جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیریزش شاخص بورس در کدام کانال متوقف می شود؟

ریزش شاخص بورس در کدام کانال متوقف می شود؟

ریزش شاخص بورس در کدام کانال متوقف می شود؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: تشکیل صف‌های سنگین فروش از سوی حقوقی‌ها در بازار سرمایه مردود است.

به گزارش رتبه آنلاین از ایلنا، فردین آقابزرگی درباره احتمال تعمدی بودن ریزش شاخص و تشکیل صف‌های سنگین فروش از سوی حقوقی‌ها در بازار سرمایه اظهار داشت:‌ به نظرم این فرضیه به این جهت مردود است، اولا از بیرون بازار که ساختار اشخاص حقوقی به عنوان یک قطب مقابل حقیقی‌ها دیده می‌شود، مانند صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که از سرمایه‌گذاران قدیمی محسوب می‌شوند و برخی از این شرکت‌ها حدود ۱۰۰ هزار نفر سهام‌داران حقیقی دارند، مدیران و کسانی این پرتفو را مدیریت می‌کنند همان کسانی هستند که باید به این سهام‌داران حقیقی پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: دوم اینکه وقتی می‌گوییم سهام‌داران حقوقی توان این اقدام را دارند بنابراین یعنی سهام‌داران حقیقی بنا به هر دلیلی می‌توانند گرد هم بیایند و سهام را بالا و پایین کنند. اینکه عده‌ای چوب حراج به اموال خود بزنند تا سمت و سو به بازار بدهند علی رغم اینکه قابل انجام بوده اما توجیه ندارد به منزله خودزنی است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مدعی نمی‌شوم،‌ این اتفاقات ت کنون رخ نداده است، گفت: این اقدامات جزو موارد غیرمنطقی در بازار است اما امروز به دلیل فراز و نشیب‌های مکرر در بازار شکل ظاهر این است که عده‌ای در تلاش هستند که بازار را از مدار خارج کنند، غافل از اینکه در چهارماه اول سال بازار از مدار خارج شده بود.

آقابزرگی در پاسخ به این سوال که چرا شاهد ریزش سهام شاخص‌ساز هستیم و اگر بپذیرم بورس از دلار تاثیر می‌گیرد چرا بازار با افزایش نرخ دلار حرکت نزولی داشت،‌ گفت: دلیل اصلی این است که سهام شاخص‌ساز نقدشوندگی بالایی دارند به جهت ریسک نقدشوندگی، حتی اشخاص خرد هم ترجیح می‌دهند به سراغ سهم‌های پرگردش بروند که از طرفی وزن زیادی هم در شاخص دارند.

وی ادامه داد: کماکان شاهد آن هستیم که ۳۰۰ شرکت در بازار صف فروش دارند و کسی هم از خرید آنها استقبال نمی‌کند. شرکت‌هایی که مقبولیت و وجاهت دارند هم حقوقی‌ها و هم حقوقی‌ها خریدار آن هستند و سهام این شرکت‌ها در هر شرایطی نزولی و صعودی معامله می‌شوند. اگر سهام‌دار حقوقی خریداری کند به جهت پرشدن حجم مبنا این تصور ایجاد می‌شود که حقوقی خریداری  می‌کند تا نزولی شود، در صورتی که به دلیل عمق کم سهم هایی دیگر را نمی تواند بخرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین ضمن بررسی فاکتور بازدهی باید به ریسک توجه بیشتری داشت یکی از ریسک‌های سرمایه گذاری درجه نقد شوندگی است.

آقابزرگی درباره وضعیت بازار در آینده نزدیک گفت: بدبینانه‌ترین حالت بازار سرمایه شاخص یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است و فاصله زیادی با این عدد نداریم. البته در بخش اعظم بازار اصلاحات شده و پس از این  براساس اقتضای شرایط بازار شاخص حرکت می‌کند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید