جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیسکته شاخص بورس در دامنه نوسان نامتقارن

سکته شاخص بورس در دامنه نوسان نامتقارن

سکته شاخص بورس در دامنه نوسان نامتقارن

دیروز روند صعودی بورس ادامه یافت اما بازار کم رمق بود و بخش قرمزرنگ آن بزرگ‌تر بود. آیا امروز بورس توان صعود دارد؟

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز ، روز یکشنبه شاخص کل بورس 2 هزار و 85 واحد و شاخص هم‌وزن هزار و 460 واحد رشد کردند. اما شاخص کل فرابورس  56 واحد نزول کرد و به رقم 17 هزار و 816 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 166 نماد رشد قیمت و 303 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 34 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز یکشنبه در بورس شرکت فولاد خراسان (فخاس)، سیمان ایلام (سیلام) و چرخشگر (خچرخش) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های سپیدار (سپیدار سیستم آسیا)، سیمان ساوه (ساوه)، کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت (زکشت) و پگاه فارس (غفارس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سصفها (سیمان اصفهان)، ثفارس (عمران و توسعه فارس) و شکربن (کربن ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس کشت و صنعت دشت خرم‌دره (زدشت)، بهمن لیزینگ (ولبهمن) و هتل پارسیان کوثر اصفهان (گکوثر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز یکشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز دوشنبه است. در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه 666 میلیارد تومانی بسته شد.

صف های بورس

افزایش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز ‌شنبه 63 درصد کاهش یافت و به رقم 710 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 361 درصد افزایش یافت و هزار و 376 میلیارد تومان شد. همچنین 236 نماد صف فروش و 61 نماد صف خرید داشتند.

بیشترین تقاضاها

روز یکشنبه شرکت زغال سنگ پروده طبس (کزغال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 222 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کزغال، سپیدار (شرکت سپیدار سیستم آسیا) و رافزا (رایان هم افزا) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به کلوند (صنایع کاشی الوند) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 121 میلیارد تومانی داشت. پس از کلوند، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند.

صف های بورس

پیش بینی بورس امروز

روز یکشنبه شاخص‌ بورس رشد اندکی داشت و تعداد نمادهایی که افت قیمت داشتند بیشتر از نمادهای با رشد قیمت بودند. با این حال شاخص هم‌وزن نیز اندکی رشد کرد. از طرف دیگر سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خرید‌ها بود. در سمت تقاضا، 85 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 15 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد. در پایان معاملات یکشنبه ارزش صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود و بازار با مازاد عرضه بسته شد. دیروز علاوه بر رشد عرضه حقیقی‌ها، رقم ورود پول حقیقی نیز منفی شد و 590 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد.

هرچند شاخص بورس برای پنجمین روز پیاپی صعود کرد اما رشد ناچیز آن و قرمزپوشی بخش بزرگی از بازار زنگ خطر را به صدا درآورد، خصوصا اینکه پس از رشد 47 هزار واحدی روز شنبه خیلی‌ها از شکل‌گیری یک روند صعودی قدرتمند در بازار صحبت می‌کردند. اثر شوک تغییر دامنه نوسان خیلی زودتر از چیزی که به نظر می‌رسید تخلیه شده است.

برخی‌ها علت اصلی توقف رشد شاخص کل را در تغییرات قیمت دلار جست‌وجو می‌کنند و معتقدند توقف رشد قیمت دلار در معاملات صبح یکشنبه عامل اصلی تقویت سمت عرضه در بازار سهام شده است در نتیجه با یک چشم به تالار بورس دارند و با چشم دیگر به تحولات بازار ارز می‌نگرند. گروهی دیگر از تخلیه اثر تغییر دامنه نوسان صحبت می‌کنند و معتقدند اینگونه سیاست‌ها در میان‌مدت تاثیر مثبت بر بازار ندارد. برخی از تحلیل‌گران بازار سرمایه نیز معتقدند عدم تقارن محدوده نوسان قیمت موجب طویل شدن صف‌های فروش شده است. در مجموع می‌توان گفت روندهای درونی معاملات روز یکشنبه نشان از توقف روند رو به بهبود بورس دارد.

صف های بورس

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید