جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیسخت‌ترین ۳ماهه پیش روی بازار‌ مالی ایران

سخت‌ترین ۳ماهه پیش روی بازار‌ مالی ایران

سخت ترین ۳ ماهه پیش روی بازارهای مالی ایران

۲_۳ ماه آینده؛ اوج ابهامات بازار سرمایه خواهد بود. در این مدت شاید برخی سهم ها رشد کنند؛ ولی احتمالا کلیت بازار سرمایه و شاخص کل بورس رشد چندانی نخواهد داشت و چه بسا سهامداران خرد، ضرر و زیان بیشتری متحمل شوند.

به گزارش رتبه آنلاین از بورس نیوز، تداوم منفی‌های بورس تهران باعث شده برخی فعالان این بازار، ریزش‌های بازار سرمایه را تعمدی بخوانند. هیچ‌یک از راهکارهای متولیان این بازار هم در این مدت نتوانسته مانع از منفی‌های مکرر و فشار فروش در سهم‌ها شود.

مهرزاد منتظری مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان آگاه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: اعتقادی به تعمدی بودن صف‌های فروش و منفی‌های بازار سرمایه ندارم. اگر بازار سهام ارزنده باشد، در بلندمدت نمی‌توان مانع از روند صعودی آن شد و اگر هم سهم‌ها ارزنده نباشند، نمی‌توان مانع از ریزش‌ها شد. بعید می‌دانم که منفی‌های این مدت بازار سرمایه، دستوری بوده باشد تا مثلاً با نزدیکی به ایام انتخابات این بازار را مثبت کرد تا اهداف خاصی دست‌یافت.

وی ادامه داد: به‌هرحال هنوز چندهفته‌ای تا زمان برگزاری انتخابات باقی‌مانده و عجیب نیست اگر منفی‌ها ادامه یابد و در روزهای قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور، بورس کمی سبز شود. منکر تأثیر منفی انتخابات بر فضای بازار سرمایه نیستم؛ اما این وضعیت به معنای هوشمندی دولت و دست‌کاری روند بازار سرمایه نخواهد بود.

منتظری افزود: معمولاً در پایان دوره‌های ۸ ساله ریاست جمهوری با توجه به ابهاماتی که در مورد کاندیداها و سیاست‌های هر جناح وجود دارد، سرمایه‌گذاران مختلط‌تر عمل می‌کنند ولی انتخابات امسال تفاوت‌هایی با سنوات قبل دارد. در صورت روی کار آمدن جناح نزدیک به دولت فعلی، با در نظر گرفتن مشکلات چند ماه گذشته، فعالان بازار سرمایه ابهاماتی خواهند داشت. از سوی دیگر وضعیت بازار سرمایه بعد از روی کار آمدن جناح مخالف هم کاملاً مبهم است. بنابراین منطقی است که سرمایه‌گذاران بااحتیاط بیشتری معامله کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سهامدارانی که سال قبل وارد این بازار شده و در فاز زیان قرار دارند، گفت: ۲_۳ ماه آینده؛ اوج ابهامات بازار سرمایه خواهد بود. در این مدت شاید برخی سهم‌ها رشد کنند؛ ولی احتمالاً کلیت بازار سرمایه و شاخص کل بورس رشد چندانی نخواهد داشت و چه‌بسا سهامداران خرد، ضرر و زیان بیشتری متحمل شوند. ازاین‌رو بهتر است سرمایه‌گذاران کم‌تجربه‌تر، فعلاً از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ETF های قابل معامله اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند و بعد از گذشت این ۳ ماه و شفاف‌تر شدن فضای اقتصادی کشور، در مورد سرمایه‌گذاری مستقیم و خرید سهام تصمیم‌گیری کنند. در شرایطی قرار نداریم که بتوان صنعت خاصی را برای سرمایه‌گذاری توصیه کرد. نرخ دلار در ۳ ماه آینده قابل پیش‌بینی نیست و با مبهم بودن نرخ ارز، امکان تحلیل منطقی سهم‌ها هم وجود ندارد.

منتظری در رابطه با حذف دامنه نوسان نامتقارن برای کاهش صف‌های فروش اظهار کرد: اجرای دامنه نوسان نامتقارن باهدف جلوگیری از ریزش‌های بازار سرمایه صورت گرفت و بعید است که در شرایط کنونی، دامنه نوسان نامتقارن حذف گردد. بازار سرمایه فعلاً شرایط عادی ندارد و اتفاقاً به نظر می‌رسد دخالت بیشتر در مکانیزم بازار و وضع محدودیت‌های جدید، محتمل‌تر از حذف دامنه نوسان نامتقارن خواهد بود. قطعاً اجرای دامنه نوسان نامتقارن تصمیمی بلندمدت نبوده و قرار بوده بعد از روان‌تر شدن معاملات، دامنه نوسان نامتقارن برداشته شود؛ ولی بازار سرمایه هنوز به تعادل نرسیده است. اجرای دامنه نوسان نامتقارن “منفی ۲ _ مثبت ۶” نشان از دغدغه متولیان این بازار بابت ریزش‌های بیشتر داشت و نتیجه این سیاست هم قفل شدن برخی نمادها در صف فروش و اعوجاج در بازار شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به‌هرحال سال ۱۴۰۰، سال سختی برای بازار سرمایه ما خواهد بود و بهتر است سهامداران کم‌تجربه‌تر، از معاملات بدون تحلیل بپرهیزند. البته این شرایط فقط مختص بازار سرمایه نیست و بازارهای موازی هم امسال بازدهی جذابی نخواهند داشت.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید