چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیشیلی رکورددار شدیدترین زلزله‌های تاریخ

شیلی رکورددار شدیدترین زلزله‌های تاریخ

یکی از سخت‌ترین و آسیب‌رسان ترین حوادث طبیعی در دنیا، زلزله است. این حادثه طبیعی غیر قابل پیش بینی است و بسته به بزرگی زلزله می‌تواند زمینه ساز آسیبهای فیزیکی و انسانی زیادی باشد.ایران  یکی از کشورهای زلزله خیز در دنیا است ولی مطالعات ما نشان می دهد سی و دو کشور در دنیا زلزله هایی بزرگترو شدیدتر از ایران را تجربه کرده‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از  مرکز زلزله نگاری امریکا، بزرگترین زلزله‌های  تاریخ در کشور شیلی اتفاق افتاده است. این کشورتجربه زلزله های ۹.۴ تا ۹.۶ ریشتری را داشته است و خیل عظیمی از مردم  در جریان این زلزله‌ها جان خود را از دست دادند. امریکا دومین کشور دنیا از نظر بزرگی زلزله‌های اتفاق افتاده در  کشور است. امریکا زلزله هایی به بزرگی ۹.۲ ریشتر را تجربه کرده است که بخش زیادی از زیر ساختهای این کشور در جریان زلزله آسیب دیدند. کشورهای اندونزی و ژاپن و روسیه از نظر بزرگی زلزله‌های اتفاق افتاده در این کشورها جایگاه سوم تا پنجم را داشتند و کشورهای بنگلادش  و کلمبیا و اکوادور در این  رده‌بندی جایگاه ششم تا هشتم را داشتند.

ایران که تا کنون بارها در مورد زلزله‌خیز بودن ن صحبت شده است و انسانهای زیادی در جریان زلزله‌های مختلف در این کشور از دنیا رفتند، درمیان کشورهایی که تجربه زلزله‌های بزرگ را داشتند جایگاه سی و سه را دارد. به تعبیر بهتر ۳۲ کشور در دنیا زلزله‌هایی بزرگتر و سخت‌تر از ایران را تجربه کرده‌اند .

بزرگترین زلزله‌ای که تاکنون در ایران اتفاق افتاده است شدتی معادل ۷.۹ ریشتر داشت که در دامغان اتفاق افتاد. کشورهای رومانی و جزایر کوکو هم زلزله‌هایی به بزرگی ایران را تجربه کردند و افغانستان و فوجی زلزله هایی به بزرگی ۷.۸ ریشتر را تجربه  کردند.

 

کشورهایی که شدیدترین زلزله ها را تجربه کردند
رتبهنام کشورشدت زلزله(ریشتر)
۱شیلی۹.۴ تا ۹.۶
۲امریکا۹.۲
۳اندونزی۹.۱ تا ۹.۳
۴ژاپن۹.۱
۵روسیه۹
۶بنگلادش۸.۸
۷کلمبیا۸.۸
۸اکوادور۸.۸
۹کانادا۸.۶
۱۰چین۸.۶

 

بزرگی زلزله  در کشورهای منتخب
نام کشورحداکثرشدت زلزله تجربه شده تا کنون(ریشتر)
یونان۸.۵
پاکستان۸.۱
ایران۷.۹
افغانستان۷.۸
ترکیه۷.۸
برزیل۷.۶
ایتالیا۷.۴
الجزایر۷.۱
اوکراین۶.۷
استرالیا۶.۷
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید