جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزسیگنال جدید همتی به بازار ارز / دلار در آستانه کانال 26...

سیگنال جدید همتی به بازار ارز / دلار در آستانه کانال 26 هزار تومانی

به گزارش رتبه آنلاین از تجارت نیوز هفته گذشته پس از انتقادات فراوان فعالان و تشکل‌های بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی نسبت به حذف تهاتر ارز صادرکنندگان با واردکنندگان از روش‌های قابل قبول بازگشت ارز حاصل صادرات توسط بانک مرکزی، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تهاتر ارزی صادرکنندگان و واردکنندگان را مجاز اعلام کرد.

پس از آن، شب گذشته رئیس کل بانک مرکزی خبر داد که بسته جدید ارزی در راه است و امروز سومین سیگنال جدید همتی طی چند روز اخیر اعلام شد.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: مقررات جدید موجب تسریع بازگشت ارز حاصل صادرات به کشور می‌شود.

طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در حاشیه افتتاحیه رسمی سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی با بیان اینکه فعالان اقتصادی بخش خصوصی با توجه به شرایط تجارت خارجی نیاز دارند که آزادی عمل برای بازگرداندن ارز داشته باشند، گفت: ما پیش از این نیز روش های مختلفی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات امتحان کرده بودیم اما با مواردی که در جلسه ستاد اقتصادی دولت مطرح شد، قرار بر این شد مقررات جدید بازگشت ارز حاصل صادرات به کشور به گونه ای طراحی شود که اولا ارز سریع به کشور بازگردد و به واردات مواد اولیه کارخانه جات تبدیل شود و ثانیاً دیگر شاهد مواردی همچون خالی فروشی و ادعاهای خلاف واقع نباشیم که این مقررات به زودی ابلاغ خواهد شد.

همتی تصریح کرد: تصمیمات جدید ستاد اقتصادی دولت اشاره می کند که شیوه‌های برگشت ارز صادرکنندگان طوری طراحی شود که ابتدا ارز سریع به کشور بازگشته و به مواد اولیه کارخانه جات تبدیل شود، همچنین خالی فروشی و ادعاهای خارج از واقع در آن وجود نداشته باشد. این دستورالعمل به زودی توسط رئیس جمهوری ابلاغ خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: تإمین ارز از طریق سامانه نیما مانند گذشته ادامه دارد و صادرکنندگان همچنان می توانند ارزشان را دراختیار واردکننندگان قراردهند.

بر این اساس همچنین با نظارت وزارت صمت صادرکنندگان می‌توانند واردات در قبال صادرات را انجام دهند، ولی آنها باید موظف باشند گردش ریالی و نرخ ارز مبادله شده را در سامانه تجارت به صورت برخط به بانک مرکزی اطلاع دهند. همچنین واردکنندگان می‌توانند از طریق ارز اشخاص واردات انجام دهند، اما این موارد را باید در گردش مالی ریالی و ارزی ثبت کنند و به بانک مرکزی و سامانه تجارت اطلاع دهند.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی در خدمت صادرکنندگان و تجار و واردکنندگان است. ما در حدی که بتوانیم کمک می کنیم و در بخشنامه جدید نیز تإکید کردیم که ثبت سفارش باید برمبنای آورده ای که از درآمدهای ارزی کشور داریم مدیریت شود و مشکلات برطرف می‌شود.

منبع : تجارت نیوز

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید