پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیرنگ سرخ بورس در ۱۷ شهریور/قیام سهامداران خرد در بازار سهام

رنگ سرخ بورس در ۱۷ شهریور/قیام سهامداران خرد در بازار سهام

رنگ سرخ بورس در 17 شهریور/قیام سهامداران خرد در بازار سهام

در روزی که چشم سهامداران به حمایت حقوقی ها بود بستن دو نماد مهم و بزرگ در بازار موجب شد آخرین بارقه های حمایت در بازار سهام رنگ ببازد و بورس با سرخی تمام به کار خود در روز ۱۷ شهریور پایان دهد.

 به گزارش رتبه آنلاین از اقتصاد نیوز، صبح 17 شهریور بازار به‌گونه‌ای آغاز شد که سهامداران این بازار در حالت آماده‌باش بودند و به‌محض استارت معاملات در روز جاری به صفوف فروش هجوم آوردند. در یک ساعت ابتدایی معاملات روز دوشنبه ۳۲هزار واحدی  ریزش را تجربه کرد و در ادامه درگیری حقیقی‌ها و حقوقی‌ها  40 هزار واحد زخمی به‌جا گذاشت . بدین ترتیب  شاخص کل بورس که بیانگر میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس است به یک‌میلیون و 607 هزار واحد رسید.

نمای پایانی بازار

تاکتیک سهامداران خرد؛حربه حجم‌مبنا

سهامداران خرد شرکت‌های کوچک بازار، بعدازاینکه حمایت در روزهای گذشته را فقط در چند نماد شاخص ساز مشاهده کردند و خبری از حمایت «بازار گردان‌ها» از کل بازار نشد، درحرکتی غیر هماهنگ اقدام به سنگین کردن صف فروش سهام کردند.ظاهراً این تاکتیک به جهت استفاده از حربه حجم‌مبنا بود.

حجم در بازار سرمایه تعداد به سهام یک شرکت گفته می‌شود و حجم‌مبنا نیز کمترین تعداد سهمی است که باید معامله گردد تا قیمت اصلی سهم توانایی نوسانات چه مثبت و چه منفی را در طول روز داشته باشد. کاربرد اصلی حجم‌مبنا در محاسبه قیمت پایانی نماد‌های فعال در بورس تهران است.این قانون کمک می‌کند، نزولی شدن متداوم و قفل شدن در صف فروش نداشته و در صف فروش نیز حجم متناسبی دست‌به‌دست شود که با ورود سهامدار جدید از شدت نزول کاسته شود و در صورت عدم معامله قیمت پایانی ترمز نزول قیمت را خواهد کشید و این مسئله در روزهای منفی به کمک بازار خواهد آمد.

سهامداران خرد با علم به این حربه تلاش می‌کردند به‌گونه‌ای عمل کنند تا از ریزش قیمت پایانی سهم‌های خود جلوگیری کنند؛ به نظر می‌رسد تا زمان اتفاقی امیدبخش و عادی شدن روند معاملات کلی بازار استفاده از این حربه ادامه داشته باشد.درواقع هدف از سنگین کردن عرضه در صف، فروش سهم نیست؛ نوعی اعتراض و عدم انجام معامله است تا نقد شوندگی بازار سهام را زیر سؤال برود.

گروگان‌گیری در بورس

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد شستا که درزمینهٔ مدیریت سرمایه‌گذاری، تجارت و بازرگانی، مدیریت دارایی و مبادلات سهام شرکت‌ها، فعالیت می‌کند 27فروردین امسال ده درصد از سهام شستا درمجموع ۸ میلیارد سهم برای اولین بار در بورس  عرضه کرد.

 از این تعداد ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم برای عرضه عمومی و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون سهم هم به‌منظور عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شد. حال باگذشت چند ماه از عرضه این نماد که  گل سرسبد بازار شده بود به دلیل عدم  ارائه اطلاعات بااهمیتی گروه الف متوقف شد و تلاش‌های این شرکت برای افشای اطلاعات در ادامه روز کارساز نبود . برخی از کارشناسان تغییرات بااهمیت درباره سود خالص شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس را علت اصلی بسته شدن نماد شستا در روز جاری می‌دانند. معاملات نماد از ابتدای شهریور تاکنون بیش از 8800 میلیارد تومان بوده که از میزان بیش از 4000 میلیارد خرید حقوقی بوده است.

 همچنین در گروه خودرویی‌ها سرعت زیاد کار دست این گروه داد و نماد خودرو به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف متوقف شد.در اعلامیه  سایت کدال  آمده است نماد معاملاتی شرکت ایران‌خودرو (خودرو1) با توجه به افشای اطلاعات بااهمیت گروه الف، متوقف شد. نماد مذکور روز معاملاتی بعد به‌صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

توقف این دونماد پراهمیت در روزی که همه سهامداران چشم به حمایت حقوقی‌ها دوخته بودند امیدها را به یکباره نقش بر آب کرد و روز خونینی را رقم زد.

گروه الف

چقدر پول از بورس خارج شد؟

 به گفته فعالان بازار در دو روز گذشته حمایت حقوقی‌ها کم‌رنگ بود و حتی موجب نوسان بیشتر شد با عین حال به لطف پوشش نمادهای بزرگ شاخص مثبت بسته شد.امروز برخلاف روزهای گذشته تلاش‌ها برای حمایت کارساز نبود. اکثر نماد در این روز یکدست قرمز پوش بودند و در این میان فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد،  ملی صنایع مس ایران با نماد فملی و هلدینگ خلیج‌فارس با نماد فارس بیشترین تأثیر منفی را بر نماگر داشتند. خالص ارزش معاملات امروز 4,438 میلیارد تومان بود که نسبت به‌روز قبل 66.3 درصد کاهش داشت و همچنین در پایان معاملات خروج پول حقیقی در حدود 1340 میلیارد تومان به ثبت رسید. این عدد در روز کاری قبل در حدود 700 میلیارد تومان خروج بوده است.درواقع امروز حجم پول خارج‌شده در مقایسه با روز قبل 90 درصد افزایش ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 4 هزار 900 واحد به 436 هزار و 845 واحد رسید.ارزش معاملات خرد هم با 4 هزار 320 میلیارد تومان کمترین رقم در ماه های اخیر بود.

33

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید