکته تأکید دارند برای حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی به مردم امید بسته‌اند که مردم در این بین می‌توانند با خرید کالاهای ایرانی و تکلیف کردن این موضوع برای خودشان از کالای ایرانی حمایت کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد: عمده مردم به عنوان مصرف‌کننده کالای ایرانی شناخته می‌شوند، اما بخشی از مردم به عنوان تولیدکننده کالای ایرانی و بخش دیگری نیز به عنوان حاکمیت هستند که در مجلس، دولت و دیگر نهادها مسئولیت دارند که طبعا هر کدام از آنها وظیفه‌ای در حمایت از کالای ایرانی برعهده دارند.

فولادگر با تأکید بر اینکه برای گسترش استفاده از کالای ایرانی از سوی مردم باید باید فرهنگ استفاده از کالای ایرانی فرهنگ‌سازی شود، اظهار داشت: باید عزم ملی و اعتماد عمومی نسبت به کالای ایرانی در بین آحد مختلف مردم ایجاد شود تا حمایت از کالای ایرانی محقق شود؛ حمایت از کالای ایرانی در گروی مصرف کالای داخلی است.

وی به وظایف تولیدکنندگان به عنوان بخشی از مردم در قبال حمایت از کالای ایرانی اشاره و تأکید کرد: آن بخش که بر عهده تولیدکننده است، این است که در جهت مشتری‌مداری و رضایت مشتری، مرغوبیت کالا را افزایش دهد و برنامه‌ای برای ارتقای کیفیت محصولا‌ت تولیدی‌شان داشته باشند، زیرا امروز، کیفیت در امر صادرات و فروش، حرف اول را می‌زند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: قیمت متناسب با کیفیت نیز می‌تواند در ترغیب مصرف‌کننده ایرانی برای استفاده از این محصولات تأثیرگذار باشد، البته در اجناسی که خدمات پس از فروش دارند، باید خدمات پس از فروش رقابتی باشد تا مصرف‌کننده ایرانی نسبت به خرید کالای ایرانی رغبت بیشتری داشته باشد.

رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس وظایف مسئولان در قبال حمایت از کالای ایرانی در دو دسته تقسیم‌بندی کرد و گفت: مسئولین در وهله اول باید حمایت‌های بیمه‌ای، مالیاتی؛ بانکی، تسهیلاتی و در وهله بعدی که معتقدم از مرحله اول مهم‌تر است، نسبت به رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار و نیز زدودن مقررات اضافی و دست و پاگیر از پیش پای تولیدکنندگان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اگر ما واقعا کیفیت‌ کالاهای تولیدی خود را رقابت‌پذیر کرده و کالاها صادرات‌گرا باشد، با افزایش بهره‌وری و کیفیت محصول، موجب رونق بازار تولید و ایجاد اشتغال بیشتر می‌شود، افزود: باید تلاش کنیم که کیفیت محصولات را نیز ارتقا دهیم، حمایت از کالای ایرانی زنجیره به هم پیوسته‌ایایجاد می‌کند که به افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات صادراتی و ایجاد اشتغال کمک می‌کند.

 

راهکارهای رونق صادرات

این نماینده مجلس اعتقاد دارد: کیفیت نامطلوب و نبود بسترهای حمایتی از عمده‌ترین مشکلات پیش روی صادرات است. بخشی از محصولات ایران قابلیت صادرات دارد و بخشی دیگر به دلایل عمده مانند نداشتن بازار هدف و کیفیت مناسب، قدرت رقابت ندارد و برای صادرات با مشکل مواجه می‌شوند. البته گاهی مواقع با وجود کیفیت مناسب و قیمت رقابتی، داشتن بازار هدف و بسیاری از موارد دیگر باز با روگردانی فعالان تجاری از صادرات مواجه می‌شویم.

وی افزود: اختصاص مشوق‌هایی برای حل مشکلات صادرکنندگان در کشور بسیار ضرورت دارد. در حال حاضر با حدود 10 کشور پیمان دوطرفه داریم که باید افزایش پیدا کند تا بتوانیم در این حوزه کار صادراتی انجام بدهیم. قوانین مجلس در سال‌های اخیر در حمایت از تولید بوده و تمام تلاش نمایندگان مجلس هم برای حمایت بوده، اما خلا نظارتی در اجرا احساس می‌شود.

فولادگر ادامه داد:رقابت‌پذیری یک شاخص دارد و آن صادرات محصول است که کیفیت آن را نشان می‌دهد و عمده کار افزایش کیفیت و بالا بردن بهره‌ وری با تولیدکنندگان است. از سوی دولت هم باید برای رفع موانع صادراتی تلاش شود، زیرا ارتقای بخش تولیدات صادرات‌محور باعث رونق اقتصادی می‌شود؛ امری که در اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید فراوان شده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید