پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیشاخص در آستانه هت تریک/ مقصد جدید بورس

شاخص در آستانه هت تریک/ مقصد جدید بورس

 شاخص در آستانه هت تریک/ مقصد جدید بورس
با توجه به نزدیکی 3 هزار واحدی شاخص بورس تا سطح حمایت یک میلیون و 170 هزار واحد روز شنبه برای سهام‌داران روز مهمی خواهد بود. آیا بورس سنت شنبه‌های دو هفته اخیر را تکرار می‌کند؟

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز ،روز چهارشنبه شاخص کل بورس 32 هزار و 417 واحد و شاخص هم‌وزن 4 هزار و 402 واحد افت کردند. همچنین شاخص کل فرابورس  234 واحد نزول کرد و به رقم 17 هزار و 434 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 132 نماد رشد قیمت و 338 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 27 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 70 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز چهارشنبه در بورس شرکت غدام (خوراک دام پارس)، درخشان تهران (پدرخش) و کربن ایران (شکربن)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های پگاه گلستان (غگلستا)، قاسم ایران (قاسم) و شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای کدما (معدنی دماوند)، شکلر (نیرو کلر) و ختراک (ریخته‌گری تراکتورسازی ایران) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد (زملارد)، تولید و صادرات ریشمک (ریشمک) و توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه 455 میلیارد تومانی بسته شد.

صفوف بورس

رشد ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات دیروز 187 نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید 65 بود. همچنین  ارزش صف‌های خرید نسبت به روز سه‌شنبه 29 درصد کاهش یافت و به رقم 850 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 89 درصد افزایش یافت و هزار و 305 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

روز چهارشنبه  شرکت سپیدار سیستم آسیا (سپیدار) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 167 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپیدار، کویر (فولاد کویر) و رافزا (رایان هم افزا)  بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

روز چهارشنبه بیشترین صف فروش نیز به شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 101 میلیارد تومانی داشت. پس از شپنا، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و گدنا (تهیه و توزیع غذای دناآفرین فدک) بیشترین صف فروش را داشتند.

صفوف بورس

پیش بینی بورس امروز

روز چهارشنبه تمام شاخص‌های بازار نزول کردند و تعداد نمادهایی که افت قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با رشد قیمت بودند. از طرف دیگر همچنان سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود. در سمت تقاضا، 85 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 15 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 94 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 6 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. همچنین رقم خروج پول حقیقی 985 میلیارد تومان بود و در پایان معاملات چهارشنبه ارزش صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود.

اما اتفاق مهم معاملات روز چهارشنبه از دست دادن سطح حمایت مهم یک میلیون و 200 هزار واحد و سقوط شاخص کل به کانال 1.1 میلیونی بود. تحلیل‌گران تکنیکی معتقدند بعد از شکسته شدن مرز یک میلیون و 200 هزار واحد، سطح حمایت بعدی رقم یک میلیون و 170 هزار واحد خواهد بود. با توجه به نزدیکی 3 هزار واحدی رقم فعلی تا سطح حمایت معرفی شده روز شنبه برای سهام‌داران روز مهمی خواهد بود. سهام‌داران با توجه به رشد قابل توجه شاخص بورس در روزهای شنبه طی دو هفته اخیر سهام‌داران به صعود بازار در معاملات امروز  امیدوارند. در روز شنبه 4 بهمن شاخص کل 38 هزار واحد معادل 3.22 درصد رشد کرد و در روز شنبه 11 بهمن شاخص کل 39 هزار واحد معادل 3.27 درصد رشد کرد که بیشترین رشد شاخص در 55 روز کاری گذشته از 28 آبان ماه به این سو بوده است. سهام‌داران امیدوارند شنبه‌های صعودی تبدیل به یک سنت شود و بورس در صعودهای ابتدای هفته هت تریک کند.

نکته دیگری که برای امروز مطرح می شود حمایت های دولتی و بازاری از سطح یک میلیون و 170 هزار واحد است برخی امیدوارند این سطح در قالب دستورالعمل از سوی نهادی حقوقی حمایت شود یا بخشی از حقیقی ها به دلیل جذاب شدن قیمت ها وارد کرویدور خرید بازار شوند.

اما در مجموع تحلیل های فنی و بنیادی نشان می دهد بازار در مسیر نزولی است و روند عرضه ها نیز این گزاره را تایید می کند گرچه قرار گرفتن شاخص در منطقه یک میلیون و 170 هزار واحد برخی را امیدوار نگه داشته که بورس وارد منطقه اشباع فروش شود. شاخص اگر امروز از کف یک میلیون و 170 هزار واحد فرو افتد امکان نوسان تا سطح یک میلیون و 130 هزار واحد را دارد.

صفوف بورس

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید