دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیصنعت نفت و گاز، بزرگترین جذب کننده سرمایه

صنعت نفت و گاز، بزرگترین جذب کننده سرمایه

طرح یک کمربند یک راه که توسط چین مطرح و پیگیری شد  و با هدف  ساخت جاده ابریشم مدرن  ایجاد شده است و هدفش تسهیل فرایند تجارت و تبادلات کالایی در دنیا است، یکی از بزرگترین و مهمترین طرح های تجاری قرن اخیر نام گرفته است.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از وب سایت استاتیستا، در  اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی ریس جمهوری چین در جریان سفرش به کشورهای جنوب شرقی آسیا این طرح را برای اولین بار پیشنهاد کرد که با استقبال زیادی روبرو شد.دو مسیر اصلی برای این طرح وجود دارد که هر دو از چین شروع می شود و به اروپا ختم می شود . یکی از این راه ها از کشورهای آسیای مرکزی و روسیه عبور می کند و دیگری از  از کشورهای آسیای مرکزی  و غربی به  خلیج فارس می‌رسد و سپس به تمامی کشورهای حاشیه دریای مدیترانه می رود. این راه  از کشورهای زیادی عبور می‌کند و مساحتی معادل ۵۵۳۹ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد . به تعبیر دقیق تر ۴۱.۳ درصد از مساحت خشکی های زمین در این طرح مشارکت دارند.

اهمیت اقتصادی این طرح به اندازه‌ای است که  در سال ۲۰۱۵ میلادی دولت چین رسما اعلام کرد در ۴۹ کشور  به طور مستقیم سرمایه گذاری می‌کند. تا  دسامبر سال ۲۰۱۶، موسسات چینی ۵۶منطقه اقتصادی و تجاری را در ۲۰ کشور دنیا راه اندازی کردند که  برای اجرایی شدن این طرح ۱۸.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شد.

حال سوال این است که سرمایه گذاری انجام شده توسط چین و دیگر کشورها در راستای اجرایی شدن طرح یک کمربند ، یک راه  بیشتر در کدام بخش ها بوده است؟

مطالعات نشان می دهد در فاصله سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ میلادی  ۳۸ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز طبیعی  توط دولت چین سرمایه گذاری شده است و این بخش در جایگاه اول از نظر جذب سرمایه  قرار دارد. در حالیکه سرمایه‌گذاری انجام شده در بخش کالاهای صنعتی مختلف و متنوع برابر با ۱۴.۵ میلیارد دلار، در بخش های خدمات مالی برابر با ۱۴.۳ میلیارد دلار، در بخش تکنولوژی و رسانه و مخابرات  ۱۲.۴ میلیارد دلار  و در نهایت در بخش نیرو  و تجهیزات صنعت برق  برابر با ۱۱ میلیارد دلار بوده است

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید