یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریرفع تشنگی ایران، منتظر تحقق وعده‌های وزیر نیرو

رفع تشنگی ایران، منتظر تحقق وعده‌های وزیر نیرو

بر اساس آمار جهانی، ایران سیزدهمین کشوری است که تا سال ۲۰۴۰ با بحران شدید بی آبی مواجه خواهد شد و به همین دلیل از هم اکنون تدابیر گوناگونی برای حل این چالش در نظر گرفته شود. وزیر نیرو نیز وعده هایی را برای بهبود شرایط آبی داده است.

به گزارش رتبه آنلاین، در حال حاضر ۲۵ درصد منابع آب کشور بدون درآمد بوده و این در حالی است که باید این عدد زیر ۱۵ درصد باشد؛ به همین دلیل بسیاری از کارشناسان معتقدند که مصرف آب کشور باید از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب به ۷۰ میلیارد مترمکعب کاهش یابد.

همچنین میزان هدررفت آب در سطح ایران بین ۳۰ تا ۳۵ درصد ثبت شده و این بدان ‌معنا است که بالغ بر ۲۴ میلیارد مترمکعب آب آن هم در شرایطی که با بحران و تنش آبی مواجه هستیم دور ریخته می‌شود.

از سوی دیگر کاهش بارندگی، افزایش درجه حرارت و در نتیجه افزایش تبخیر و تعریق و کاهش میزان آب تجدیدشونده از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به ۷۰ میلیارد مترمکعب در سال‌های آتی و استفاده روزافزون از منابع آبی برای مصارف مختلف و به ویژه کشاورزی موجب شده که ایران با شرایط نا به‌سامان کم آبی مواجه شود.

در این بین رضا اردکانیان – وزیر نیرو – وعده داده که در دولت دوازدهم به اهداف استفاده از پساب، تعادل بخشی منابع زیرزمینی، دادن اختیارات به استانداران برای کاهش آب به حساب نیامده، فعال کردن بازار آب، ارائه طرح آمایش آب برسیم.

وی همچنین در خصوص اقدام وزارت نیرو برای احیای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی گفت: برای این مساله نیازمند یک سیستم بهم پیوسته مدیریت منابع آب هستیم. به گونه‌ای که یک مفاهمه و همکاری نزدیک با ذینفعان با یک هدف مشترک ایجاد شود.

او ادامه داد: در همین راستا در قالب طرح‌های مشترک با وزارت جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌های ذینفع به این نتیجه رسیده‌ایم که برخی از دشت‌ها را به صورت آزمایشی انتخاب کنیم و به بحث تعادل‌بخشی در این دشت‌ها بپردازیم و براساس مقایسه منابع مالی مورد نیاز، زمان اختصاص داده شده و نتیجه کار به یک راهکار عمومی در سطح کشور برسیم.

 

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید