پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزصنایع، در اولویت مصرف پساب شهری قرار دارند

صنایع، در اولویت مصرف پساب شهری قرار دارند

در نشست کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران بررسی شد

در نشست کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران اعلام شد که در واگذاری پساب شهری، صنایع در اولویت بوده و امکان واگذاری پساب جهت توسعه کشاورزی در دشت‌های ممنوعه وجود ندارد.

در ابتدای این نشست، فرشید شکرخدایی از اهمیت بازچرخانی آب در برخی از صنایع منتخب گفت: در شرایطی که کشور با بحران آب مواجه است، بازیافت آب اهمیت دوچندانی دارد و باید در این مسیر از تمامی فرصت‌ها، نتیجه مطالعات مؤسسات پژوهشی، استارت‌آپ‌ها و دانشگاه‌ها بهره گرفت و کمیسیون توسعه پایدار، محیط‌زیست و آب اتاق ایران هم آماده همکاری با همه نهادهایی است که در حوزه آب و بازیافت آن تمرکز دارند.

در ادامه این نشست اصغر جهانی، رئیس محیط‌زیست و آب‌های غیرمتعارف حوزه معاونت آب و آبفا وزارت نیرو و رئیس کمیته فنی بازیافت آب متناظر ایزو در ایران گزارشی با عنوان «تأمین آب پایدار صنایع در دوره‌های کوتاه‌مدت و بلند خشک‌سالی کشور با بازیافت آب و استفاده از پساب» ارائه کرده و بر اهمیت و ضرورت اشاعه فرهنگ مدیریت مصرف، بازیافت آب و استفاده از پساب‌ها تأکید کرد.

او با مروری بر آخرین وضعیت منابع آبی در جهان و ایران عنوان کرد: براساس گزارش سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۵ از هر سه نفر مردم جهان، دو نفر دغدغه آب خواهند داشت.

جهانی با اشاره به کمتر بودن بارش کشور از یک‌سوم میانگین جهانی همچنین افزود: توزیع مکانی همین بارش کم در کشور نیز بسیار ناهمگون بوده، به‌طوری‌که فقط یک درصد از مساحت ایران بارش بیش از ۱۰۰۰ میلی‌متر را تجربه نموده، ۲۸ درصد از سطح کشور دارای بارش سالیانه کمتر از ۱۰۰ میلی‌متر است.

جهانی در ادامه افزود: سرانه منابع آب تجدیدپذیر کشور از ۷۰۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۳۵ به ۱۱۷۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال ۱۴۰۰ تقلیل یافته است و پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال ۱۴۲۰ به کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال یعنی پایین‌تر از مرز کم‌آبی برسد.

او در ادامه این نشست عنوان کرد: حاصل حدود ۹۵ میلیارد مترمکعب مصارف آب سالیانه در بخش‌های مختلف، تولید حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب فاضلاب و زهاب خواهد بود که این میزان معادل حدود یک‌سوم منابع آب تجدیدشونده کشور است که با توجه به درگیر بودن کشور با دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت خشک‌سالی و از طرفی با توجه به دائمی بودن منبع پساب، لذا این منبع می‌تواند نقش مهمی در تأمین آب پایدار مصارف به‌ویژه صنعت ایفا کند.

جهانی افزود: با توجه به چالش‌های تأمین آب شرب در برخی از مناطق کشور و کمبودهای موجود در این بخش، سیاست‌های جدید وزارت نیرو و مدیریت آب کشور را مبتنی بر جایگزین نمودن پساب‌های شهری با آب باکیفیت مصرفی در بخش‌های شهری، صنعتی و کشاورزی عنوان کرد.

رئیس محیط‌زیست و آب‌های غیرمتعارف شرکت مدیریت منابع آب ایران در بخشی دیگر از سخنان خود اشاره کرد،: در واگذاری پساب شهری به مصارف جدید، صنایع در اولویت بوده و امکان واگذاری پساب جهت توسعه کشاورزی در دشت‌های ممنوعه وجود نخواهد داشت.

او همچنین به سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف آب ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۸۹ اشاره کرد و افزود: ارتقاء بهره‌وری و نهادینه شدن مصرف بهینه آب در تمام بخش‌ها در چارچوب اعمال استانداردها و ضوابط لازم برای کاهش ضایعات آب و بازچرخانی و استفاده مجدد از آب، یکی از بندهای ابلاغی این سیاست‌ها هست که می‌بایست در دستور کار همه بخش‌های مصرف‌کننده آب شهری و صنعتی قرار گیرد.

در ادامه این نشست گزارش تحلیل سیستم حکمرانی توسعه پایدار مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته کشور ارائه شد.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید